در حال بارگذاری ...

آثار راه‌یافته به پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی مشخص شدند

اسامی آثار راه‌یافته به دو بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی و تئاتر خیابانی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی، اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان، پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امورایثارگران و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل هنرهای نمایشی، استانداری خوزستان، ستاد فهمای خوزستان،  هم‌زمان با اربعین حسینی در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه برگزار می‌شود.

74 اثر از سراسر ایران متقاضی حضور در پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی بودند و پس از بررسی از سوی هیئت‌های انتخاب، آثار راه یافته به دو بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی و تئاتر خیابانی، معرفی شدند.

بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی 

 هیئت انتخاب آثار این بخش، ترکیبی از هنرمندان تئاتر دینی و تعزیه کشور متشکل از اسماعیل مجللی از تهران، عبدالله حلیات از منطقه آزاد اروند و سهراب کاکاوند از استان خوزستان بود که پس از بررسی آثار، هشت مجلس تعزیه خوانی را بدون اولویت برای حضور در این دوره از جشنواره معرفی کردند.

اسامی آثار راه‌یافته به بخش تعزیه و هنرهای آیینی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به این شرح است:

1) مجلس «حضرت علی اکبر (ع)» کاری از محمدرضا دلایر از آبادان

2) مجلس «حضرت عباس(ع)» کاری از سیدمهدی موسوی از اصفهان

3) نمایش «یاس سه‌ساله» کاری از ساسان مددی از شوشتر

4) مجلس «حضرت عباس(ع)» کاری از محمد حیدری اصل از شوش دانیال

5) تعزیه عربی «کربلا» کاری از علی مقدم از شهرستان کارون

6) تعزیه «امام حسین(ع)» کاری از محمدرضا صفاران از شهرستان باغملک

7) تعزیه عربی «غم فراق» کاری از کریم عساکره از شهرستان خرمشهر

8) تعزیه عربی «وعد» کاری از علی محمود راد از شهرستان شادگان

اسماعیل مجللی؛ نویسنده، بازیگر، کارگردان و پژوهشگر تعزیه کشور، مولف کتاب جامع شبیه‌خوانی و جمع‌آوری نسخه‌های ده‌ها مجالس تعزیه، کسب رتبه‌های برتر در رویدادهای ملی و بین المللی هنرهای نمایشی، اجرای مجالس تعزیه از اغلب استان‌های کشور، عضو هیئت انتخاب و داوری جشنواره ها و سوگواره‌های متعدد تئاتر دینی و تعزیه کشور است.

سهراب کاکاوند؛ شاعر، نویسنده و کارگردان خوزستانی است که کارگردانی آثار نمایشی متعددی را در کارنامه خود دارد. او از موسسان گروه تعزیه و تئاتر دینی برای اولین بار در اهواز بود و سال ها به صورت مستمر در نمایش های عاشورایی و دینی فعال بود نگارش چند مجلس شبیه‌خوانی و مدرس هنرهای نمایشی حوزه هنری و سایر مراکز هنری از دهه هفتاد تاکنون بود و شاگردان زیادی را پرورش داده است.

 عبدالله حلیات؛ از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر فارسی و عربی خوزستان، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر خرمشهر است. او از پایه‌گذاران جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر است وکارگردانی نمایش‌های متعدد صحنه‌ای و تعزیه های عاشورایی و آیینی را در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مختلف به عهده داشته است. او همچنین عضویت در هیئت انتخاب و داوری جشنوارهای استانی منطقه‌ای و ملی را در کارنامه خود دارد.

بخش تئاتر خیابانی

 بخش تئاتر خیابانی این دوره از سوگواره توسط هیئت انتخاب آثار متشکل از امین اکبری‌نسب از تهران، عادل کروشاوی از منطقه آزاد اروند و حیدر رضایی از ایلام مورد بررسی قرار گرفت و تعداد ۹ اثر نمایش خیابانی بدون اولویت برای حضور در بخش تئاتر میدانی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی انتخاب شدند.

اسامی آثار راه یافته به بخش تئاتر خیابانی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به این شرح است:

1) «قاب عکس» به کارگردانی حسام شریعتمداری از لرستان

2)  «دختر عاشورا» به کارگردانی کاظم ارجمندنیا از بوشهر

3)  «مسافر» به کارگردانی احمد طاهریان‌پور از خرمشهر

4) «خون نامه» کارگردانی پویان عطایی از اصفهان

5) «کودکان حرم» به کارگردانی ندا اعتمادی کیا از آبادان

6)  « وداع آخر» به کارگردانی عباس خلیفه لو از آذربایجان شرقی

7)  «قصه عاشقی» به کارگردانی احسان زین الدینی از کرمانشاه

8)  «بی سر» کاری از مرتضی زحمتکش از گیلان

9) «بی نشان» کاری از اسحاق علیدادی از اهواز

امین اکبری نسب؛ کارشناس ارشد هنرهای نمایشی گرایش کارگردانی، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، دبیر و داور چندین جشنواره ملی تئاتر، بازی در نمایش‌های صحنه‌ای، بازی در سریال پلاک 13 به کارگردانی آرش معیریان، بازی در فیلم کوتاه «کبود» به کارگردانی علی توکلی، حضور در فستیوال های جهانی، اکران و حضور در فستیوال جشنواره «Ark Gate Interntional Film Festival» کانادا، بازی در فیلم سینمایی ابرهای ارغوانی، بازی در سریال سر به راه و آنگاه خدا می‌دانست از فعالیت‌های او است.

عادل کروشاوی؛ نویسنده و کارگردان فعال تئاتر خیابانی با کسب تندیس و رتبه های برتر، داوری آثار نمایشی جشنوارهای ملی فتح خرمشهر و آیات را در کارنامه دارد. او در ادوار مختلف رئیس انجمن هنرهای نمایشی خرمشهر و عضو هیئت رئیسه انجمن نمایش خوزستان بود.

حیدر رضایی؛ بازیگر، نویسنده و کارگردان فعال تئاتر خیابانی کشور با کسب رتبه‌های برتر در جشنواره های استانی و ملی شامل بازیگری و کارگردانی در جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشور، تاکنون داوری آثار جشنواره‌ها و همایش‌های ملی نمایشی و دبیری جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی را به عهده داشته است.

پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به دبیری مصطفی بوعذار، از ۱۰ لغایت ۱۵ شهریور هم زمان با اربعین حسینی در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

نظرات کاربران