در حال بارگذاری ...
گزارشی از مراسم وداع با زنده‌یاد آتیلا پسیانی

فرزند تئاتر رهسپار خانه ابدی شد

مراسم وداع با آتیلا پسیانی هنرمند برجسته تئاتر و سینمای ایران ساعاتی پیش در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت با حضور پررنگ مدیران و هنرمندان تئاتر و سینما برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، آیین بدرقه مرحوم آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر مطرح و پیشتاز تئاتر و سینمای ایران صبح امروز، پنج‌شنبه بیستم مهر مقابل تالار وحدت در پهنه رودکی آغاز شد.

این مراسم که با مشارکت معاونت امور هنری وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی برنامه‌‌ریزی شده بود، با حضور خانواده هنرمند آن مرحوم، فاطمه نقوی، ستاره پسیانی و خسرو پسیانی برگزار شد.

محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل‌ هنرهای نمایشی)، اسرافیل فرج‌اللهی (رئیس انجمن نمایش ایران)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی)، اکبر زنجان‌پور، داریوش فرهنگ، محمد چرمشیر، حبیب رضایی، نوید محمدزاده، ستاره اسکندری، آروند دشت‌آرای، مارین ون هولک، قطب‌‌الدین صادقی، علی دهکردی، فرزین محدث، مهوش افشارپناه، حسین مسافرآستانه، رضا فیاضی، اصغر همت، شهرام گیل‌آبادی، شهره سلطانی، هدایت هاشمی، هادی عامل هاشمی، مهدی میامی، مرضیه برومند، محسن امیریوسفی، رضا بابک، منوچهر شاهسواری، آزیتا حاجیان، صابر ابر، آناهیتا همتی، غزل شاکری، محسن امیر یوسفی، لاله اسکندری، گوهر خیراندیش، ایرج طهماسب، بانیپال شومون، عاطفه رضوی، مهدی پاکدل، حسین پاکدل، شهرام کرمی، فردین خلعتبری، شکرخدا گودرزی، مازیار لرستانی، روزبه حصاری، علی شادمان، رعنا آزادی‌‌ور، آرش دادگر، مانی حقیقی، کیوان کثیریان، سیدجواد طاهری، پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی، امیر جدیدی، حبیب دهقان‌‌نسب، اتابک نادری، حبیب اسماعیلی، آتوسا پسیانی، بهمن فرمان‌‌آرا، سیروس الوند، شبنم مقدمی، علیرضا آرا، نادر برهانی مرند، حمیدرضا نعیمی، کوروش تهامی، وحید آقاپور، بهناز جعفری، اصغر سمسارزاده، مسعود رایگان، فرهاد آییش، مریم معترف، محمد رحمانیان، کاظم هژیرآزاد، حمید جبلی، بهرنگ علوی، بهرنگ توفیقی، پوریا رحیمی سام، بهرام شاه‌محمدلو، منوچهر علی‌پور، محسن کیایی، نیکی مظفری، قاسم جعفری، هوتن شکیبا، حمید پورآذری، شهرام کرمی، رامبد جوان، قاسم زارع، سیروس کهوری‌نژاد، رضا بروزمند، حسن فتحی، ایرج راد، احمد مسجدجامعی، الهام کردا، پانته‌آ بهرام، رضا فیاضی، سیروس همتی، اسماعیل خلج، مرضیه برومند، اسماعیل محرابی، کریستف رضاعی، منیژه محامدی، جمشید گرگین، جهانگیر کوثری، وحید لک، اکبر رحمتی، مرتضی ضرابی سیاوش خیرابی، نازنین بیاتی، آناهیتا درگاهی و... در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و منوچهر شاهسواری به‌عنوان سخنران و مجری این برنامه، دلنوشته‌ای را برای آتیلا پسیانی خواند.

منوچهر شاهسواری گفت: «همه ما به سوگ نشسته‌ایم، به سوگ آتیلا پسیانی عزیزمان نشسته‌ایم. کسی که جز مهر و مهربانی با خود نیاورده است و هنرمندانه زیست و اکنون در آرامش به خانه ابدی خواهد رفت.»

او فرزند تئاتر بود و در تئاتر به دنیا آمد

در ادامه این مراسم که با حضور جمع کثیری از اهالی تئاتر و سینما برگزار شد، ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر ایران گفت: «در اینجا جمع شدیم تا عزیزی را بدرقه کنیم و سپاسگزار خدمات فرهنگی و هنری‌اش باشیم. او فرزند تئاتر بود و در تئاتر به دنیا آمد. آتیلا پسیانی همواره با مادرش جمیله شیخی در صحنه تئاتر و در پشت صحنه حضور داشت و با جوهر تئاتر آشنا شد.»

این هنرمند افزود: «آتیلا پسیانی شناختی از تئاتر پیدا کرد که کمتر کسی به این شناخت از اجرای تئاتر و هنرمندان تئاتر رسیده است.»

راد ادامه داد: «آتیلا با تاسیس گروه تئاتر «بازی» کارهای تاثیرگذار بسیاری انجام داد.»

رییس هیئت مدیره خانه تئاتر گفت: آتیلا در عمر ۶۶ ساله خود مدام تلاش کرد. آتیلا عضو هیئت موسس خانه تئاتر بود. آتیلای عزیز در خانه سینما فعالیت صنفی کرد و در هیئت مدیره خانه هنرمندان ایران هم حضور داشت.»

سپس، پیکر آتیلا پسیانی در جایگاه تعیین‌شده در مقابل تالار وحدت قرار گرفت.

منوچهر شاهسواری در ادامه این مراسم بیانیه خانه سینما برای آتیلا پسیانی را برای حاضران در این مراسم خواند.

در ادامه این مراسم، پژمان بازغی، رئیس هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه سینما گفت: «برای خداحافظی با هنرمندی آمده‌ایم که بر دست‌ها و دوش‌های ما که نه، بر قلب‌مان حمل می‌‌شود.»

میراث آتیلا باقی است

رضا کیانیان دیگر سخنران حاضر در این مراسم بود که گفت: «اگر آتیلا بود می‌گفت خوب باشید تا بتوانید کار کنید. ما برای کار کردن آمدیم. بله آتیلا رفت اما بسیاری از هنرمندان تاثیرگرفته از آتیلا الان روی صحنه هستند.»

کیانیان ادامه داد: «آتیلا قطعا همچنان حضور خواهد داشت زیرا میراثش باقی است و بسیار آتیلاها در میان ما هستند. ما باید کار کنیم و این را به ستاره و خسرو پسیانی و فاطمه نقوی هم می‌گویم که طبق گفته آتیلا باید کار کنیم.»

در فقدان کسی که فقط شبیه خودش بود

در ادامه این برنامه، آروند دشت‌آرای، کارگردان تئاتر روی صحنه رفت و گفت: «آتیلا شبیه کسی نبود و شبیه خود بود. آتیلا در تمام جزییات رفتاری و شخصی خود اصیل بود. آتیلا پسیانیِ بازیگر مانند یک جعبه ابزار جادویی بود. آتیلا با اشتباه کردن بازیگری را به ما یاد داد تا از اشتباه نترسیم و جسارت داشته باشیم. آتیلای کارگردان به ما یاد داد که زبان خودمان را پیدا کنیم.»

دشت‌آرای ادامه داد: «آتیلا لحظه‌لحظه خلق می‌کرد و حتی در بدترین شرایط می‌گفت حالم خوب است. حتی در بستر بیماری و حالت نیمه‌‌هوشیار خود هم یگانه بود. در آن دیدار آخرینم با او گفتم تو قرار است برگردی و با هم «باغبان مرگ» را کار کنیم، در آن لحظه بود که ضربان قلبش بالا رفت.»

بهار آمد و پاییز رفت

رامبد جوان سخنران بعدی مراسم وداع با آتیلا پسیانی بود که صدای ضبط‌شده او را برای حاضران مراسم پخش کرددر این فایل، آتیلا پسیانی گفت: «چرا صدات خسته‌ است، خودت را این‌قدر خسته نکن، دنیا دوروزه و آخر سر می‌ذارنمون تو یه وجب جا.»

سپس جوان دلنوشته‌ای را برای آتیلا خواند.

او گفت: «از خصلت‌های تو نترسیدن را انتخاب می‌‌کنم که تو داشتی و ما نداریم و مدام از همه چیز می‌ترسیم. تو با رفقای خودت کاری کردی که در مقابل تو، خودمان باشیم.»

جوان ادامه داد: «تا وقتی زنده‌ام در قلبم جایی زیبا با خوراکی ‌های خوشمزه برای تو نگه می‌ دارم تا بیایی و در آن برقصی. چون زندگی با تو زیباست آتیلا.»

سحر دولت‌شاهی نیز به عنوان نماینده خانواده آتیلا پسیانی پشت تریبون رفت و گفت: «آتیلا بهار آمد و پاییز رفت. تو خانواده من‌ بودی و من با تو بزرگ شدم.»

دولت‌شاهی ادامه داد: «(بازی)؛ چه اسم قشنگی برای گروهت گذاشتی آتیلا. تو با همه چیز بازی می‌کردی. بزرگ‌‌ترین میدان بازی تو، میدان بازی رفاقت بود و امروز همه برای تو اینجا جمع شدیم. امروز همه در بازی تو هستیم و اینجا هرکس با تنهایی بازی می‌‌کند؛ نه با دیالوگ، بلکه با چشم و دلش. تو خوب بلدی بازی کنی. ما منتظریم پرده را بالا بزنی تا بازی را شروع کنیم، ما قول می‌دهیم موبایل‌های‌مان را خاموش کنیم.»

این هنرمند در پایان سخنانش گفت: «با تصمیم خانواده پسیانی همه هزینه‌‌های مراسم برای آتیلا پسیانی به درمان چند بیمار سرطانی تعلق می‌گیرد.»

تئاتر ایران به آتیلا خیلی مدیون است

محمد چرمشیر آخرین سخنرانی بود که به جایگاه رفت و در غیاب آتیلا پسیانی از او گفت.

چرمشیر گفت: «تئاتر ایران روزهای تلخ کم نداشت ولی این تلخ‌ترین روز تئاتر ایران برای ماست.»

او ادامه داد: «این روزها سیل خاطرات به ذهن من هجوم می‌آورد و دوست داشتم یکی را می‌‌توانستم تصویر واقعی بدهم و با چنگ و دندان حفظش کنم ولی نمی‌‌شود. آتیلا پسیانی خیلی بزرگ بود و به خاطر همین بزرگی است که همه شما آمده‌اید. تئاتر ایران به آتیلا خیلی مدیون است.»

در بخش پایانی این مراسم، مدیران، هنرمندان و حاضران در پهنه رودکی بر پیکر آتیلا پسیانی نماز خواندند و با نوای سنج و دمام پیکر او را به طرف قطعه هنرمندان بهشت زهرا؛ جایی که این بازیگر و کارگردان توانا و پرشور تئاتر کنار مزار مادرش، زنده‌یاد جمیله شیخی برای همیشه آرام می‌گیرد، همراهی کردند.

گزارش: علی کیهانی




مطالب مرتبط

دعوت از هنرمندان تئاتر ایران برای حضور در انتخابات یازدهم اسفند

استقرار یک شعبه اخذ رای ویژه هنرمندان در تالار وحدت تهران 
دعوت از هنرمندان تئاتر ایران برای حضور در انتخابات یازدهم اسفند

استقرار یک شعبه اخذ رای ویژه هنرمندان در تالار وحدت تهران 

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه ای از همه هنرمندان تئاتر کشور برای حضور در گردهمایی ویژه ای به مناسبت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دعوت کرد. 

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران