در حال بارگذاری ...

تئاتر، هنری فرهنگ‌ساز و آموزش‌دهنده است

احمد کامیابی‌مسک: همه فعالیت‌های هنری اعم از نقاشی، موسیقی، سینما، تلویزیون، تئاتر و... برای افراد جامعه ضروری است و آموزش آن باید به شکل عمومی انجام شود. تئاتر، مکان و به تعبیری، دانشگاه برتر و والایی است که مردم با میل و رغبت برای حضور در آن هزینه می‌کنند تا به تماشای آن بنشینند و از آن درس زندگی فرابگیرند.

هدف تئاتر، آموزش است و هنرجویان تربیت می‌شوند تا نمایشنامه‌هایی را روی صحنه بیاورند که به عموم مردم، آنچه را که در سطوح بالای دانش قرار دارد، بیاموزانند.

هدف تئاتر، آموزش است و هنرجویان تربیت می‌شوند تا نمایشنامه‌هایی را روی صحنه بیاورند که به عموم مردم، آنچه را که در سطوح بالای دانش قرار دارد، بیاموزانند

متأسفانه بسیاری از هنرجویان تئاتر از ورود به دانشگاه یا حتی شرکت در کارگاه‌های آموزشی هدف و نقشه راه مشخصی ندارند. آن‌ها نمی‌دانند که چرا تئاتر کار می‌کنند و در بسیاری از موارد حتی معنای واژه‌ها و عبارات کاربردی را که در عرصه هنرهای نمایشی مورداستفاده قرار می‌گیرد، درک نکرده و تنها به شکل طوطی‌وار از آن بهره می‌گیرند.

این مشکل تنها برای هنرجویان رشته تئاتر نیست بلکه بسیاری از استادان نمایش نیز اطلاعات زیادی برای آموزش و تربیت دانشجویان ندارند و این موضوع باعث مشکلات بسیاری در روند آموزش و رشد کمی و کیفی نمایش‌هایی که به صحنه می‌رود، شده است.

هنرمندان و مخاطبان تئاتر باید توجه داشته باشند که تئاتر امروز دیگر آن اجراهای نمایشی که در لاله‌زار می‌دیدند، نیست. هر واژه‌ای که در تئاتر امروز استفاده می‌شود، معانی متفاوتی دارد که باید به مفهوم دقیق آن دست پیدا کرد و در جای درست از آن بهره برد.

در این راستا برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی در شهرستان‌های مراکز استان‌های کشور، ایده بسیار خوب و قابل‌تأملی است که من و دیگر هنرمندان پیشکسوت با اشتیاق در این برنامه شرکت کردیم. ما تلاش کردیم تا تعاریف غلطی را که از گذشته درباره تئاتر در ذهن مخاطبان شکل گرفته بود، با آموزش و تأکید بر اصول درست هنرهای نمایشی از ذهن‌ آن‌ها دور کنیم و از هنر تئاتر، به‌عنوان گامی برای تربیت همگانی یک ملت استفاده کنیم.

خوشبختانه برگزاری رایگان این کارگاه‌های آموزشی کمک کرد تا هنرجویان و استادان با هم به انتقال تجربه‌های خود بپردازند. البته این رویداد در تمام شهرستان‌ها اتفاق نیفتاده است ولی نویدبخش روزهای خوبی برای تئاتر به شمار می‌آید.

هر واژه‌ای که در تئاتر امروز استفاده می‌شود، معانی متفاوتی دارد که باید به مفهوم دقیق آن دست پیدا کرد و در جای درست از آن بهره برد

تئاتر نیاز به حمایت مالی دارد و برای تماشای آن باید هزینه‌ بلیت کمتر شود تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این، در انتخاب نمایشنامه‌ها نیز باید به سمت آثار اخلاق‌مدار با تکیه بر راستی و درستی که جامعه امروز ما سخت به آن نیازمند است، رفت.

هر قدمی که از طرف هنرجویان و هنرمندان برای شناخت و اجرای تئاتر برداشته می‌شود، گامی مؤثر برای بهبود شرایط اجتماعی، فرهنگ‌سازی و آموزش مسائل اخلاقی و انسانی به شمار می‌رود.




نظرات کاربران