در حال بارگذاری ...
...

نگاهی به ابعاد بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

نگاهی به ابعاد بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

با انتشار فراخوان دوره چهل‌ودوم جشنواره تئاتر فجر مشخص شد که بخش دانشجویی این جشنواره بعد از چند سال احیا شده است، اتفاقی که باعث رشد این جریان تئاتر در نبود جشنواره تئاتر دانشجویی خواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری فارس، جشنواره تئاتر فجر، همواره به‌عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور، نقشی مهم در معرفی اعضای جدید خانواده تئاتر داشته و دارد، اتفاقی که با دو بازوی جشنواره‌های منطقه‌ای و بخش دانشجویی رقم خواهد خورد.

جشنواره‌های منطقه‌ای در معرفی جوانان و گروه‌های تئاتری که دور از پایتخت فعالیت می‌کنند، ایفای نقش می‌کند تا هنر تئاتر در سراسر ایران به‌صورت عادلانه وجود داشته باشد.

بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر نیز امسال می‌تواند دانشجویانی را که در ابتدای مسیر هنری‌شان هستند، وارد مسیر حرفه‌ای هنر نمایش ایران کرده و پایه ریز رشدشان باشد.

اواسط مردادماه سال جاری، مهدی حامدسقایان با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی به‌عنوان چهل و دومین سکاندار جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب شد، با نگاهی به کارنامه و فعالیت‌های دبیر دوره چهل‌ودوم فجر این نکته روشن می‌شود که انتصاب فردی از بدنه و جامعه دانشگاهی نشان از اهتمام ویژه سیاست‌گذارن و مدیران بالادستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حوزه دانشگاه و دانشجویان تئاتر در دوره این دوره خواهد بود. اتفاقی که البته باوجود دانشگاهی بودن کاظم نظری قابل پیش‌بینی بود.

با انتصاب سقایان و هم‌زمانی آن با عدم فعالیت جشنواره تئاتر دانشجویی، بسیاری از منتقدین و اصحاب رسانه در نخستین گمانه‌زنی‌ها احیای مجدد بخش مغفول مانده ادوار گذشته یعنی بخش دانشجویی را ارائه کردند که با انتشار فراخوان در ابتدای شهریورماه مشخص شد که پُر بیراه نبوده و بخش دانشجویی بعد از غیبت چندساله از مهم‌ترین رویداد رقابتی تئاتر کشور مجدد در بین بخش‌های ده‌گانه دوره چهل و دوم قرارگرفته است.

این اتفاق در شرایطی که چند سالی است مهم‌ترین رویداد تئاتر دانشگاهی یا همان جشنواره تئاتر دانشگاهی بنا به دلایلی ازجمله همه‌گیری کرونا از سوی وزارت علوم مسکوت مانده و عملاً برگزار نشده می‌تواند اتفاق مهمی برای دانشجویان هنر باشد.

از طرفی با مرور قوانین و مقررات بخش دانشجویی و رقابتی برگزار شدن این دوره می‌توان در بهمن‌ماه سال جاری جشنواره تئاتر فجر را به بستری برای ارائه آثار و نمایش‌های خلاق و نو تبدیل کرد زیرا تجربه ثابت کرده است که در هر دوره‌ای که دانشجویان به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردند، شاهد آثار درخشان و بی‌نظیر و صدالبته پرمخاطب بوده‌ایم، هرچند که با مروری بر ادوار گذشته به بسیاری از هنرمندان جوان و نوظهوری برخواهیم خورد که به‌واسطه حضور پررنگ و حرفه‌ای در مهم‌ترین هماورد تئاتر کشور به چهره‌های شاخص و مطرح تئاتری کشور بدل شده‌اند که نقش و سهم به‌سازی را در بدنه تئاتری ایفا کرده‌اند. جامعه‌ای که از نیما دهقان و محمد مساوات گرفته و تا بزرگانی چون مهرداد رایانی مخصوص، هادی حجازی‌فر، کیومرث مرادی و بسیاری دیگر که امروز جزو هنرمندان مطرح و شاخص تئاتر ایران به شمار می‌روند را شامل می‌شود.

درنهایت فارغ از این نکته که برای نتیجه دادن این فرآیند احتیاج به گذر زمان و دنبال کردن عملکرد دبیر جشنواره است باید گفت که احیا کردن این بخش می‌تواند باعث آینده‌نگری برای تربیت نسل جوان جامعه تئاتر و البته تزریق شور جوانی به جشنواره فجر خواهد شد.

به‌نظر فراخوان چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در کنار برگزاری جشنواره مناطق به‌عنوان عملکردی در راستای احیای عدالت فرهنگی در سراسر کشور که در دوره گذشته به جشنواره اضافه شد و با اضافه شدن بخش دانشجویی در این دوره می‌تواند گام مهمی در راستای نسل سازی آینده تئاتر ایران را بر عهده گیرد.

هرچند باید درباره این فراخوان و نکات موجود در آن و البته برنامه‌ریزی‌هایی که برای عملی کردن آن وجود دارد، به‌صورت مفصل از دبیران جشنواره توضیح خواست.