در حال بارگذاری ...

حضور یک گروه تئاتر ایرانی در نخستین جشنواره بین‌المللی تئاتر پاکستان

با پیگیری‌های اداره کل هنرهای نمایشی گروه تئاتر «پتواژ» از استان یزد در اولین و بزرگ‌ترین جشنواره بین‌المللی تئاتر پاکستان در مرکز شورای هنر در شهر کراچی حضور دارند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری دانشجو، مراسم افتتاحیه اولین و بزرگ‌ترین جشنواره بین‌المللی تئاتر پاکستان در مرکز شورای هنر در شهر کراچی در شامگاه جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ با حضور کامران تسوری استاندار ایالت سند، بلیغ الرحمن استاندار ایالت پنجاب و سید جنیدعلی شاه وزیر فرهنگ و گردشگری دولت ایالتی سند به عنوان مهمانان ویژه برگزار شد.

در این مراسم هنرمندان پیشکسوت و سرشناس فیلم و تئاتر، دست‌اندرکاران رشته‌های مختلف هنری، تعداد زیادی از شخصیت‌های دولتی، سیاسی و فرهنگی ایالت سند، دیپلمات‌هایی از ایران، ترکیه، آمریکا، آلمان، مصر و سریلانکا حضور داشتند.

همچنین به دعوت رییس شورای هنر پاکستان، سعید طالبی‌نیا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور پیدا کرد.

طالبی‌نیا در حاشیه این مراسم، ضمن ملاقات با دیپلمات‌های کشورهای دیگر و نیز خبرنگاران و هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون پاکستان، فرصت را غنیمت شمرده، پیشرفت‌های هنر سینما و تئاتر را در دوران 44 ساله انقلاب اسلامی تشریح و علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش مراودات هنری با پاکستان اعلام کرد.

او در مصاحبه با خبرگزاری حاضر در مراسم، از حضور یک گروه تئاتر ایرانی در این جشنواره خبر داده و گفت :«با توجه به علاقه‌مندی دولت جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی هنر و تأثیر شگرف آن در نزدیک شدن ملت‌ها و بنا بر دعوت طرف پاکستانی، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با پیگیری مرکز مربوطه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اقدامات لازم برای حضور یک گروه زبده تئاتر از ایران را انجام داده و قرار است نمایش «تیک‌تاک» توسط گروه تئاتر «پتواژ» از استان یزد در شورای هنر پاکستان اجرای برنامه داشته باشد.»

طالبی‌نیا افزود: «این گروه هنری پنج‌نفره شامل مریم هاشمی، علیرضا کاغذگران، رضا اعظمی‌راد و مهدی سرسنگی به سرپرستی و کارگردانی احمد ندافی از اول اکتبر 2023 به مدت یک هفته در کراچی حضور خواهند داشت و ضمن اجرای تئاتر، کلاس‌های آموزشی برای هنرجویان پاکستانی نیز برگزار خواهند کرد.»

در بخش دیگری از مراسم، بلیغ الرحمن استاندار ایالت پنجاب (لاهور) که برای شرکت در افتتاحیه جشنواره تئاتر حضور پیدا کرده بود در جمع حضار سخنرانی کرد. او طی سخنان خود از شورای هنر پاکستان کراچی برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی و هنری تقدیر و جشنواره بین‌المللی تئاتر را رویدادی منحصربه‌فرد در تاریخ هنر نمایش در پاکستان خواند. استاندار پنجاب افزود: در این جشنواره اجرای نمایشنامه‌ها به زبان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در درک متقابل فرهنگ‌ها و هنر ملت‌ها کمک خواهد کرد.

سیداحمدشاه، رئیس شورای هنر پاکستان نیز از همه همکاران و شخصیت‌های خارجی به‌ویژه مسئول فرهنگ ایران در کراچی و سرکنسول‌های ترکیه و سریلانکا و دیپلمات‌های کشور‌های دیگر برای حضور در این مراسم قدردانی کرد.

او همچنین از بازیگران پیشکسوت تلویزیون و سینما که به‌طور ویژه از نقاط مختلف کشور برای حضور در این جشنواره آمده بودند تشکر کرد.

این جشنواره از ۱۷ شهریور به مدت یک ماه دایر و درمجموع ۴۵ نمایش تئاتر همراه با گردهمایی‌ها و کارگاه‌های آموزشی مرتبط به تئاتر برگزار خواهد شد.

در این رویداد ٢٧ گروه تئاتر پاکستانی و هفت گروه تئاتر از کشور‌های خارجی ازجمله ایران، آلمان، ترکیه، مصر، سریلانکا و آمریکا حضور و اجرای نمایش خواهند داشت.




مطالب مرتبط

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران