در حال بارگذاری ...

واکنش مثبت رسانه‌ها به تعامل و گفت‌وگوی صریح و صادقانه معاون هنری با هنرمندان

برخی از رسانه‌های کشور حضور معاون هنری در جمع هنرمندان تئاتر را بی‌سابقه دانستند و تعامل وی با هنرمندان را نقطه امیدی در عرصه رابطه دولت با هنر عنوان کردند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، بعد از صحبت‌های معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی حقوق تئاتر که در خانه تئاتر برگزار شد، رسانه‌ها واکنش‌های مثبتی نسبت به سخنرانی محمود سالاری معاون وزیر در امور هنری داشتند

مهم‌ترین نکته‌ای که در همه این مطالب اعم از گزارش، یادداشت و مصاحبه دیده می‌شود، سعه‌صدر و همراهی معاون هنری وزیر در مسیر گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان برای شنیدن نقدها و صحبت‌های آنان و پاسخ وی به ایشان است. نکته‌ای که کمتر می‌توان در ادوار گوناگون مدیران هنری در نسبت با هنرمندان آن را پیدا کرد.

حضور بی‌سابقه معاون هنری در جمع هنرمندان تئاتر

روزنامه ایران دراین‌باره حضور سالاری را در آن نشست، با عنوان شبی متفاوت برای اهالی تئاتر توصیف کرد که تا قبل از آن چنین تجربه‌ای نشده بود:

«سه‌شنبه‌شب گذشته در جریان برگزاری دومین شب از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق تئاتر در خانه تئاتر، شب متفاوتی برای اهالی تئاتر اتفاق افتاد که بیراه نیست اگر بگوییم تا پیش از آن تجربه نشده بود و شاید تا سال‌ها بعد هم مشابه آن کمتر پیدا شود. محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این مراسم تا پاسی از شب به گفت‌وشنود با اهالی تئاتر پرداخت و این در حالی بود که ادبیات جاری در نشست، تنش‌های فرهنگی و سیاسی و اختلاف‌نظرها پیرامون مسئله همیشه پرحرارتی به نام ممیزی، وضعیت را متفاوت از هر نشست تخصصی یا عمومی دیگری می‌کرد. ازاین‌رو، نه‌تنها نفس حضور مقام ارشد هنری دولت در جلسه‌ای با این شرایط از سوی اهالی تئاتر به اذعان بسیاری از آنان، مورداحترام و متمایز تلقی شد بلکه شفاف شدن نظرات مدیران گذشته و حال و همچنین هنرمندان فعال تئاتر درباره موضوع «ممیزی»، ترسیم نقشه راه آینده را روشن‌تر و تعامل با بازیگران این اکوسیستم را هموارتر کرد.»

سالاری راه تعامل و گفت‌وگو با هنرمندان را باز کرد

این روزنامه همچنین در مصاحبه خود با رحمت امینی کارگردان و نویسنده تئاتر به بررسی اهمیت تعامل و گفت‌وگو میان هنرمندان و مدیران هنری پرداخت. امینی در این مصاحبه ضمن آنکه بر حضور مدیران مانند سالاری در نشست‌های هنری صحه گذاشت این حضور را مثبت دانست و گفت: «فکر می‌کنم نه‌تنها باید گفت‌وگو انجام شود بلکه باید «گفت‌وگو» به معنای دقیق آن شکل بگیرد.»

گامی مهم در مسیر کرسی‌های آزاداندیشی

وطن امروز نیز در روزنامه شنبه صبح خود با تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی سازنده میان مدیران و هنرمندان این نشست را بی‌سابقه خواند و نوشت:

«مطلقاً برای حرف‌های سیاسی گوش شنوا ندارم»؛ بی‌تردید این شاه‌بیت سخنرانی محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی بود که امکان برگزاری‌اش در دولت‌های سابق وجود نداشت، چه رسد به اینکه معاون وزیر ارشاد و مسئول امور هنری دولت نیز در آن شرکت کند و آزادانه هنرمندان پیرامون بحث ممیزی در تئاتر رخ‌به‌رخ سخنرانی‌های صریح و تندوتیز انجام دهند. مروری بر ادوار گذشته نشان می‌دهد چنین نشست‌هایی در این سطح کمتر برگزارشده و در محافل به‌مراتب کم‌رمق‌تر و صدالبته کم‌عمق‌تر یک مسئول ساده تئاتری نیز حاضر نشده است و این را باید یک گام بسیار مهم در مقوله احترام به کرسی‌های آزاداندیشی و تعامل با هنرمندان برشمرد. معاون هنری وزارت ارشاد همسو با رویه‌های وزارت فرهنگ مبنی بر گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان در این نشست حاضر شد و همین حضور سند محکم و مستحکمی است از راه و رویه دولت سیزدهم در تعامل با هنرمندان و این در حالی است که به گواه بسیاری از فعالان هنری به‌ویژه هنرمندان تئاتری همواره دولتمردان سابق با نگاهی از بالا به پایین به این موضوع می‌نگریستند و اساسا امکانی مبنی بر برپایی چنین نشست‌هایی وجود نداشت...سالاری بعد از دو سال سکان‌داری در ساختمان خیابان استاد شهریار با حضورش در این نشست ثابت کرد بهترین و درست‌ترین گزینه برای معاونت هنری است.»

سندی بر حقانیت وزارت فرهنگ در مسیر احترام و گفت‌وگو با هنرمندان

روزنامه کیهان نیز در ستون خود از صبوری معاون هنری ارشاد نوشت: «سالاری در پاسخ به حاضرین اعلام کرد که همواره ساحت هنر را فراتر از موضوعات سیاسی دانسته و علی‌رغم ‌اشراف به‌قصد و نیت برگزار‌کنندگان این جلسه غیرفرهنگی با نیت‌های سیاسی برای شنیدن حرف‌های اهالی تئاتر حاضرشده است. نفس حضور یک مقام ارشد و بلندپایه وزارت ارشاد سند حقانیت این وزارتخانه مبنی بر احترام به اصل گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان به شمار می‌رود. 

این نشست در حالی با حضور یک مسئول دولتی برگزار شد که مشابه آن هرگز در ادوار گذشته به‌خصوص در دولت‌های مدعی آزادی و اصلاح‌طلبی از سوی دولت اجازه برگزاری نداشت

برخی از دیگر رسانه‌ها مانند ایرنا صحبت‌های معاونت هنری را با این تیتر منتشر کرد: «مخلص جویندگان حقیقت‌ام نه آنهایی که با سفارتخانه در ارتباط‌اند

بیشتر بخوانید: 

محمود سالاری: برای نظراتی که مطرح می‌‌شود، آماده گفت‌وگو و یافتن راه‌حل هستم




مطالب مرتبط

محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است
محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و هنر می‌گوید جشنواره تئاتر شبستان طلیعه‌ای است برای این که هنر و زندگی دوباره در کنار هم قرار گیرند. اوج هنر ما در دورانی بود که هنر و زندگی با هم ممزوج بودند. تئاتر شبستان باید «هنرپیشه» تربیت کند نه «بازیگر». هنر پیشه بودن است که ...

|

در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»
در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حقیقتاً تلاش‌مان این است برای سال بعد بتوانیم چند کار فاخر و آبرومند را تولید کنیم تا برای تاریخ هنر این مملکت بماند.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

امیدواریم تا دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر صاحب خانه شوند

محمود سالاری، معاون امور هنری درباره انجام اقداماتی که موجب حفظ کرامت هنرمندان پیشکسوت خواهد شد، گفت آنچه در دسترس ماست فراهم خواهیم ساخت امیدواریم طی دو سال آینده پیشکسوتان عرصه هنر بتوانند در قالب طرح «شهر هنر» صاحب مسکن شوند تا از دغدغه مستأجری خلاص شوند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نظرات کاربران