در حال بارگذاری ...
اونور کایا، کارگردانِ کشور ترکیه‌:

جشنواره زنجان، اتفاق بزرگ پانتومیم مشرق زمین است

اونور کایا، هنرمند ترکیه‌ای حاضر در دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، این رویداد هنری را اتفاقی بزرگ در عرصه هنر پانتومیم مشرق‌زمین دانست.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «آخرین لحظه» به کارگردانی اونور کایا، در سومین روز از جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان (چهارشنبه 19 مهر)، در محوطه فرهنگسرای امام خمینی زنجان اجرا شد.

کایا با اشاره به اینکه از سال 2004 و به‌صورت آماتور تئاتر را شروع کرده است، گفت: «پس از چهار سال حضور  تجربی روی صحنه تئاتر از سال 2008 فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم و سپس وارد دنیای پانتومیم شدم.»

این کارگردان درباره موضوع نمایش خود توضیح داد: «من در مواجهه با تماشاگر، موضوع اجرای خود را انتخاب می‌کنم و دقیقا مفهوم کارهای من مانند عنوان نمایشم در «آخرین لحظه» به مخاطب منتقل می‌شود.»

او افزود: «پانتومیم یک کار تکنیکال است و با توجه به رویکرد آموزشی جشنواره تلاش کردم کار تکنیکی ارائه بدهم.»

کایا ادامه داد: «پانتومیم می‌تواند موضوعی برای آموزش داشته باشد یا تنها جنبه تفریحی داشته و دقایق خوشی را برای مخاطبان بسازد. در حقیقت این انتخاب هنرمند است که می‌خواهد نکاتی را آموزش دهد و یا دقایقی را مهیا کند که به بیننده خوش بگذرد و این اجباری برای هنرمند ایجاد نمی‌کند.»

کارگردان نمایش «آخرین لحظه» توضیح داد: «حضور در جشنواره، نقطه رها شدن من از آن فضا و مشکلات جسمی بود که مدت‌ها درگیر آن بودم. تصمیم داشتم دیگر روی صحنه نروم اما در لحظات آخر این تصمیم عوض شد و به ایران آمدم. مشکل جسمی من همیشگی نیست ولی در برخی اجراها دچار سرگیجه می‌شوم. با این‌حال ریسک اجرا را پذیرفتم و به ایران آمدم.»

او با بیان اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان برای هنر مشرق‌ زمین اتفاق مهمی است، افزود: «اگر این جشنواره در اروپا برگزار می‌شد، قطعا دلیلی برای شرکت در آن نداشتم چراکه این هنر در کشورهای اروپایی به خوبی آموزش داده می‌شود، ولی در شرق ما همچنان نیاز داریم تا این هنر را به یکدیگر آموزش دهیم.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره سطح کیفی آثار جشنواره زنجان گفت: «برگزاری این جشنواره، اتفاق بسیار امیدبخشی است. به نظر من اینکه هنرمندان از چندین کشور برای حضور در این رویداد دعوت شده‌اند، کار بسیار ارزشمندی است. آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورها به دلیل تبلیغات نادرست از حضور در ایران می‌ترسند.»

کایا درباره جایگاه پانتومیم در کشورش توضیح داد: «پانتومیم به شکل مدرن خود در سال‌های اخیر توسط استادان پیشکسوت ترکیه به‌صورت حرفه‌ای دنبال شده و با وجود اینکه ترکیه در این زمینه قدمت بالایی دارد ولی تاکنون در ترکیه جشنواره‌ای به این شکل برگزار نشده است. استادانی هستند که در پانتومیم تلاش می‌کنند و انجمن‌هایی نیز دارند اما در حال حاضر به این هنر آن‌طور که باید بها داده نشده است.»

این هنرمند در مورد اشتراکات تئاتر پانتومیم ایران و ترکیه گفت: «من تاکنون آثار زیادی از پانتومیم کارهای ایرانی ندیده‌ام اما با توجه به نمایش‌های حاضر در جشنواره بر این باور هستم که استادان پانتومیم در ایران تلاش می‌کنند ارزش واقعی این هنر را به مخاطبان معرفی کنند.»

اونور کایا در پایان سخنانش گفت: «مشکلاتی در اجراها وجود دارد که با توجه به جوان بودن هنرمندان و البته عمر کوتاه جشنواره نمی‌توان به آن‌ها خرده گرفت. خود من دارای نواقصی در اجرا هستم که گاهی در دقایق آخر اتفاق می‌افتد.»

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم که با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهاد‌های استانی به دبیری ساسان قجر، در حال برگزاری است، امشب (پنجشنبه 20 مهر 1402) با برگزاری مراسم اختتامیه، به پایان می‌رسد.




مطالب مرتبط

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

علیرضا خمسه: جهان همواره دو دوره صلح و جنگ را تجربه کرده است، دوره صلح، زمان پانتومیم و دوره جنگ، دوره کلام است؛ این جمله معروف مارسل مارسو، یکی از نامدارترین هنرمندان میم است مبنی بر اینکه تمامی ...

|

گفت‌وگو با طیبه کریمی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات» 

در کشور ادب‌پروری چون ایران، اجرای تئاتر فیزیکال سخت است
گفت‌وگو با طیبه کریمی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات» 

در کشور ادب‌پروری چون ایران، اجرای تئاتر فیزیکال سخت است

طیبه کریمی‌دولت‌آبادی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات»، با اشاره به پیشینه شعر و ادب در کشورمان و اخت بودن تماشاگران با نمایش‌‌های دیالوگ‌محور، اجرای آثار فیزیکال را در تئاتر ایران سخت دانست.

|

در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است
در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است

در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب‌پرور برگزار شد، با مطرح شدن این‌که تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.

|

نظرات کاربران