در حال بارگذاری ...
یادداشت قطب‌الدین صادقی بر نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه»

نمایشی پُر از حرکت و تصویر

دکتر قطب‌الدین صادقی: «نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه» به کارگردانی آقای مرتضی اسماعیل‌کاشی را دیدم.

نمایشی پُرخون، پُر از حرکت، پُر از تصویر با تکیه‌ بر موسیقی‌ای که دارای ضرباهنگ دقیق و تمیز است. این نمایش بر اساس اثری از برشت، »کله گردها و کله تیزها« و هم چنین اسنادی از جنگ جهانی دوم در فرهنگ سیاست آلمان نوشته‌ شده است.
به نظر من این اثر توانسته‌ از مفهوم یک جنگ طبقاتی به یک مفهوم جنگ نژادی و کشتار بشریت برسد که چگونه این نگاه توانسته نسل‌ها و فرهنگ‌ها را به‌راحتی و با منطق‌های ایدئولوژیک افراطیِ احمقانه از بین ببرد.
نمایش صرف‌نظر از این محتوای انسانی و درستی که دارد، از نظر زیبایی‌شناسی، دارای استحکامی نیرومند از طریق اعمالِ هیجان درونی کارگردان به روح و جسمِ تک‌تک بازیگران است که در صحنه‌بندی‌های تصویری دقیق، تأثیرگذار و مهیج، تماشاگر را در جوی یک‌دست قرار می‌دهد که واقعاً پر از شور و حرکت است و با خود یکی می‌کند.
این نمایش همچنان که دارای یک سبک یک‌دست تئاتر فیزیکی و تصویری مدرن است، درعین‌حال متکی به یک محتوای انسانی قابل دفاع است، نمایشی است به‌دور از تبلیغ، به‌دور از ریا و به‌دور از جنبه تجاری که دارای همه ویژگی‌های یک تئاتر هنری و درعین‌حال مدرن است.
من بعد از مدت‌ها یک تئاتر خوب دیدم، با همه اعتقادم می‌گویم که «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه» می‌تواند تماشاگر را از درون تسخیر کرده و با خودش هم‌دل، هم‌فکر و هم‌احساس سازد: از ابتدا تا انتهای نمایش.
به نظر من حفظ این یکدستیِ ارتباط و قدرت تأثیر، هم ازنظر فکری و هم احساسی برای یک کارگردان کار اندکی نیست. ِمرتضی اسماعیل کاشی کار بسیار بزرگی کرده است، او بسیار موفق، خلاق و باهوش است.




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند
گفت‌وگو با نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر»

کلاژهایی که در ذهن مخاطب، داستان روایت می‌کند

نگین ضیایی، کارگردان نمایش «سه خواهر» که در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت، می‌گوید این نمایشنامه و اجرا بر اساس ایده کلاژ و نقاشی شکل‌ گرفته و تکنیکی مؤثر در نمایش «سه خواهر» است و در طول نمایش انگار کلاژی را می‌بینیم که در ذهن مخاطب داستانی را روایت می‌کند.

|

گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری
گفت‌وگو با امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن»

حسرت هنرمندان جوان از ندیدن تئاتر حمید سمندریان و پری صابری

امیر کمالی، کارگردان نمایش «مردگان بی کفن و دفن» می‌گوید تئاتر نوین ایران، همیشه مدیون آثار و فداکاری‌های امثال خانم پری صابری و دیگر هم‌نسلان نجیب شان خواهد بود. اولین اجرای نمایشنامه «مردگان بی کفن‌و‌دفن» در ایران در سال ۴۲ به کارگردانی استاد حمید سمندریان با بازی بانو ...

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران