در حال بارگذاری ...
احمد رجب‌پور خبر داد

جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران در راه بین‌المللی شدن

احمد رجب‌پور، دبیر شانزدهمین دوره از جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران می‌گوید این رویداد هنری در راه بین‌المللی شدن قرار دارد و از این نظر، نیازمند توجه و یاری نهادها و مسئولان بخش‌های دولتی و شرکت‌های صنعتی و اقتصادی است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، این رویداد ملی هنرهای نمایشی، از سه‌شنبه 28 شهریور 1402 آغاز به‌کار خواهد کرد.

تا پیش از زمین‌لرزه‌ای که سال 1391 بر تن قره‌داغ و ارسباران افتاد، جشنواره‌ای در زمینه هنرهای نمایشی و در قالب تئاتر کوتاه آن‌هم به‌صورت منطقه‌ای در اهر شکل‌گرفته بود. پس از آن زلزله، اهالی هنر اهر دست در دست هم و به شکل تحسین‌برانگیزی به از نو ساختن تنها پلاتو شهرستان اهر اقدام کردند. پلاتو استاد محب اهری که آن زمان در قید حیات بود، روح تازه‌ای بر جان ساخت‌وسازها در اهر داد. هنرمندان و تئاتری‌های اهر حالا می‌خواستند نگاه‌ها را با تئاتر به اهر متوجه کنند و اینکه چقدر این منطقه به کمک مسئولان و مردم نیاز دارد تا اندکی از ویرانی‌های به بار آمده جبران شود؛ آن‌هم با زبان تئاتر.

هر کس خبر برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران، بر روی آوارها و تل‌های خاک را می‌شنید، پاچه‌های شلوار را تا می‌کرد و وارد گود می‌شد. شجاعتی که زبان و بیان تئاتر به هنرمندان منطقه و استان داده بود بی‌بدیل و مثال‌زدنی بود. جشنواره در ابتدا، قامت استانی به خود گرفت؛ اما ابراز تمایل و علاقه هنرمندان سراسر کشور برای حضور در اهر، جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران، به رویدادی ملی تبدیل شد.

اینک در آستانه شانزدهمین دوره این جشنواره ملی که قرار بود اولین گام‌های بین‌المللی شدن آن با حضور گروه‌های تئاتری از جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان محقق شود، صحبت‌های دبیر این دوره از جشنواره شنیدنی است.

کیفیت جشنواره تئاتر ارسباران افزایش خواهد یافت

احمد رجب‌پور، دبیر شانزدهمین دوره از جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران که سابقه ریاست انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی را نیز در کارنامه خود دارد، ضمن اعلام همبستگی و تعامل بسیاری از مسئولان استان جهت برگزاری هر چه‌بهتر این جشنواره گفت: «مردم منطقه سال‌هاست که با این جشنواره اخت گرفته‌اند. در طول ایام جشنواره نیز ازدحام و شور مردم دیدنی است. تصور مردم این است که اگر ذره‌ای از شور و علاقه مردم اهر نسبت به جشنواره در بین مسئولان استان و شهرستان ‌هم بود، شکوه این جشنواره بیش از این هم می‌شد.»

او در خصوص تغییرات ساختاری شکل‌گرفته در جشنواره امسال و مقایسه آن با دوره‌های قبل گفت: «ما قصد داشتیم این دوره از جشنواره را به‌صورت بین‌المللی اجرا و برگزار کنیم که به دلایلی به تعویق افتاد و شاید در سال‌های بعد این امر محقق شود. قبل از شروع جشنواره، جلسه‌ای با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم. ایشان قول‌های مساعدی به دبیرخانه دادند که اگر محقق شود می‌توانیم کیفیت جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را افزایش دهیم.»

شرکت‌های مس سونگون به تعهدات‌شان عمل نکردند

دبیر شانزدهمین دوره از جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران، در خصوص وظایف و تعهدات شرکت‌های فعال در معادن مس سونگون در برگزاری این رویداد ملی توضیح داد: «متأسفانه صنایع مس ایران، مس سونگون قره‌داغ و شرکت‌های وابسته به تعهدات اجتماعی که قانون برای آن‌ها تعریف کرده عمل نکردند؛ چراکه رویدادی فرهنگی، هنری بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از این جشنواره در منطقه وجود ندارد و اگر حتی صدمی از درآمد این صنعت به‌عنوان کمک به این جشنواره مصرف می‌شد، بازهم نمی‌توانست اندکی از آسیب‌ها و آلاینده‌های این معدن عظیم که مردم ارسباران مستقیما با آن سر و کار دارند را جبران کند.»

این هنرمند ادامه داد: «شرکت صنایع مس ایران در رفسنجان، سیرجان و کرمان، هزینه‌های چشمگیری در راه فرهنگ و هنری انجام می‌دهد که قابل‌تقدیر هم هست اما مس سونگون هنوز با تعهدات اجتماعی خود نسبت به منطقه و مردم قره‌‌داغ آشنا نیست.»

آورده‌های فرهنگی و اجتماعی جشنواره تئاتر ارسباران

رجب‌پور در خصوص پتانسیل‌های موجود در قره‌داغ و آورده این جشنواره برای اهر گفت: «برگزاری هر رویداد هنری در هرجایی به‌خودی‌خود مبارک است و قابل‌تحسین. کسی چه از اهالی هنر و چه به‌عنوان علاقه‌مند به هنر شاید تا قبل از برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران شناخت آنچنانی از قره‌داغ و اهر نداشت. به‌واسطه این جشنواره هنرمندان سراسر کشور در یک بازه زمانی 4 روزه به اهر می‌آیند و با طبیعت بکر منطقه، صنایع‌دستی و فرهنگ ارسباران آشنا می‌شوند. از همه این‌ها مهم‌تر، مردم ما تشنه رخدادهای هنری‌اند. استقبال اهری‌ها از نمایش‌های روی صحنه و اجراهای خیابانی به حدی است که باعث تعجب و تحسین گروه‌ها و داوران می‌شود و این همان هدفی است که ما از برگزاری این جشنواره در اهر داشتیم و انشالله با بین‌المللی شدن این جشنواره در سال آتی و شرکت گروه‌هایی از کشورهای همسایه در این جشنواره، هم مردم اهر با آثار خارجی آشنا خواهند شد و هم پتانسیل‌های فرهنگی و هنری قره داغ برای گروه‌های خارجی نشان داده خواهد شد که این امر مهم، همت تمام مسئولان استان و شهرستان را می‌طلبد.»

او در پایان ضمن قدردانی از تمامی گروه‌های شرکت‌کننده، مسئولانی که از روزهای ابتدایی پای‌کار آمدند و مردم اهر، ابراز امیدواری کرد که از سال بعد فاکتورهای کیفی و کمی جشنواره هفدهم ارسباران توسعه یابد و قبل از بین‌المللی شدن این جشنواره در سال آتی، بسترهای بین‌المللی شدن نیز از جانب مسئولان فراهم شود.

شانزدهمین جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران از 28 تا 31 شهریورماه در منطقه خوش آب‌وهوای قره داغ به مرکزیت اهر برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش صحنه‌­ای جشنواره تئاتر فجر

«خانه‌­های اجاره‌­ای»، تلاشی دراماتیک از مواجهه یک زن با رنج های زندگی است

مازیار رفعتی، کارگردان نمایش «خانه‌­های اجاره‌­ای» معتقد است شخصیت اصلی نمایش او زنی بانام «مستوره» است که در دنیای مردانه برای ایجاد صلح می­‌جنگد تا شرایط زندگی‌­اش را بهبود بخشد. درون‌مایه نمایش، تلاشی دراماتیک و نمایشی از مواجهه مستوره با دردهای زندگی است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

امیر امینی: «سه دلقک و نصفی»، نگاهی نقادانه به مسائل محیط زیستی دارد

امیر امینی، کارگردان نمایش خیابانی «سه دلقک و نصفی» می‌گوید این نمایش با نگاهی نقادانه به دنبال طرح مشکلات محیط‌زیست است و توجه مخاطب را به شهدای محیط‌بان و آینده سرزمین‌مان جلب می‌کند.

|

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران