افزایش آمار تماشاگران تئاتر در نیمسال ۱۴۰۲

هنر نمایش قبل از دروان سخت شیوع ویروس کرونا دورانی طلایی را تجربه کرده بود، شرایطی که امروز در حال بازگشت به سمت آن هستیم و تئاتر در این مسیر شرایط قابل قبولی را تجربه میکند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، فرهنگ و هنر همواره هدفی مناسب برای افرادی است که قصد ایجاد حاشیه را دارند، مخاطب بالا و همگام بودن با اوقات فراغت مردم دو عنصر مهمی است که هنر و فرهنگ را به عنصری مهم برای ایجاد آرامش و یا برهم زدن آن تبدیل کرده است.
در میان هنرهای مختلف هم شاید تئاتر و هنر نمایش یکی از مهمترینها باشد، برای همین هم مدیران هنری تلاش بر رونق تئاتر دارند و برخی هم آرامش آن را هدف گرفتهاند تا شاید شرایط جامعه را نا آرام نشان دهند.
با دیدن شرایط تماشاخانههای کشور و حتی سر زدن به درگاههای خرید و فروش بلیت تئاتر میتواند دورنمایی کلی از شرایط تئاتر و البته میزان استقبال مخاطبینش از آن را مشاهده کرد چراکه قطعا مخاطب یکی از مهمترین اضلاع هنر نمایش بوده و در صورت عدم استقابل اجرای هر نمایشی بی دلیل است.
تئاترشهر در اوج
امروز و در حالی که برخی از رسانهها تلاش میکنند تا از رنج پردهنشینان بگویند، هنر نمایش شرایط خوبی را سپری میکند. در آخرین آمار اعلام شده، تنها «بک تو بلک» به کارگردانی سجاد افشاریان در سالن اصلی تئاترشهر گیشهای، ۶ میلیارد تومانی را تجربه کرد.
نمایش «هیدن» (پنهان) به کارگردانی کوروش شاهونه هم در تالار قشقایی، نزدیک به یک میلیارد تومان فروش داشت.
نزدیک به 2 میلیون مخاطب در نیمسال اول 1402
تئاترشهر بهعنوان یکی از مراکز مهم تئاتری در کشور آماری قابل قبول را برای خود ثبت کرده است، جدا از این مجموعه تئاتر کشور هم شرایط قابل دفاعی دارد، برای بررسی این شرایط یکی از مهمترین راهها نگاه به آمار تعداد مخاطبین و آثار اجرا شده است، این اعداد میتوانند نگاه درستی را به وضعیت تئاتر کشور ایجاد کند.
مطابق با آمار دریافتی از اداره کل هنرهای نمایشی، تئاتر ایران در نیمسال اول سال جاری حدود یک میلیون و ۶۳۸ هزار مخاطب داشته است، این عدد در تمام سال گذشته نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۷ هزار مخاطب بوده است.
اگر این استقبال به همان میزانی که در ۶ ماه ابتدایی سال جاری اتفاق افتاده در ۶ ماه دوم سال هم ادامه پیدا کند، این آمار به بیش از 3 میلیون مخاطب خواهد رسید.
این پیشبینی در حالی است که هنر نمایش معمولا نیمه دوم سال به دلیل وجود جشنوارههای اصلی تئاتر با استقبال بیشتری روبهرو میشود و احتمالا آمار نهایی سال ۱۴۰۲ بیش از این خواهد بود.
مسیر تئاتر و ضربهای که از کرونا خورد
شرایط مخاطبین و تعداد اجراهای تئاتر قبل از شیوع کرونا با امروز قابل مقایسه نیست، تئاتر ایران در سال ۱۳۹۷ رکورد بیشترین مخاطب را داشته و نزدیک به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب را در یک سال تجربه کرده است.
این تعداد مخاطب در سال قبل از آن یعنی در سال ۱۳۹۶ نزدیک به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است، یعنی در یک سال رشدی چشمگیر را تجربه کرده است، در سال ۹۷ عمده نمایشهای اجرا شده در تهران هم مربوط به نمایشهایی است که در آن روزها به آثار لاکچری معروف شدند، نمایشهایی که بهجای اجرا در سالنهای تئاتری در هتلها با ظرفیتی بیش از صندلیهای معمول تئاتر اجرا شدند.
آمار تئاتر در سال ۱۳۹۵ هم نزدیک به ۴ میلیون مخاطب را نشان میدهد، این عدد در سال ۱۳۹۴، تقریبا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب بوده و در سال ۱۳۹۳ هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تماشای آثار نمایشی نشستهاند.
این رشد آماری بعد از شیوع ویروس کرونا و از نفس افتادن یک سال تئاتر متوقف شد، اسفندماه سال ۱۳۹۸ شروع تعطیلیهای تئاتر بود و سال ۱۳۹۹ تعداد اجراها به عدد چشمگیری نرسید.
سال ۱۴۰۰ شروع فعالیت تئاتر بعد از کرونا بود، سال ۱۴۰۱ این تلاشها تئاتر را در مسیر رشد مجدد خود قرار داد تا بتوان با برنامهریزی صحیح هنر نمایش را به روزهای اوجش برگرداند.
آمار سال گذشته و ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ نشان از شروع مجدد مسیری دارد که با شیوع ویروس کرونا تخریب شده بود، اما تفاوت این دوره با دوره قبل از آن تعداد سالنها و زیرساخت تئاتر است، سالنهای بسیاری در دوره کرونا تعطیل شدند و دیگر امکان ادامه فعالیت نداشتند، اتفاقی که بیشتر باعث آسیب بخش خصوصی تئاتر شد.
شرایط فعلی و امید به شکوفایی
شاید اگر شرایط تئاتر در چند ماه گذشته را با ابتدای سال هم مقایسه کنید با تفاوتی چشمگیر مواجه شوید، تئاتر مسیرش را شروع کرده و پیش میرود، عدم حضور هنرمندان در تئاتر و القای قهر هنرمندان از این هنر نکتهای است که دیگر واقعیت ندارد، شاید اندک هنرمندانی که دیگر در تئاتر فعالیت ندارند نه بعد از اتفاقات سال گذشته که بعد از کرونا و پایان سودآوری تئاتر با آن قهر کردهاند.
اما نکته مهم در این میان برنامهریزی درست برای حمایت از هنرمندان و احیا بخشی از سالنهای از دست رفته است، البته توجه به شهرستان و تمرکززدایی هم از نکات امیدوارکننده شرایط فعلی است بهطوی که در آمار سال جاری بخش زیادی از تعداد مخاطبان و آثار برای خارج از تهران است.