در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «افرا» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی مهرداد هنرمند

این ملت هنوز سزاوار سرافرازی است

علیرضا روح‌نواز: به احتمال زیاد دیدن نمایش «افرا» به کارگردانی مهرداد هنرمند که این روزها در تماشاخانه هلال‌احمر رشت روی صحنه است، زاویه نگاه مخاطبان را به کم و کیف عنصر فرهنگ در ابعاد گسترده‌اش، وسعت می‌بخشد.

تصاویر دراماتیکی که از  مونولوگ‌های فراگیر متن، موج‌های توفنده به سمت تماشاگران دارند، روایت‌گر رنج‌های پیدا و ناپیدای دغدغه‌داران کوی آدمیت است و نیز چهره کریه ناکسان آغشته به جهالت و حماقت. موج‌های تاثیرگذار از دریای متلاطم متن در چند موقعیت دراماتیکی، وجهه هولناک یافتند و مخاطب نمی‌دانست که آیا اکنون وقت خندیدن است یا گریستن؟

نگارنده به‌عنوان تماشاگر نمایش، با خرده‌سوادی از جهان تئاتر از متن تا اجرا، مدعی‌ام که گروه اجرایی با هدایت هوشمندانه کارگردان (مهرداد هنرمند) در هماوردی با متن، در ربایش نگاه و ذهن مخاطبان موفق بودند و خوش درخشیدند، وگرنه امکان نداشت که در پایان نمایش به مدت طولانی مورد تشویق پرشور تماشاگران قرار گیرند.

جادوی صحنه همانا آگاهی و یادآوری به مخاطبان است تا در مواجهه با هیاهوی اغواگرانه بدمنشان و بداندیشان که در راستای از خودبیگانگی و بی هویتی کردن جوامع  انسانی، نقش مخربی دارند، معقولانه و مدبرانه موضع‌گیری کنند.

نویسنده نمایشنامه (استاد بهرام بیضایی)، نماد فرهنگ جامعه را (معلمی به نام افرا سزاوار) در وضعیتی نامطلوب، نزار و مجروح، خسته و غریب نشان داد که با این وجود، با عنوان فامیلی (سزاوار) حرفش را زد.

این ملت با سابقه تمدن و فرهنگ غنی چند هزار و اندی ساله در فراز و نشیب تاریخ حیات اجتماعی‌اش، هنوز هم، سزاوار سرافرازی است. افرا (با بازی مطهره اخلاقی) اگرچه در موقعیت‌های ناگوار و تلخ قرار می‌گیرد، اما در پایان، شخصیت نویسنده نمایش، رهایی از این وضعیت نامطلوب را نوید می‌دهد. نویسنده (با بازی سجاد مقصودی) تصمیم می‌گیرد با ورود به جهان متن، وجود خیالی و رویایی پسر عموی افرا را حضوری عینی و واقعی بخشد که این اتفاق دراماتیک، به‌شدت رمزگونه است. همین فرد خیالی و رویایی که ساخته و پرداخته ذهن افراست که قرار بوده با وی ازدواج کند، سبب کینه‌ورزی شازده خانم (با بازی متین نهاوندی) علیه افرا می‌شود و با دسیسه وی را متهم به دزدی از فروشگاه محله می‌کند. به‌عقیده نگارنده، حضور پسر عموی افرا در این اثر، نگاه اصیل و نجیب و آسمانی به مقوله فرهنگ در نمایشنامه بهرام بیضایی است. 




مطالب مرتبط

نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا

زیگموند بودن یا فروید بودن؟!
نظری بر نمایش «زیگموند» نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا

زیگموند بودن یا فروید بودن؟!

احمدرضا حجارزاده: نمایش «زیگموند» که این شب‌ها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود، اتفاق ویژه این ‌روزهای تئاتر ماست؛ نمایشی که علاوه بر مخاطبان خاص و ...

|

نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» نوشته و کار مجید شکری

سرآغاز کابوس تنهایی
نگاهی به نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» نوشته و کار مجید شکری

سرآغاز کابوس تنهایی

بهنام حبیبی: داستان سرگردانی، بی‌هدفی و تنهایی انسان امروز و میل به تحول‌خواهی و دگردیسی معنایی او به سوی کمال ناشناخته‌اش، در روایت‌های گوناگون و مکاتب متنوعی بیان شده ‌است. اکنون و در ...

|

نگاهی به نمایش «شب روی سنگ‌فرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی

دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه
نگاهی به نمایش «شب روی سنگ‌فرش خیس» نوشته اکبر رادی و کار میکاییل شهرستانی

دراماتورژی؛ سنگ محکی یگانه

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «شب روی سنگ‌فرش خیس» در همان فضای ناتورالیستی همیشگی رادی اتفاق می‌افتد. استاد دانشگاهی که بر اثر تحولات اجتماعی به‌اجبار بازنشسته و دچار رویدادهای ناخوشایند زندگی ...

|

گفت‌وگو با نمایشنامه‌‌نویس و کارگردان گیلانی

مهرداد هنرمند: هنرمندان شهرستان دغدغه مدیران خانه تئاتر نیستند
گفت‌وگو با نمایشنامه‌‌نویس و کارگردان گیلانی

مهرداد هنرمند: هنرمندان شهرستان دغدغه مدیران خانه تئاتر نیستند

مهرداد هنرمند، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر استان گیلان می‌گوید مدیران خانه تئاتر دغدغه‌ای برای هنرمندان تئاتر شهرستان ندارند و درد بزرگی است که هنرمندان شهرستان از سمت خانواده خود یعنی خانه تئاتر دیده نمی‌شوند.

|

نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی

وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود
نگاهی به نمایش «انسان، اسب پنجاه پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل‌کاشی

وقتی تئاتر، اردوگاه کار اجباری بود

علیرضا نراقی: بحرانی ساختن نسبت نقش و بازیگر در تئاتر برشتی امری است آشنا. این بحرانی ساختن در راستای خلق آگاهی در فواصل میان نقش و اجراگر صورت می‌گیرد. جایی که نقش از بازیگر جدا می‌شود، محل تأمل ...

|

نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی

فقط یک مداد کوچک برای نوشتن
نگاهی به نمایش «ساپو» نوشته و کار محمدامین سعدی

فقط یک مداد کوچک برای نوشتن

بهنام حبیبی: چالش انسان امروز با همه خواسته‌ها و آرزوهای فکری و روانی‌اش، در پارادوکس قرارگیری او برابر همه نیروهای فرادستی تمامیت‌خواه، قصه‌ای پرتکرار از امروز ماست. این نابرابری، در روایت ...

|

نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر

مانیفست‌هایی از برزخ
نقد و نظری بر نمایش «چه» نوشته و کار مهران رنجبر

مانیفست‌هایی از برزخ

احمدرضا حجارزاده: در جهان هنرهای نمایشی، تصویری و ادبی، تاکنون بسیاری از شخصیت‌های مطرح و مهم دنیا دستمایه تولید آثاری در مدیوم‌های مختلف قرار گرفته‌اند. در این تولیدات هنری، خالق اثر معمولاً به ...

|

نگاهی به نمایش «متساوی‌الساقین» به کارگردانی فضل‌الله عمرانی و پژمان برزگر

نمایش رئالیستی؛ کاری سهل و ممتنع
نگاهی به نمایش «متساوی‌الساقین» به کارگردانی فضل‌الله عمرانی و پژمان برزگر

نمایش رئالیستی؛ کاری سهل و ممتنع

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «متساوی‌الساقین» که این روزها در عمارت نوفل‌لوشاتو با کارگردانی مشترک فضل‌الله عمرانی و پژمان برزگر روی صحنه است، پیش‌تر از گرگان در سی‌وهشتمین جشنواره فجر به ...

|

نظرات کاربران