در حال بارگذاری ...
پرسش احسان جانمی، هنرمند اصفهانی:

چرا خانه تئاتر در شهرستان‌ها شعبه ندارد؟

احسان جانمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر اصفهان می‌گوید هیچ‌کس دفاع از حقوق هنرمندان شهرستانی را بر عهده نمی‌گیرد و خانه تئاتر هم تنها خودش را به تهران محدود کرده و معلوم نیست فعالیت صنفی‌اش چه گونه است.

به گزارش ایران تئاتر، احسان جانمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر اصفهان که سه دهه سابقه فعالیت در این زمینه دارد، نداشتن صنف را مهم‌ترین مسئله هنرمندان نمایشی می‌داند.

او در این‌باره می‌گوید: «شکی در این نیست که ما تئاتری‌ها نیازمند یک صنف قوی هستیم. صنفی که بتواند از هنرمندان درباره مواردی چون بیمه، مالیات، رسیدگی به امور پیشکسوتان، تعیین حقوق و دستمزد مراقبت و کمک کند.»

جانمی در واکنش به این پرسش «که مگر او عضو خانه تئاتر نیست»، پاسخ می‌دهد: «خانه تئاتر صرفاً خانه تئاتر تهران شده است. ما سعی کردیم در اصفهان خانه تئاتر داشته باشیم که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.»

این هنرمند می‌افزاید: «اگر خانه تئاتر، یک نهاد صنفی است، چرا در شهرستان‌ها شعبه ندارد؟ اگر نمی‌تواند شعبه داشته باشد؛ چرا اعلام نمی‌کند و نمی‌گوید که ما تنها برای شهر تهران هستیم و مابقی شهرستان‌ها به زندگی خود بپردازند. درواقع هیچ‌چیز شفافی در این زمینه نیست. برای نمونه، چرا زمانی که حقوق و دستمزد و قرارداد تیپ در نظر می‌گرفتند، به شهرستان‌ها توجه نکردند؟»

او ادامه می‌دهد: «من از اداره‌کل هنرهای نمایشی هم سؤالی دارم که باید پاسخگو باشد. حقوق صنفی هنرمندان شهرستان را چه کسی باید بر عهده بگیرد؟ انجمن هنرهای نمایشی هیچ‌کدام از مواردی را که پیش‌تر ذکر شد، در اساسنامه خود ندارد. موسسه برای جذب سرمایه است و به امور صنفی هنرمندان کاری ندارد، پس نمی‌توان از آن انتظارات صنفی داشت. در این میان حقوق صنفی هنرمندان چه سرنوشتی خواهد داشت؟»

جانمی با اشاره به کمک‌هزینه اعلامی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه تئاتر می‌گوید: «آقای محمود سالاری اعلام کردند که مبلغی را به‌عنوان کمک‌هزینه به حساب خانه تئاتر واریز کرده‌اند. سرنوشت این پول چیست؟ هنرمندان شهرستان کجای دریافت این کمک‌هزینه بوده‌اند؟ ما هنرمندان شهرستان کرونازده نبودیم یا دچار مشکلات اقتصادی نشدیم؟ تئاتر شهرستان با تعطیلی سالن‌های نمایشی مواجه نبود؟ ما حقی از ساختمان خانه تئاتر نداریم. اگر خانه تئاتر به معاونت هنری وابسته است، معاونت هنری تکلیف بودجه‌ای را که به آن داده است، مشخص کند و اگر مستقل است، چرا معاونت هنری کمک‌هزینه پرداخت کرده و خانه تئاتر هم پذیرفته است؟ این‌ها مواردی است که پاسخ‌شان گنگ است و خانه تئاتر و حتی اداره‌کل هنرهای نمایشی به‌عنوان نهاد بالادستی باید پاسخگوی آن‌ها باشند.»

این کارگردان می‌افزاید: «تکلیف استقلال خانه تئاتر باید مشخص شود. من به دنبال تأسیس خانه تئاتر در اصفهان بوده‌ام و به همین دلیل با جزئیات خانه تئاتر آشنایی دارم وگرنه دیگر هنرمندان اصلاً شناختی نسبت به حقوق خود در این زمینه ندارند.»

احسان جانمی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از هنرمندان، خانه تئاتر را نمی‌شناسند، می‌گوید: «خانه تئاتر باید تکلیف خود را روشن کند؛ اینکه آیا این خانه، یک موسسه مردم‌نهاد است یا یک موسسه خصوصی؟ آیا موسسه‌ای حامی تمام تئاتری‌هاست یا یک عده خاص؟ خانه تئاتر نمی‌تواند از طرف همه تئاتری‌ها حرف بزند تا زمانی که حدود خود را مشخص نکرده باشد. اگر مدیران این خانه خود را نماینده تئاتری‌ها می‌دانند، این نمایندگی را چه کسی به آن‌ها داده است. ضرورت دارد هر چه زودتر به این موضوعات رسیدگی شود.» 




مطالب مرتبط

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران