در حال بارگذاری ...

انتخابات مبارک یونیما در ایران مهرماه برگزار می‌شود

نیکو مهدیه: چهارمین جلسه از نوبت دوم مجله شفاهی صفیر عصر دیروز در سالن اجتماعات خانه تئاتر برگزار شد. به گزارش سایت ایران تئاتر، علی رغم این که قرار بود حمید جبلی و دنیا فنی‌زاده در این جلسه حضور پیدا کنند و کاری را فی‌البداهه اجرا کنند، اما جلسه بدون حضور آنان و با حضور چند تن از فعالان تئاتر عروسکی، به سردبیری جواد ذوالفقاری برگزار شد.

در ابتدای نشست اخبار مربوط به تئاتر عروسکی ایران و جهان توسط سلما محسنی قرائت شد که از جمله آن می‌توان به اجرای نمایش"ماکاندو" توسط آزاده انصاری در بلاروس از 14 تا 21 شهریورماه، اجرای نمایش"زمین و چرخ" توسط زهرا صبری در فرانسه اواخر شهریورماه، طراحی و ساخت دکور نمایش"دردسر اسباب بازی‌ها" توسط عادل بزدوده، اجرای دو نمایش"رومئو و ژولیت" و"آرش" در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر و... اشاره کرد.
سپس شادی پور‌مهدی به ارائه مطلبی پیرامون چگونگی شکل‌گیری اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی(یونیما) پرداخت و در ادامه شیوا مسعودی اهداف این اتحادیه را تشریح کرد و گفت:«مهمترین هدف یونیما استفاده از عروسک‌ها برای رسیدن به مقاصد بشردوستانه است. در واقع یونیما یک سازمان غیر واقعی است که یکی از شعارهای آن همکاری با همه سازمان‌هایی است که مثل آن‌ها فکر می‌کنند.»
مسعودی از جمله فعالیت‌های مهم یونیما را چاپ مجلات تخصصی نمایش عروسکی در کشورهای مختلف بر شمرد و اضافه کرد:«یکی از فعالیت‌های مهم اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی در هر کشور چاپ مجلات تخصصی نمایش عروسکی و برپایی موزه‌هایی از عروسک‌های مختلف است. همچنین از دیگر اهداف مهم آن می‌توان به حمایت از تئاتر سنتی و ایجاد نوآوری در تئاتر عروسکی و ایجاد کمیته مبادلات فرهنگی برای معرفی هنرمندان جوان به جهانیان که تازه عنوان شده، اشاره کرد.»
در ادامه‌ جواد ذوالفقاری سردبیر ‌مجله شفاهی صفیر از برگزاری انتخابات مبارک یونیما خبر داد و گفت:«پیش از این بهروز غریب‌پور دبیر مبارک ـ یونیما بود که بنا به دلایلی استعفا داد و فعالیت یونیما در ایران کم‌رنگ شد ولی به زودی انتخابات یونیما برگزار می‌شود تا هر چه زودتر این اتحادیه در ایران نیز به فعالیت خود ادامه دهد.»
فریبا رئیسی احیای یونیما در ایران را از اهداف انجمن تئاتر عروسکی دانست و از برگزاری انتخابات یونیما در ایران‌ مهرماه امسال خبر داد.
از دیگر برنامه‌های این جلسه ارائه مطلبی دربار‌ه جان‌بخشی به عروسک‌ها توسط فرناز بهزادی دبیر این شماره از مجله بود که پس از آن قطعه‌های کوتاهی از نمایش‌های عروسکی"جی جی وی جی" و... اجرا شد.
زهرا صبری، عادل بزدوده و... از‌ هنرمندان ‌‌حاضر در این جلسه بودند.