در حال بارگذاری ...

توفیق اصلی جشنواره تئاتر رضوی در بخش تولید متون است

سیروس همتی، غیر کلیشه‌ای بودن محتوا و نوآوری در تکنیک نوشتاری را از جمله ویژگی‌های متون حاضر در جشنواره تئاتر رضوی برشمرد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی هفتمین جشنواره تئاتر رضوی، سیروس همتی، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: این جشنواره در بخش تولید متون و محتوا بسیار خوب ظاهر شد و چاپ نمایشنامه‌های برگزیده در این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است که از نتایج ‌بارز آن، بیان اشارات و موضوعات مناسب در نمایشنامه، غیر کلیشه‌ای بودن محتوا و نوآوری در تکنیک نوشتاری است.
وی اضافه کرد: وجود بخشی با عنوان «تجربه‌های نو» در این جشنواره که نوع بازی و اجرا در آن متفاوت باشد، ضروری است، زیرا گروه‌های حاضر در این بخش با نوآوری‌هایی که خواهند داشت، سعی می‌کنند امام رضا(ع) را به شیوه‌ای جدید و متفاوت برای مخاطب خود بازتعریف کنند که این حرکت نباید مورد غفلت و یا کم توجهی برگزارکنندگان قرار بگیرد.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: متناسب با میزان حرفه‌ای بودن گروه‌های حاضر، نوع نگاه و داستان پردازی، کارهای متفاوتی در این جشنواره حضور خواهند داشت لذا هنرمندان باید تلاش کنند تا کاری که ارائه می‌دهند در شأن آن حضرت باشد زیرا اگر نمایشی بدون رعایت دلیل، منطق، کنش‌های مناسب و اصول اولیه تئاتر اجرا شود، مخاطب حتی با وجود زمینه مذهبی این نمایش‌ها جذب آن نخواهد شد و لازم است مسئولان به این نکته دقت داشته باشند که آثاری را برای حضور در این جشنواره بپذیرند که هم جنبه نمایشی داشته باشد و هم برای مخاطب باورپذیر باشد.
همتی به دو دوره اخیر این جشنواره با دبیری محمد خزاعی و مدیریت خوب وی اشاره کرد و پیشنهاد داد: اگر تدابیری از سوی مسئولان برگزار کننده جشنواره اندیشیده شود که افراد حرفه‌ای به این جرگه وارد شوند، اتفاق مبارکی است اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که حضور حرفه‌ای‌ها با نگاهی متفاوت باید همراه باشد بدین معنا که اگر بزرگان تئاتر در دوره‌های مختلف این جشنواره در بخش ویِژه ارائه اثر دارند، نگاه تکراری آنها به این مقوله را شاهد نباشیم  و کارهای آنها در یک راستا و در ادامه هم نباشد.
وی همچنین جشنواره تئاتر رضوی را برای هنرمندان، فرصت مناسبی دانست و گفت: فرصت‌هایی مثل جشنواره تئاتر رضوی یکی از بهترین موقعیت‌هایی است که اهالی هنر باید آن را غنیمت بدانند تا از این منظر بتوانند به شناخت بهتر و جامع‌تری از این امام بزرگوار دست پیدا کنند و با کار‌ بر روی این موضوعات، به راهکارهای مشترک و مناسبی برای این چنین حرکت‌هایی برسند.
همتی افزود: به نظر من اگر جشنواره تئاتر رضوی تنها به ایام ولادت امام رضا منحصر نشود، با وجود نوپا بودن، مولد حرکت‌های بسیار خوبی خواهد شد و اگر تولید متون، معرفی کتب و مجالس تعزیه که در حاشیه این جشنواره انجام می‌شود، به صورت کتابچه‌ای در دسترس هنرمندان قرار بگیرد، باعث خواهد شد در دوره‌های مختلف این جشنواره، تنها شاهد بیان معجزات آن حضرت در جشنواره نباشیم و به ابعاد دیگری از زندگی امام رضا(ع) نیز توجه شود.
وی سطح آثار نمایشی دوره‌های گدشته را خوب ارزیابی و اذعان کرد: نمایش‌های حاضر در این جشنواره به خصوص در سه دوره اخیر از سطح بالا و قابل قبولی برخوردار بوده‌‌ و باید اعتراف کنیم که برگزاری این جشنواره، منتج به یک حرکت خوب در حوزه نمایشی‌ کشور شده‌ هرچند که نور آن کمرنگ است و احتیاج به حمایت و پشتیبانی بیشتری دارد.
بازیگر نمایش"مسافران مرو" اضافه کرد: در طول چند دوره‌ای که من با این جشنواره ارتباط داشتم، جز نمایش‌های معدودی که از نظر کیفی سطح پایینی داشت، شاهد آثاری بودم که به لحاظ قصه، داستان و شیوه اجرا بسیار خوب بود و به درستی این قابلیت را برای جشنواره به وجود می‌آورد که به یک جشنواره بین‌المللی تبدیل شود.
وی خواستار ادامه برگزاری این جشنواره در شهرستان‌های دیگر شد و گفت: بعد از دو دوره برگزاری این جشنواره در بجنورد و با توجه به اینکه نقاط ضعف و قوت این اقدام شناخته شد، شاید برگزاری این جشنواره در تهران به صلاح نباشد زیرا تعدد وسایل سرگرمی و نیز مشغله و گرفتاری‌ها در تهران، استقبال از این جشنواره را کمرنگ‌تر از شهرستان‌ها خواهد کرد.
همتی توضیح داد: البته با تبلیغ و اطلاع رسانی شایسته می‌توان این استقبال را افزایش داد و نیز می‌توان امیدوار بود که با وجود بخش‌های خیابانی و نیز اجرای مجالس تعزیه در فضای باز، تماشاگر بیشتری با این جشنواره ارتباط برقرار کند، زیرا مردم ایران به دلیل انگیزه‌های دینی و مذهبی که دارند، از چنین موضوعات و جشنواره‌هایی استقبال خواهند کرد.
وی ابراز کرد: برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در تهران باعث خواهد شد برخی نمایش‌هایی که به صورت عادی در حال اجرا هستند، مجبور شوند سالن خود را برای چند روزی در اختیار برگزار‌کنندگان جشنواره قرار دهند، که بعضا نارضایتی اهالی تئاتر را به دنبال دارد که با توجه به قداست و حرمتی که این جشنواره به لحاظ موضوعی دارد، چنین حرکتی صحیح نیست. ضمن آنکه برگزاری تئاتر در سالن‌های شهرستان، بهانه‌ای می‌شود تا این سالن‌ها به ابزار مناسب نور و صدا تجهیز شوند و مخاطب شهرستانی به تئاتر مرتبط شود.
همتی همچنین با اشاره به برگزاری این جشنواره در سطح بین‌المللی در دوره هفتم، گفت: به نظر من در چند دوره اول تجربه بین‌المللی شدن این جشنواره، لازم است از گروه‌های تئاتری کشورهای همسایه و مسلمان که با چنین موضوعی ارتباط دارند، برای حضور در این جشنواره دعوت شود و پس از آنکه به تجربه‌ کافی در این بخش رسیدیم، از سایر کشورها برای شرکت در ‌جشنواره دعوت کرده و وجه بین‌المللی آن را جهان شمول کنیم.
این بازیگر تئاتر همچنین چاپ نمایشنامه‌های برتر را به زبان‌های مختلف به دست‌اندکاران جشنواره تئاتر رضوی پیشنهاد کرد و افزود: چنین اقدامی می‌تواند برای انتشار و تبلیغ نمایشنامه‌هایی با موضوع رضوی راهگشا باشد، ضمن آن که باید بدانیم نمایشنامه ارزشمند با هر موضوعی ، می‌تواند در سراسر دنیا نظر هنرمندان را به خود جلب کند.