در حال بارگذاری ...
...

فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» منتشر شد

فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» منتشر شد

فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» بر اساس زندگی شعرا و ادیبان ایرانی در تاریخ فرهنگ این کشور از سده پنجم تا یازدهم هجری قمری طراحی و منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» را منتشر کرد.

فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» که با طراحی و دبیری ایوب آقاخانی برگزار می‌شود، بدین شرح است:

«در دو دوره‌ گذشته گفتیم و به گوش نشست که مسابقه‌ ملیِ سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» تلاشی است برای ایجاد و جلب دوباره‌ توجه به جانِ «اقتباس» و مفهوم عملی آن، بالخاصه با دقت و تکیه‌ بر ادبیات کهن این سرزمینِ سربلند و قدمت‌دار و صاحب تاریخ. لااقل در این گام‌های نخست هدف ما همین است و همین خواهد بود تا سن بلوغ این مسابقه فرا رسد و ابعاد و پهنه‌هایی جدید بیابد و امید که تا آن هنگام دست‌مان پُر باشد از حاصل این دورخیز و تقلا و همدلی و هم‌سلیقگی.

توسعه‌ فرهنگ و وسعت‌بخشی به رابطه‌ ادبیات برآمده از یک خاک و مردمان سرزمینش، راه‌های مختلفی دارد و توان‌های متفاوتی می‌طلبد اما این کمینه ایده‌ ما و توان ماست. امید که به ثمر بنشید و بار دیگر در چهارراهِ تلاقی «تاریخ»، «هنر»، «ادبیات» و «تئاتر» به گوهری برسیم که جهانی در پی آن است: «جاودانگی با قلم در تاریخ».

و اما بعد...

یکی از پیچیده‌ترین و با ارزش‌ترین اشکال درام‌نویسیِ اقتباسی در طول تاریخ تئاتر و نمایشنامه‌نویسی رویکرد «تذکره‌ای» یا «زندگی‌نامه‌ای» یا به‌اصطلاح فرنگی‌اش «بیوگرافیکال» بوده و هنوز هم هست؛ و البته دیرینه‌دارترین شکل درام‌های تاریخ را هم از زاویه‌ای می‌شود چنین نام‌گذاری کرد و در این دسته قرار داد که یونان باستان به‌عنوان مهد تئاتر نخستین محصولات خود را در تاریخ با همین ویژگی ثبت کرده است؛ گیریم از مسیری متفاوت و کوره‌راه‌هایی کم‌پشتوانه‌تر به خاطر ذات «سینه‌به‌سینه» بودن مرجع اقتباس‌شان.

دعوت دور سوم مسابقه‌ سراسری چهارراه را اختصاص‌یافته به آثاری بدانید که بر اساس زندگی شعرا و ادیبان ایرانی در تاریخ فرهنگ این کشور از سده پنجم تا یازدهم هجری قمری شکل‌ گرفته‌اند.

دردانه‌هایی که نامش در فهرست زیر قرار گرفته و بدون اولویت می‌تواند مدنظر علاقه‌مندان قرار بگیرد:

_ حکیم ابوالقاسم «فردوسی» توسی (قرن هفتم هجری قمری)

_ «ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به «سعدی» (قرن ششم هجری قمری)

_ «غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری» (قرن پنجم هجری قمری)

_ «جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد» متخلص به «نظامی گنجوی» (قرن ششم هجری قمری)

_ «بهاءالدین محمد بن حسین عاملی» معروف به «شیخ بهایی» و با نام کامل «بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس‌الدین محمد بن حسن بن عاملی جبعی (جباعی)» (قرون دهم و یازدهم هجری قمری)

_ «جلال‌الدین محمد بلخی» معروف به «مولوی» و با نام کامل «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» (قرن هفتم هجری قمری)

_ «فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» معروف به «عطار نیشابوری» (قرن هفتم هجری قمری)

_ «ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی» معروف به «ناصرخسرو» (قرن پنجم هجری قمری)

پژوهش و کاوش در زندگی این شخصیت‌های برجسته در تاریخ فرهنگ و ادبیات این سرزمین بهانه‌ای به دست خواهد داد تا با جان کلام آن‌ها و نگاه‌شان برای آفرینش آثار ماندگارشان آشنا شویم و این‌گونه نه به داستان‌ها و اشعار و حِکَم تراویده از قلم بلکه در گامی پیش‌تر به جانی نزدیک می‌شویم که این‌ همه از آن «زیست و جان» برآمده است.

شاید که این‌گونه بهره‌ ما از ادبیات کهن، زبان مرجع و فارسیِ گوهرین بیشتر و نهادینه‌تر شود و نمایشنامه‌هایی ماندگار به مجموعه‌ نمایشنامه‌های شایسته و اصیل و قابل دفاع این سرزمین بیفزاییم که نقطه‌ ثقل‌شان ایستادن روی گنجینه‌ها و جقه‌های تابناک تاریخ فرهنگ این سرزمین است.

جوایز:

جایزه‌ نمایشنامه‌ برتر (مقام اول)؛ 300.000.000 ریال

جایزه‌ نمایشنامه‌ دوم؛ 200.000.000 ریال

جایزه‌ نمایشنامه‌ سوم؛ 100.000.000 ریال

و در صورت انطباق با آرای داوران، متون شایسته تقدیر از جایزه‌ 50.000.000 ریالی برخوردار خواهند شد.

شرایط:

_ علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه لازم است آثار خود را که بر اساس زندگی شعرای ذکرشده در فهرست فراخوان پژوهیده و نوشته‌اند تا تاریخ 20 مهرماه روز بزرگداشت «حافظ» به دبیرخانه‌ دائمی این مسابقه‌ ملی (دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری) با نشانی الکترونیکی dramaticresearchs@gmail.com ارسال کنند.

لازم است آثار در فرمت Word و PDF با فونت 16 تنظیم‌ شده باشند.

_ اولویت با آثاری است که پیش‌تر در مسابقه‌ای شرکت نیافته باشند اما محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

_ آثار ارسالی به هیچ شکل مکتوبی نباید پیش‌ازاین منتشر شده باشند.

_ مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری در چاپ و اجرای این آثار با حفظ و تاکید روی نام خالق اثر صاحب‌اختیار خواهد بود.