در حال بارگذاری ...
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند

به تماشای شکوه «تئاتر خیابانی» در نگین تماشایی گیلان

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» پیامی را منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام کاظم نظری آمده است:

«نمایش دغدغه‌های پیدا و پنهان زندگی آدمی و نشان دادن رفتار فکری و آرمان‌های ذهنی او، و به بیانی دیگر، تلاش برای به تماشا گذاشتن «آنچه بوده و نیست» یا «بودنیهایی که می‌تواند بسی شایسته‌تر باشد» رسالت اصلی هنر تئاتر است. چه بر صحنه، چه در خیابان و چه در حرکت عروسک‌ها و سایه‌ها، که هرچه باشد تلاش برای نشان دادن هنرمندانه خواسته‌ها و ذهنیّاتی است که در روح آدمی به طور دائم در رفت‌وآمد است.
و در این میان، هنر نمایش هر چقدر به بیان ناهنجاری‌ها و واقع‌نمایی کاستی‌ها در زندگی فردی و زیست اجتماعی او، هنرمندانه‌تر بپردازد، یقیناً به رسالت بزرگ این هنر مردمی و دیرپا نزدیک‌تر شده است. مضافاً اینکه این تاثیرگذاری با محور قرار دادن نقش اساسی شهروندان در اداره شهر و هم رسانی‌های همگانی برای شکل‌دهی و بهبود روابطی سالم‌تر و رو‌به‌رشد‌تر، هم‌ساز شود.
در این صورت است که هنر نمایش به مرزهای موفقیت خود در ایفای نقش توسعه‌محور و ارتقا‌دهنده فرهنگ عمومی، نزدیک‌تر شده است؛ به‌ویژه با چاشنی پیشنهادات و راهکارهایی مناسب و متناسب همراه یادآوری ظرفیت‌های بومی انسانی، محیطی، گردشگری و همچنین قابلیت‌های آیینی و مردمی هر خطّه از میهن اسلامی ایران عزیز؛ تمامی آنچه گفته شد در شمایلِ «تئاتر خیابانی»، یعنی این نزدیک‌ترین فرم هنری به جامعه مخاطبی امروز، جلوه‌ای موفّق‌تر و رساتر دارد.
این گونه نمایشیِ رسا، با تاکید بر دغدغه‌مندی هنر نمایش در ارتباط با زندگی روزمره همین مردم، می‌تواند با بیانی واقع‌بینانه‌تر، صمیمی‌تر و البته نزدیک به زبان مردم، در ورای تلخی کاستی‌ها و فروگذاشته‌ها، شیرینی امید به بهبود و شور و شعور و ارتقای انگیزه‌های زندگی‌بخش را در دل و نگاه اجتماع و در ابعاد و شئون مختلف به‌خوبی منتشر کند.
شرط این میزان تاثیرگذاری‌، نزدیکی بیشتر به متن خواسته‌ها و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تمامی مردمی است که صادقانه و فروتنانه، با همه داشته‌های‌شان، پای آرمان‌های کشور عزیز خویش ایستاده‌اند و هر روز، نگاهی عمیق‌تر به دیدن و مرتفع شدن کاستی‌ها دارند.
این توقع را، اینک می‌توان درحرکت امیدبخش «دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند؛ لاهیجان»، این نگین تماشایی گیلان اصیل، به روشنی و اطمینان سراغ گرفت.
اینجانب از صمیم جان، توفیق روزافزون تمامی گروه‌های حاضر در صحن این رویداد ملّی و عزّت و پیشرفت هنرمندان فکور و پرشور آن خطّه فرهنگ‌مدار و همچنین سربلندی همکاران توانمندمان در آن سامان را از درگاه ایزد منّان خواهانم.»

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» نوزدهم تا بیست‌ودوم مهرماه سال 1402 به همت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه‌های دیگر در شهر لاهیجان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران