در حال بارگذاری ...
گزارش روز دوم سفر کاظم نظری به سرزمین نجابت و نور

توجه ویژه اداره کل هنرهای نمایشی به تئاتر سیستان و بلوچستان

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، در دومین روز سفر به استان سیستان و بلوچستان و در دیدار با هنرمندان خاش و سراوان با تاکید بر توجه ویژه اداره کل هنرهای نمایشی به تئاتر سیستان و بلوچستان از ایجاد کارگاه ساخت عروسک نمایشی در این استان و برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی گلپوران به میزبانی سراوان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در سیستان و بلوچستان، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) به همراه اسرافیل فرج‌اللهی (رئیس انجمن هنرهای نمایشی) چهارشنبه یازدهم مرداد، در دومین روز سفر به استان سیستان و بلوچستان، به شهرستان‌های خاش و سراوان رفتند و با هنرمندان تئاتر این دو شهرستان دیدار و گفت‌و‌گو کردند.


راه‌اندازی کارگاه ساخت عروسک نمایشی در سیستان و بلوچستان

صبح روز چهارشنبه، مدیر کل هنرهای نمایشی کشور با حضور در شهرستان خاش، در جمع هنرمندان این شهرستان گفت: «با توجه به ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان، کارگاه ساخت عروسک برای هنرمندان عرصه نمایش عروسکی راه‌اندازی خواهد شد.»



او افزود: «باید حوزه تئاتر کودک و نوجوان را دوباره در این استان فعال کنیم و حتی می‌توان عروسک تمساح پوزه کوتاه را به نمادی برای منطقه تبدیل کرد چرا که کودکان هم از تئاتر سهم دارند و بر اساس توجه ویژه اداره کل هنرهای نمایشی به تئاتر و هنرمندان عرصه‌های نمایشی استان سیستان و بلوچستان، برای تحقق این هدف کمک خواهیم کرد. ما مجدانه پیگیر امور مربوط به هنرمندان تئاتری این استان هستیم.»

کاظم نظری گفت: «اگر لازم باشد یک کارگاه ساخت عروسک در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود، همچنین در حوزه آموزش هم مدرسان عروسک‌گردانی و عروسک‌سازی به استان اعزام خواهند شد تا این هنر هر چه سریع‌تر احیا شود.»

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در پایان این نشست گفت: «تئاتر همچون پزشک است و همان‌گونه که سلامت جسمی یک جامعه به پزشک نیاز دارد، سلامت روحی جامعه هم به تئاتر وابسته است، از این رو فعال شدن هنرهای نمایشی در سراسر کشور اهمیت بالایی دارد.»

معرفی بهتر سراوان با برگزاری جشنواره تئاتر کلپورگان

در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به استان سیستان و بلوچستان، مدیر کل هنرهای نمایشی کشور و رییس انجمن هنرهای نمایش به سراوان رفتند و در مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان با هنرمندان این شهرستان دیدار کردند.

کاظم نظری در این دیدار گفت: «با برگزاری جشنواره‌ تئاتری تحت عنوان سفال کلپورگان سراوان که ثبت جهانی شده است، می‌توان این شهرستان را بیشتر و بهتر معرفی کرد و نگاه‌های منفی به آن را زدود.»

او افزود: «همه شهرستان‌ها مشکلات فراوانی در بخش عمرانی تئاتر دارند و رفع آن‌ها در حوزه فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی نیست و اداره کل فرهنگ و ارشاد هر استان طی تعامل با سایر دستگاه‌ها باید کمبودها را برطرف کند، اما از نظر تجهیز این اماکن، در کنار شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک و بمپور، مرکز هنرهای نمایشی نور و صندلی پلاتو شهرستان سراوان را نیز تامین خواهد کرد.»

نظری ادامه داد: «هنرمندان نباید به دلیل وجود این مشکل‌ها از عرصه هنر پا پس بکشند و عرصه را خالی کنند، بلکه باید با حضور موثر، معرف ظرفیت‌های پنهان شهرهای خود باشند و اداره کل هنرهای نمایشی کشور هم کنار آن‌ها خواهد بود تا با همدلی و یاری یکدیگر بتوانیم با اجراهای مستمر، اجرای نمایش و تئاتر را اقتصادی کنیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در پایان این جلسه گفت: «برگزاری جشنواره تئاتر در شهرهای مرزی نقاط مختلف کشور مطرح شده است، اما برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی با نام شهرستان سراوان، پیشنهاد خوبی بود که مطرح شد که با آن موافق هستیم و پس از بازگشت به تهران، نشستی با وزیر میراث فرهنگی در مورد برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی کلپورگان به میزبانی شهرستان سراوان برگزار خواهیم کرد.»

در حاشیه برنامه‌های دومین روز سفر مدیرکل هنرهای نمایشی کشور و رییس انجمن هنرهای نمایشی به استان سیستان بلوچستان از پلاتو در حال ساخت سراوان بازدید کردند.

طی این سفر تاکنون از 40 هنرمند فعال و پیشکسوت تئاتر استان سیستان و بلوچستان با اهدای لوح تقدیر شد و هدایایی از طرف اداره کل هنرهای نمایشی کشور به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری به پاس زحمات‌ تأثیرگذارشان در عرصه تئاتر تقدیم تین هنرمندان شده است.




مطالب مرتبط

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد
مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد و باید نهادهای دیگر از تولید و زیرساخت‌های تئاتر حمایت کنند.

|

گزارش آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش» معرفی شدند
گزارش آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش» معرفی شدند

در آیین گشایش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزیدگان چهار بخش «رادیو تئاتر»، «نمایش‌‌های تلویزیونی»، «نمایشنامه نویسی» و «پژوهش»، معرفی شدند.

|

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی

استقبال چشمگیر از جشنواره تئاتر راه ابریشم در سمنان ادامه‌ دارد
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی

استقبال چشمگیر از جشنواره تئاتر راه ابریشم در سمنان ادامه‌ دارد

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و حسن رونده مسئول هماهنگی امور استان‌ها اداره کل هنرهای نمایشی امروز (16 دی) با حضور در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان در کنار تماشاگران و علاقمندان هنرهای نمایشی به تماشای آثار خیابانی و صحنه‌ای ...

|

تئاتر شهر؛ میراث و سرمایه گران‌سنگ کشور

تئاتر شهر؛ میراث و سرمایه گران‌سنگ کشور

کاظم نظری: مجموعه تئاتر شهر، نگین شهر تهران و میراث گران‌سنگ کشور است که با توجه به قدمت و پیشینه هنری و تاریخی‌اش، ضروری است بیش‌ازپیش در حفظ، حراست و پاسداشت آن کوشا بود. از زمان برداشتن ...

|

آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر
آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه 25 آذر )در بازدید از تئاتر شهر با بیان اینکه مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از شنبه دوم دی آغاز خواهد شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و ازاین‌روی با انجام این پروژه، زمستان ...

|

نظرات کاربران