در حال بارگذاری ...
مهدیه امامی، پژوهشگر عرصه هنر تاکید کرد

ضرورت انجام پژوهش های دانشگاهی با موضوع «آیین های نمایشی»

برگزیده بخش «سمینار» بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بر ضرورت انجام پژوهش های دانشگاهی در موضوع «آیین های نمایشی» تاکید کرد.

به گزارش ایران تئاتر، مهدیه امامی، پژوهشگر عرصه هنر که با مقاله «واکاوی قابلیت های نمایشی در مراسم روستای توت» در بخش سمینار بیست و یکمین دوره جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی حضور داشت، با اشاره به ضرورت توجه به پژوهش های هنری گفت: «امر پژوهش می تواند در حفظ، احیا و تبیین اصول و مبانی نمایش های آیینی، سنتی، مذهبی و بومی موثر باشد.»

این فعال تئاتری ادامه داد: «هویت تئاتر ملی و نمایش های آیینی و سنتی به اندازه ای ریشه دار است که از دل تاریخ و آیین های زندگی مردم برآمده است. متاسفانه آیین ها و نمایش های سنتی ارزشمندی که قدمت دیرینه ای دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته و در پژوهش های دانشگاهی و مدارس نیز به صورت تخصصی به موضوع آیین های نمایشی، پرداخته نشده است.»

امامی افزود: «از مقالات و پژوهش های ارائه شده در حوزه آیین ها و سنت های نمایشی می توان به عنوان عناصر اصلی و پس زمینه فکری در تولید آثار نمایشی بهره برد.»

برگزیده بخش «سمینار» بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی عنوان مقاله ارائه شده خود را به این سمینار «واکاوی قابلیت های نمایشی در مراسم روستای توت» عنوان کرد.»

مهدیه امامی دارای مدرک تحصیلی کارشناس ارشد پژوهش هنر است. او، کارشناس هنری حوزه هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بوده و مسئولیت کانون تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی یزد، عضویت در کارگروه ارزیابی صندوق اعتباری هنرمندان یزد، عضویت در شورای سیاستگذاری چند جشنواره تئاتر استانی در سال های متوالی و مسئولیت دبیرخانه جشنواره خیابانی چتر زندگی یزد را در کارنامه خود دارد.

همچنین مسئولیت دبیرخانه برگزاری جشنواره ملی ایثار (صحنه ای و خیابانی)، مسئولیت دبیرخانه و هماهنگی کمیته های اجرایی اولین جشنواره ملی قدمگاه با محوریت رویداد تاریخی مباهله و پژوهشگر برگزیده با موضوع حفظ واحیای پارچه های سنتی یزد و چاپ مقاله با موضوع حفظ واحیای پارچه های سنتی در مجله فرهنگ یزد 1400 از دیگر فعالیت های امامی در بخش هنر بوده است.

گفت‌وگو: مهرداد خردمند




نظرات کاربران