در حال بارگذاری ...
برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

تاجیک‌ها و چینی‌ها به گرگان رسیدند

با ورود هنرمندان گروه‌های نمایشی کشورهای چین و تاجیکستان حال و هوای برگزاری بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود گرفت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، با ورود هنرمندان گروه‌های نمایشی کشورهای چین و تاجیکستان از روز شنبه هشتم مهر به شهر گرگان حال و هوای برگزاری بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی رنگ و بوی متفاوت‌تری به خود گرفت. این در حالی است که دست‌اندرکاران ستاد اجرایی جشنواره در استان گلستان از روز گذشته برنامه‌ریزی خود را برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اختتامیه بخش‌های مختلف جشنواره آغاز کرده‌اند.

بخش صحنه‌ای بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی طی روزهای گذشته همزمان با برپایی بخش‌های دیگر جشنواره در استان‌های مختلف کشور، این روزها در شهرهای گرگان و کردکوی استان گلستان درحال برگزاری است. ضمن اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بخش بین‌الملل جشنواره از امروز (یکشنبه نهم مهر 1402) با هنرنمایی گروهی از کشور چین و هنرمندان تاجیکستانی کار خود را آغاز خواهد کرد.

هنرمندان گروه‌های نمایشی کشور هم که طی روزهای گذشته آثار خود را در میان استقبال خوب مخاطبان به صحنه برده‌اند، بر اساس برنامه ارائه شده در جدول جشنواره اجراهای خود را در معرض تماشای تماشاگران قرار می‌دهند.

ستاد اجرایی بخش صحنه‌ای بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به محض ورود هنرمندان گروه‌های نمایشی شرکت کننده بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره پس انجام تشریفات لازم برای پذیرایی و اسکان آن‌ها در هتل، در اقدامی جالب توجه آن‌ها را به بافت قدیمی شهر گرگان برده و با همکاری مدیریت اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان شرایطی را برای بازدید هنرمندان از اماکن تاریخی این منطقه فراهم کردند.

از نکات جالب توجه، حضور این هنرمندان در زورخانه پوریای ولی شهرگرگان واقع دربافت قدیمی این شهر بود که با استقبال هنرمندان چینی و تاجیکی رو‌به‌رو شد. این درحالی است که تعدادی از ورزشکاران پیشکسوت و جوان این زورخانه به افتخار حضور هنرمندان بخش بین‌الملل جشنواره، دقایقی را به اجرای بخش‌های مختلف این ورزش پهلوانی و باستانی ایران پرداختند که این حرکت ارزشمند مورد اقبال هنرمندان واقع شد.

از دیگر اتفاقاتی که فارغ از اجرای آثار نمایشی بخش صحنه‌ای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی صورت گرفت، برگزاری جلسه هماهنگی ستاد برگزاری جشنواره با حضور محمد رعیت (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان)، محمود فرهنگ (مشاور دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی) و حسن رونده (مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره‌کل هنرهای نمایشی) با همراهی برخی دیگر از اعضای ستاد اجرایی جشنواره در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرگان برای برنامه‌ریزی هرچه منظم‌تر مراسم اختتامیه جشنواره بود.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی محمد زنگانه (استاندار گلستان)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) و جمعی دیگر از مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر در مراسم اختتامیه بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی حضور پیدا خواهند کرد.

بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

در دیدار وزیر فرهنگ و معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین تاکید شد

ایران و چین دو شریک راهبردی هستند
در دیدار وزیر فرهنگ و معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین تاکید شد

ایران و چین دو شریک راهبردی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با خوش‌آمد به هیئت چینی، گفت امیدواریم این سفر زمینه‌ساز همکاری بین دو کشور باشد؛ ایران و چین دو شریک راهبردی هستند.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران