در حال بارگذاری ...
محمود اورعی کریمی، هنرمند مشهدی دارنده نشان درجه 2 هنری:

تئاتر یک هنر جمعی است

محمود اورعی کریمی طراح نور مشهدی، تئاتر را در ذات خود، یک هنر جمعی می‌داند که نمی‌شود به صورت فردی به آن نگاه کرد و تمام عوامل یک گروه نمایشی و طراحی نور هم به شدت در موفقیت یک نمایش تاثیر گذار هستند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، در نیمه مرداد سال جاری، محمود اورعی کریمی جزو انتخاب‌شدگان برای دریافت نشان درجه دو هنری برای سال‌های فعالیت خود در عرصه هنرهای نمایشی کشور بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نشان درجه ۲ طراحی نور تئاتر را به محمود اورعی کریمی هنرمند مشهدی اعطا کردند. این رسمی است با سابقه چندین ساله که هر سال از میان فعالان رشته‌های مختلف هنری در سراسر کشور، افرادی با توجه به کارنامه کاری‌شان برای دریافت این نشان معرفی و انتخاب می‌شوند. 

بر اساس اطلاعات موجود، برای سومین بار است که هنرمندی در زمینه طراحی نور این نشان را دریافت می‌کند. این گواهینامه هنری در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور تصویب و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و معادل مدرک کارشناسی ارشد است.

این هنرمند که دارای سابقه بیست‌وسه‌ساله در زمینه طراحی نور تئاتر است، در چهلمین جشنواره تئاتر فجر برای طراحی نور نمایش موزیکال «سوئینی تاد» مورد تقدیر قرار گرفته است. به همین بهانه با او گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید.

این هنرمند که به صورت خودآموز طراحی نور را فراگرفته است، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جشنواره‌ها را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: «در جشنواره‌های فجر دوره‌های خوبی در زمینه طراحی نور برگزار شد. هنرمندانی از ایتالیا آمده بودند که دوره طراحی نور با حضور آن‌ها برگزار شد و من با شرکت در آن دوره‌ها توانستم واکاوی بیشتری در مورد تکنیک استفاده از نور داشته باشم که بدانم که ابزار نور چگونه می‌تواند در خدمت کارگردان باشد تا بازیگر استفاده بیشتری از آن داشته باشد. حضور در ورک‌شاپ‌های مختلف و آغاز تجربه اندوزی از شش‌سالگی در کنار پدرم محسن اورعی کریمی(پیشکسوت تئاتر مشهد) باعث شد که به صورت خودآموز در این مسیر پیشرفت کنم.»

او با اشاره به اینکه عوامل پشت صحنه تئاتر بخش مهمی در تاثیرگذاری اثر هستند، افزود: «تئاتر در ذات خود یک هنر جمعی هست و نمی‌شود به صورت فردی به آن نگاه کرد و هنر جمعی وابستگی انحصاری ندارد که بگوییم یک نمایش به‌تنهایی وابسته کارگردان یا بازیگر است. تمام عوامل یک گروه نمایشی دست به دست هم می‌دهند تا بتوانند یک اثر هنری را به بهترین شکل روی صحنه ببرند. طراحی نور هم به شدت در موفقیت یک نمایش تاثیر گذار است و جذابیت‌های خاص خودش را دارد.»

اورعی کریمی درباره آموزش طراحی نور گفت: «برای آموزش در این زمینه مقدماتی در آموزشگاه‌های مشهد فراهم شده و قرار است دوره طراحی نور در دانشگاه آزاد و دانشگاه فرهنگ هنر تعریف شود که با آموزش صحیح، نسل آینده‌ای که در مسیر اعتلای تئاتر هستند، بتوانند با طراحان نور به یک زبان مشترک برسند تا زمان کمتری را برای اجرایی شدن یک اثر صرف کنند. آموزش در این زمینه یک بحث فراگیر هست و من هنوز خودم را یک دانش‌آموز می‌دانم و همواره نیاز به آموزش را احساس می‌کنم.»




مطالب مرتبط

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی ۲۳ آبان به پایان رسید. در بخش صحنه‌ای، سه نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» از نیشابور،» یه جور دیگه یعنی همین» از مشهد و«برچسب» از کاشمر و در بخش خیابانی نمایش‌های «سمپوزیوم شمر و مجنون» از سبزوار، «هفت‌سنگ» از مشهد و «خون‌بست» ...

|

نظرات کاربران