در حال بارگذاری ...
بزرگداشت نویسنده و منتقد فقید تئاتر

مدالیوم خانه تئاتر به خانواده زنده‌یاد جواد اعرابی تقدیم شد

مدالیوم خانه تئاتر توسط ایرج راد، رییس هیئت مدیره این خانه شب گذشته هشتم شهریور به خانواده زنده‌یاد جواد اعرابی تقدیم شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، مراسم یادبود جواد اعرابی، بازیگر، تهیه‌کننده، عضو هیئت مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر ایران شامگاه چهارشنبه، هشتم شهریور به کوشش انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر ایران در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

این مراسم با کلیپی با نام «در مه قدم زدم» که درباره زندگی اعرابی بود، آغاز شد. او که در کارنامه هنری‌اش علاوه بر بازیگری، نقدنویسی و پژوهش، تجربه تهیه‌کنندگی نیز داشت، در این تصاویر، نکاتی را درباره ظرایف تهیه‌کنندگی در تئاتر بیان کرد.

فیلم دوم با عنوان «سبز» با حضور اعضای خانواده‌اش، ساخته شده بود و در بخشی از این تصاویر، برادر اعرابی گفت: «من یک برادر عزیز از دست دادم ولی مایه تاسف است که دنیا یک فرد نازنین را از دست داد. خالی شدن دنیا از آدم‌های خوب خیلی غم‌انگیز است.»

خواهرش در این تصاویر عنوان کرد که جواد اعرابی هرگز اهل گله نبود. تمام فکر و ذکر او پیش تئاتر بود و دائم مشغول تمرین بازی در نقش‌های مورد علاقه‌اش بود.

در این تصاویر، یادداشتی که اعرابی در روزهای پایانی زندگی‌اش نگاشته بود، پخش شد.

اجرای قطعاتی موسیقی با نوازندگی تنبور و دمام، بخش دیگر این برنامه بود.

در ادامه، کلیپ بعدی به نام «سپید» پخش شد که طی آن جواد اعرابی از منظر همکاران و هنرمندان تئاتر همراه با تصاویری از نمایش‌هایش روایت شد.

مهدی قلعه، فخرالدین صدیق شریف، هوشمند هنرکار، سیاوش چراغی‌پور، مریم کاظمی، ناهید مسلمی و ... خاطراتی از اعرابی و حضورش در گروه تئاتر آناهیتا بیان کردند.

آنان یادآوری کردند که بعد از تعطیلی گروه تئاتر «آناهیتا»، گردهمایی‌هایی که در زیرزمین خانه جواد اعرابی برگزار می‌شد، مامن امنی در برهوت آن دوره بود، جایی برای برپایی شب‌های شعر، نمایشنامه‌خوانی و ...  

ناهید مسلمی گفت که اعرابی با وجود خنده‌های بلندش، غم بزرگی در سینه داشت که به کسی نمی‌گفت.

در این تصاویر، مهدی قلعه، بازرس خانه تئاتر و رییس هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان با تاثر از اعرابی خواست که برای‌مان دعا کند.

رسول صادقی به تلاش و مسئولیت‌پذیری اعرابی در فعالیت‌های صنفی اشاره و یادآوری کرد که او بازرس خانه تئاتر بوده و تاکید کرد: «مراقب یکدیگر باشیم. دنیا آن قدر ارزش ندارد که برای یکدیگر دندان تیز کنیم.»

کلیپ بعدی با عنوان «سرخ» دربردارنده سخنان هم‌صنفی‌های اعرابی در بخش منتقدان بود. 

افشین خورشید باختری، ساسان پیروز، عباس غفاری، محسن حسن‌زاده، روح‌الله جعفری، حمیدرضا قنبری و فرزاد فره‌وشی در این تصاویر درباره او سخن گفتند.

ساسان پیروز یادآوری کرد که در کاراکتر اعرابی پختگی خاصی بود که در هر جمعی حضور داشت، سبب می‌شد از رفتارهای هیجانی پرهیز کنیم و مسائل را عمیقا مورد ارزیابی قرار دهیم.

او درباره سخت‌کوشی اعرابی در انجام امور صنفی نیز گفت: «او روی تخت بیمارستان پیگیر کارهای صنفی بود و به اعضای انجمن انرژی می‌داد. گاهی که صدای ضبط‌شده خود را در گروه انجمن می‌فرستاد، شنیده شدن صدای بوق دستگاه‌های بیمارستانی، نشان می‌داد او در بیمارستان تحت درمان است.»

حمیدرضا قنبری از لبخند، این ویژگی همیشگی اعرابی گفت که در سخت‌ترین دوران‌ که چهره خیلی از ما اخم‌آلود است، بر چهره او ماندگار بوده.

او درباره عشق و غیرت اعرابی به تیم پرسپولیس نیز چنین گفت: پرسپولیسی بود و خیلی هم بر این تیم غیرت داشت ولی هرگز کُری نمی‌خواند یا طرفداران تیم‌های دیگر را تحقیر نمی‌کرد. 

عباس غفاری و محسن حسن‌زاده نیز از تسلط او به امور صنفی گفتند و روح‌الله جعفری از عشق بی‌حد و حصر او به تئاتر.

بعد از پخش تصویری از بازی اعرابی در فیلم «تختی»، رسول صادقی با اشاره به بازی تیم پرسپولیس گفت: «چه تقارن عجیبی! امشب پرسپولیس بازی دارد و به یاد جواد اعرابی این بازی را تماشا کنیم.»

ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر در این برنامه مدالیوم خانه تئاتر را به خانواده این هنرمند اهدا کرد.

راد در سخنانی گفت: «دلم می‌خواست وقتی جواد زنده بود، این مدالیوم را تقدیمش می‌کردیم.»

او ادامه داد: «او در یک کلمه، یک انسان شریف بود و کاش زمانی که زنده‌ایم، قدر این شرافت‌ها را بدانیم. همه ما از دنیا می‌رویم و آنچه از ما در یاد دیگران می‌ماند، خوبی‌ها و رفاقت‌هاست. متاسفانه از حال هم بی‌خبریم و از بیماری جواد بی‌اطلاع بودیم.»

ایرج راد در پایان گفت: «همسر جواد گفت او دوست نداشت کسی به خاطر وضعیتش آزرده‌خاطر شود. تا زمانی که زنده‌ایم، برای یکدیگر بزرگداشت بگیریم و به درددل یکدیگر گوش بدهیم.»




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی
یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی

حمید کاکاسلطانی*: نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» نوشته‌ نوشین تبریزی و به کارگردانی پرستو گلستانی دی‌ و بهمن‌ 1402 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است. این نمایش با ترکیبی از ...

|

نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی

علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه ...

|

نظرات کاربران