در حال بارگذاری ...

دفاتر اول و دوم مونودراما منتشر شد

خلیل اسماعیلی، دبیر و ویراستار مجموعه­ مونودراما خبر داد که دفاتر اول و دوم مونودراما از انتشارات نظام‌الملک، منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش ایران تئاتر، دفاتر اول و دوم مونودراما از انتشارات نظام‌الملک با تیراژ 700 نسخه‌ای منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

خلیل اسماعیلی دبیر و ویراستار مجموعه­ دفاتر اول و دوم مونودراما درباره انتشار این مجموعه‌ها گفت: «مونودرام، نمایشی تک پرسوناژ است که به شیوه‌های مختلف اجرا می‌شود؛ از مونولوگ‌ها و سولی‌لوگ‌ها و مونوپولی‌لوگ‌های جدی که به‌صورت غیرمستقیم (تماشاگر صرفاً شنونده و بیننده است) و مستقیم (با برداشتن دیوار چهارم و مخاطب قرار دادن تماشاگران یا بازی گرفتن از آن‌ها) گرفته تا پانتومیم‌ها و نمایش‌های بی‌کلام و حتی استندآپ‌کمدی‌ها و پرفورمنس‌های تک‌نفره را نیز شامل می‌شود. مونودرام‌ها به‌طورکلی بر این نکته کلیدی تأکیددارند که گذاره‌های نمایشی تنها از ذهنیت تک شخصیت نمایش نشئت می‌گیرند؛ شخصیتی که معمولاً همه‌چیز را از نگاه او می‌بینیم. این نمایش‌ها عمدتاً بسیار کوتاه‌تر و موجزتر از نمایش‌های معمول هستند؛ چون به سبب بهره‌گیری از عواملی ازجمله تک بازیگر بودن و پرداختن به موضوعات و داستان‌هایی سیال و غیرخطی و همچنین عدم استفاده از امکانات فنی و هنری و جلوه‌های بصری زیاد، اگر مدت‌زمان آن‌ها طولانی شود، ممکن است باعث کسالت و خستگی تماشاگران شوند.»

او ادامه داد: «ما در این دو دفتر تلاش کرده‌ایم آثاری دغدغه‌مند و البته دراماتیک و جذاب را به نگارش درآوریم که از قابلیت‌های نمایشی و اجرایی بالایی برخوردار باشند؛ یعنی نمایشنامه‌هایی نسبتاً کوتاه، با موضوعاتی متنوع و جذاب و پرسوناژهایی محدود که به‌راحتی و با کم‌ترین هزینه‌های ممکن، قابلیت اجرا در سالن‌های مختلف را داشته باشند. ما سعی کرده‌ایم این نمایشنامه‌ها تک‌گویی‌های رواییِ صرف نباشند، بلکه موقعیت‌های دراماتیکی باشند که مجال مشارکت حداکثری را به تماشاگران می‌دهند.»

اسماعیلی درباره گروه نویسندگان و آثار ارائه‌شده گفت: «این دو دفتر شامل 27 نمایشنامه­ مونودرام در سبک‌های مختلف است. دفتر اول، نمایشنامه‌های «پات» و «جن‌زدگان» از خودم (خلیل اسماعیلی)، نمایشنامه‌های «شتک‌خوانی بر خون» و «وقت و میقات ربنا» از فرهاد ارشاد، «هنبوری» از رحیم رشیدی تبار، «کابوس یک بیداری» از جواد تولمی، «موذی» از مسلم آیینی، «لایف استایل» و «نوروفیبروما» از رضوان کرباسی، «ژنوساید» و «سرطان سکوت» از محسن عظیمی، «در آستانه­ فصل سرد» از تارا ارژنگی و «پسرِ انسان» از امید وکیلی نژاد را در برمی‌گیرد.»

او افزود: «دفتر دوم نیز شامل مونودرام‌های «اثیری»، «اعوجاج» و «ویراژ» از خودم (خلیل اسماعیلی)، «حدیث حیرانی ماهان چوپان» و «واپسین ترانه شبانه شبگیر عیار» از فرهاد ارشاد، «شازده کوچولو به‌روایتی دیگر» و «مادرِ سنگی» از جواد تولمی، «بغض فروخورده در فرودگاه» از سعید قاسمی، «قبل­ از غرق شدن باید...» و «نقش­ شکارگاه» از پریسا عباس زاده، «و این منم زنی تنها» و «ویار» از محسن عظیمی، «هیوپید» از امید وکیلی نژاد و نهایتاً «عرق سرد» از زهرا جوادی است.»

این نویسنده در پایان گفت: «از این گروه، پیشتر مجموعه­ 5 جلدی «نمایشنامه‌های نو» در انتشارات نودا، مجموعه­ 6 جلدی «نمایشنامه‌های دراما» و همچنین مجموعه 4 جلدی «داستان‌های کوتاه و آلترناتیو مینی‌داستانیسم» در انتشارات ناظرزاده کرمانی منتشر شده است.»

دفاتر اول و دوم مونودراما در کتاب‌فروشی‌ها و سایت‌های اینترنتی فروش کتاب با قیمت 175 تومان عرضه‌ شده و علاقه‌مندان می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند.




مطالب مرتبط

در نشست کاظم نظری با علیرضا تابش مطرح شد

تاکید بر تبادل و همکاری هنرمندان تئاتر با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
در نشست کاظم نظری با علیرضا تابش مطرح شد

تاکید بر تبادل و همکاری هنرمندان تئاتر با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

در نشست مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر مشارکت هرچه بیشتر هنرمندان نمایش‌های ایرانی و آیینی و سنتی با میراث فرهنگی تاکید شد.

|

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود مجید فروغی، فعال رسانه‌ای و مدیرروابط عمومی روز گذشته با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان، بازیگران، مدیران و کارکنان معاونت امورهنری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، بنیاد رودکی، دفتر آموزش، سازمان ...

|

نظرات کاربران