در حال بارگذاری ...

حمید نیلی: تئاتر دفاع مقدس نیازمند توجه است

حمید نیلی، مدیرعامل تماشاخانه‌ ایرانشهر در یادداشتی به بهانه‌‌ فرارسیدن هفته‌ دفاع مقدس به تئاتر دفاع مقدس پرداخت و آن را نیازمند توجه و پرداختن به داشته‌های تاریخی دفاع مقدس دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر، حمید نیلی، مدیرعامل مجموعه‌ تماشاخانه‌ ایرانشهر یادداشتی را به بهانه‌‌ فرارسیدن هفته‌ دفاع مقدس منتشر کرد.

در متن یادداشت حمید نیلی چنین آمده است:

«هفته‌ دفاع مقدس بهانه‌ای شد تا برای تئاتر دفاع مقدس بنویسم؛ تئاتری که به‌شدت مهجور و لاغر است و نه‌تنها به‌جز جشنواره و تقارن مناسبتی جایی ندارد که اصلا صحبتی از آن در میان نیست. اگر در این مورد تولیدی هم صورت بگیرد با انگ سفارشی و بودجه‌ بالا تولید آن کم‌رنگ دیده می‌شود.

علت را که بررسی می‌کنم دلایل زیادی برای این موضوع متصور است. البته این مهجوری با بارقه‌ امیدی روبه‌رو بوده که نمی‌دانم آن بارقه هنوز موجود است یا آن‌ هم کور شده است! وقتی جایزه‌ بزرگ سرو برگزار و فراخوان آن منتشر شد بالغ‌بر ۲۵۰ اثر تولیدی از کل کشور به دبیرخانه ارسال شد؛ که این عدد در یک سال شگفت‌آور بود. گروه‌هایی که بنابر علاقه‌ شخصی و بدون حمایت‌ در شهرستان‌ها به صحنه‌ اجرا آمدند.

پس هنرمندان هنوز در این ایام ادای دین می‌کنند و به‌راستی چرا دیده نمی‌شوند؟ آیا زمان آن نرسیده است که بودجه‌ برخی آثار بزرگ به استان‌ها تخصیص داده شود؟ آیا زمان آن فرا نرسیده است که به‌جای بیان روایت تاریخی به فکر  خلق درام بر اساس داشته‌های تاریخی دفاع مقدس شویم و به تولید آثاری فکر کنیم که با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر می‌توانند جریان ساز باشد.

به‌جای مارک و نشانه‌ خودتان به کارگردان‌های جوانی فکر کنید که دغدغه‌ دفاع مقدس دارند و برای تولید لحظه‌شماری می‌کنند. باید بدانیم تئاتر دفاع مقدس نیاز به توجه دارد! نه الزاما توجه مالی که تمرکز در تولید متن و توجه در اختصاص جایگاه، توجه در آموزش و هزاران توجه‌ دیگر که در قالب کارهای پرهزینه گم‌شده است. دفاع مقدس پر است از ایده‌ها و جذابیت‌هایی که با توجه ما می‌تواند جریان‌ساز باشد.

بیایید تا سال آینده کمی از هزینه‌های اجراهای میدانی را صرف این‌ ایده‌ها کنیم تا درام‌هایی در جنس شهیدان عرصه‌ دفاع مقدس، از جنس مادران شهیدان دفاع مقدس، از جنس ایثارگران دفاع مقدس خلق شود. به امید باز احیای تئاتر این عرصه با توجه داشتن به کسانی که برای خلق تئاتر در این عرصه فکر می‌کنند




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی
گفت‌وگو با احسان ملکی، کارگردان «ما هم مردمی بودیم»

اجرایی سوررئال از متنی رئالیستی در فضایی هندسی

احسان ملکی، کارگردان نمایش «ماهم مردمی بودیم» که پس از جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است، می‌گوید دکور ما در فضایی هندسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه طراح صحنه، دکور را هندسی دیده بود، من نیز به عنوان کارگردان در کنار متن رئالیستی و حتی ...

|

با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری و هنرمندان

تماشاخانه‌ ایرانشهر صاحب پلاتو شد

تماشاخانه‌ ایرانشهر که دارای دو سالن استاد سمندریان و استاد ناظرزاده بود، صاحب یک پلاتو هم شد که برای تمرین گروه‌ها و همچنین اجراهای تجربی و مونولوگ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

|

یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر
یادداشتی بر نمایش «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی

متنی تأثیرگذار و اجرایی درخور تفکر

عباس شاه‌محمدزاده: جان هاج، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس اسکاتلندی، اولین نمایشنامه خود را با عنوان «همکارها» از فیلمی اقتباس می‌کند که این فیلم هرگز ساخته نمی‌شود و اسمی از آن به ...

|

چهار نمایش تازه در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌آیند

چهار نمایش تازه در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌آیند

چهار نمایش «توافق‌نامه» به کارگردانی کوروش سلیمانی، «خانم آقای جورج کلونی» به کارگردانی مونا صوفی، «بهار پراگ» به کارگردانی آرش سنجابی و «همکارها» به کارگردانی پریسا محمدی‌آذر و دی‌ سال جاری در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه خواهند رفت. 

|

نظرات کاربران