در حال بارگذاری ...
با رای هیئت انتخاب آثار تعزیه

مجالس تعزیه پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی معرفی شدند

هیئت انتخاب آثار بخش تعزیه و آئین های نمایشی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی پس از بررسی ۷۴ اثر متقاضی، ۸ مجلس تعزیه خوانی را برای حضور در این سوگواره انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خوزستان، 74 اثر متقاضی حضور در بخش تعزیه و آیین های نمایشی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی توسط هیئت انتخاب آثار که ترکیبی از هنرمندان تئاتر دینی و تعزیه کشور متشکل از اسماعیل مجللی از تهران، عبداله حلیات از منطقه آزاد اروند و سهراب کاکاوند از استان خوزستان است مورد بررسی قرار گرفتند و تعداد ۸ مجلس تعزیه خوانی را بدون اولویت برای حضور در این دوره از جشنواره معرفی نمودند.

اسامی آثار راه‌یافته به شرح زیر است:

1) مجلس «حضرت علی اکبر (ع)» کاری از محمدرضا دلایر از آبادان

2) مجلس «حضرت عباس(ع)» کاری از سیدمهدی موسوی از اصفهان

3) نمایش «یاس سه ساله» کاری از ساسان مددی از شوشتر

4) مجلس «حضرت عباس(ع)» کاری از محمد حیدری اصل از شوش دانیال

5) تعزیه عربی «کربلا» کاری از علی مقدم از شهرستان کارون

6) تعزیه «امام حسین(ع)» کاری از محمدرضا صفاران از شهرستان باغملک

7) تعزیه عربی «غم فراق» کاری از کریم عساکره از شهرستان خرمشهر

8) تعزیه عربی «وعد» کاری از علی محمود راد از شهرستان شادگان

اسماعیل مجللی نویسنده، بازیگر، کارگردان و پژوهشگر تعزیه کشور، مولف کتاب جامع شبیه خوانی و جمع آوری نسخه های ده ها مجالس تعزیه ،کسب  رتبه های برتر در رویداد های ملی و بین المللی هنرهای نمایشی، اجرای مجالس تعزیه از اغلب استان های کشور، عضو هیئت انتخاب و داوری جشنواره ها و سوگواره های متعدد تئاتر دینی و تعزیه کشور است.

سهراب کاکاوند شاعر، نویسنده و کارگردان خوزستانی است که کارگردانی آثار نمایشی متعددی را در کارنامه خود دارد. او از موسسین گروه تعزیه و تئاتر دینی برای اولین بار در اهواز بود و سال ها به صورت مستمر در نمایش های عاشورایی و دینی فعال بود نگارش چند مجلس شبیه خوانی و مدرس هنرهای نمایشی حوزه هنری و سایر مراکز هنری از در دهه هفتاد تا کنون بود و شاگردان زیادی را پرورش داد.

 عبدالله حلیات از هنرمندان شناخته شده  تئاتر فارسی و عربی خوزستان، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر خرمشهر است. او از پایه گذاران جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر  است وکارگردانی نمایش های متعدد صحنه ایی و تعزیه های عاشورایی و آئینی را در جشنواره های ملی و بین المللی مختلف به عهده داشته است همچنین عضویت در هیئت انتخاب و داوری جشنوارهای استانی منطقه ای و ملی  را در کارنامه خود دارد.

پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به دبیری مصطفی بوعذار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امورایثارگران و با همکاری استانداری خوزستان، ستاد فهمای خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل هنرهای نمایشی  از ۱۰ لغایت ۱۵ شهریور هم زمان با اربعین حسینی در پایانه های مرزی چذابه و شلمچه برگزار می شود.




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، از اضافه شدن بخش بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی و همچنین دعوت از گروه‌های نمایشی اقوام لر از کشور عراق به جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک خبر داد.

|

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

نظرات کاربران