در حال بارگذاری ...
خداحافظی با مرد نکونام

آیین تشییع پیکر فردوس کاویانی برگزار شد

پیکر زنده‌یاد فردوس کاویانی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، با حضور جمع زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت قصر فیروزه تهران تشییع شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم تشییع پیکر فردوس کاویانی، بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون، با حضور خانواده، چهره‌های فرهنگی، هنری و استقبال جمعی از مردم از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

اصغر همت که مجری این مراسم بود، در سخنانی گفت: «فردوس کاویانی مظهر پندار نیک؛ گفتار نیک؛ کردار نیک بود. ای کاش ما هم به این کلیدواژه‌ها اعتقاد داشتیم و مانند او به آن‌ها عمل می‌کردیم.»

آخرین بازیگر طنز فاخر

پژمان بازغی نیز گفت: «جوانی ۲۲، ۲۳ ساله بودم که در سریال «آژانس دوستی» حاضر شدم. آنجا برایم دانشگاه بود و هر چه آموختم از این مرحوم و بزرگان دیگر آن سریال بود. شخصا در آن مجموعه نظم و انضباط را یاد گرفتم که تا امروز همراه من است. ما باید قدر بزرگان خود را بدانیم و فقط در مراسم‌هایی به این صورت حاضر نشویم. فکر می‌کنم آخرین بازیگر طنز فاخر ایران را از دست دادیم.»

تئاتر، اولویت اولش بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران هم که با مرحوم کاویانی در چندین نمایش کار کرده بود، گفت: «در همه نمایشنامه‌هایی که از زنده‌یاد اکبر رادی روی صحنه بردم، از کاویانی دعوت به کار می‌کردم. بسیاری از بازیگران از من می‌خواستند تئاترهایم را زمانی کار کنم که وقت خالی آنها در بین کارهای تصویر است، اما فردوس عزیز هر وقت می‌خواست سر کار تصویر برود، با من تماس می‌گرفت و می‌پرسید «آیا تئاتری در دست تولید دارم» یا نه، چرا که تئاتر برایش الویت بود.»

هرگز بد کسی را نگفت

مسعود جعفری‌جوزانی، کارگردان سینما، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: «وقتی یکی از کسانی که دوستش داریم از ما خداحافظی می‌کند، لحظه تلخی است. اما من اعتقاد دارم که آن‌ها نامیرا هستند و در فکر و خیال و خاطرات ما حضور داشته و زنده‌اند. درباره فردوس، خوبی‌ها و مهربانی‌ها و همکاری‌هایش باید به جرات بگویم او تنها کسی است که هرگز بد کسی را پیش من نگفت و ضعف کسی را برایم‌ بیان نکرد. آدم‌هایی مانند او زندگی را برای ما ممکن می‌کنند.»

نمایش مهربانی

در ادامه مراسم، شهرام گیل‌آبادی در سخنانی گفت: «فردوس کاویانی در سال ۶۸ در مصاحبه خود می‌گوید ما موظفیم مهربانی را ترویج کنیم. ما نیز به عنوان هنرمندان این جامعه موظف به همین کار هستیم. در واقع اگر او این کار را نمی‌کرد، امروز شاهد جوش و خروش جمعیتی که اینجا حاضر شدند، نبودیم. فردوس کاویانی مهربانی را برای مردمش به نمایش می‌گذاشت. »

هدیه عشق و مهر

آرمیتا کاویانی، دختر زنده‌یاد فردوس کاویانی هم در این مراسم گفت: «پدرم پر از عشق بود و معنی کینه را نمی‌فهمید. از کودکی قلبش برای ایران و هموطنانش در هر نقطه از جهان می‌تپید. او عشق و مهر را به همه هدیه داد و من در این سال‌ها شاهد بازتاب آن هستم. در این دو روز ایران را همراه پدرمم دیدم. شما با عشق خود نام پدرم را نگه داشتید و او همیشه زنده است.»

عاشق ایران

اسفندیار اختیاری،  نماینده زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «او عاشق ایران بود. در ماه مهر به دنیا آمد و متاسفانه در همین ماه از بین ما رفت. او سراسر مهر بود و ما متاسفانه یک روز پیش از جشن مهرگان او را از دست دادیم. ارمغانی که فردوس برای همه ما داشت، شادی و مهر بود. او در سرای نور جا دارد و همین الان در بین ماست.»

مرد نکونام

اسماعیل خلج، کارگردان و نویسنده پیشکسوت تئاتر، آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آنست که نامش به نکویی نبرند. من صفحه‌ای در اینستاگرام دارم که پست‌های زیادی دارد اما در هیچ کدام آن‌ها خبر فوت کسی نیست؛ به جز پست آخر که درباره فردوس کاویانی است.»

میکائیل شهرستانی، آتش تقی‌پور، قطب‌الدین صادقی، قاسم زارع، رضا بابک، منوچهر شهسواری، عزت‌الله رمضانی‌فر، حبیب دهقان‌نسب، کوروش سلیمانی، حسن فتحی، مهدی شفیعی، مهدی میامی، حشمت آرمیده، محمدرضا هدایتی، بابک نوری، همایون اسعدیان، حسین محجوب، اسماعیل پوررضا، اکبر رحمتی، فرامرز روشنایی و نجات‌علی مرادی از جمله چهره‌های حاضر در مراسم تشییع پیکر فردوس کاویانی بودند.

در پایان این مراسم، پیکر فردوس کاویانی به آرامستان قصر فیروزه (آرامگاه زرتشتیان تهران) برده و به خاک سپرده شد.

عکس‌ها: لیلا ابراهیمی




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین
با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» و برنامه‌های فرهنگی در این شهر در حال برگزاری است.

|

گفت‌وگو با عمران خان، هنرمند هندوستانی حاضر در جشنواره اردکان

حال تئاتر ایران خوب است و به پیشرفتش ادامه می‌دهد
گفت‌وگو با عمران خان، هنرمند هندوستانی حاضر در جشنواره اردکان

حال تئاتر ایران خوب است و به پیشرفتش ادامه می‌دهد

عمران خان، هنرمند هندوستانی و یکی از سخنرانان بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گوید تئاتر ایران دوباره به او ثابت کرده است که با حال خوبش، راه پیشرفتش را ادامه می‌دهد.

|

یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی
یادداشتی بر نمایش «بوستان حیات ژوراسیک»

ارائه محتوا با زبان طنز و گروتسک در قالب بداهه‌پردازی

حمید کاکاسلطانی*: نمایش «بوستان حیات ژوراسیک» نوشته‌ نوشین تبریزی و به کارگردانی پرستو گلستانی دی‌ و بهمن‌ 1402 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است. این نمایش با ترکیبی از ...

|

نظرات کاربران