در حال بارگذاری ...
داور دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر شهروند لاهیجان:

«پیشرفت در خلاقیت» ویژگی مهم تئاتر خیابانی در ایران است

امیرحسین شفیعی یکی از اعضای هیئت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر شهروند لاهیجان می‌گوید «پیشرفت در خلاقیت» ویژگی مهم تئاتر خیابانی در ایران است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری فارس، امیرحسین شفیعی کارگردان، تهیه‌کننده تئاتر و عضو هیئت‌داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان است.

امیرحسین شفیعی درباره دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان گفت: «جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان تنها رویداد بازمانده از مجموعه جشنواره‌هایی است که با موضوعات «شهر و شهروندی» در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود. روندی که بعد از گذر سال‌ها به همت هنرمندان شریف و تلاشگر لاهیجان به حیات خود ادامه داده و می‌تواند دربرگیرنده ارزشمندی‌های فراوانی باشد.»

او با قدردانی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان، شهرداری لاهیجان و دیگر مجموعه‌هایی که برای برگزاری این رویداد تلاش کردند، گفت: «من از جمله کسانی هستم که از اولین دوره برگزاری این رویداد تا به امروز از شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان حضور در این جشنواره بوده‌ام چراکه بر این باورم این رویداد یکی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین جشنواره‌هایی است که هنرمندان فعال عرصه تئاتر خیابانی می‌توانند در آن حضور پیدا کنند. به‌هرحال موضوعاتی که در این جشنواره به آن پرداخته می‌شود، موضوعاتی است که به‌شدت برای جامعه امروز ما کاربرد دارد و می‌تواند انگیزه‌ای برای تولید آثار دغدغه‌مند باشد.»

این کارگردان تئاتر همچنین توضیح داد: «یکی از اتفاقات جالب رویداد امسال حضور کارهای دغدغه‌مند به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست بود که نسبت به دیگر آثار اجرایی شکل پررنگی داشت. این در حالی است که توجه به مسائل مرتبط با زندگی شهری و شهروندی جزو اولویت‌هایی بود که در این جشنواره به آن توجه خاصی شد. البته یکی از بخش‌های مهم تئاتر خیابانی توجه به عنصر خلاقیت است که در بستر فضای باز یا فضای غیرمرسوم تئاتری اجرا می‌شود و گروه‌های تئاتر خیابانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تجربیاتی که به دست آوردند، به‌شدت در این زمینه پیشرفت کردند. شرایطی که در جشنواره دوازدهم تئاتر شهروندی لاهیجان هم دیده شد و ما شاهد اجرای آثار ارزشمندی در این زمینه بودیم.»

شفیعی ادامه داد: «شاید نکته‌ای که در کنار خلاقیت به آن کمتر توجه شده، موضوع «طرح و ایده» است که هنوز گروه‌های ما نتوانستند به همان میزان که در خلاقیت و کارگردانی خوب بودند، در حوزه نگارش متن یا طرح و ایده موفق‌تر عمل کنند. شرایطی که اگر بیشتر تقویت شود ما می‌توانیم به شیوه‌های نوینی در تئاتر خیابانی دست پیدا کنیم. در این چارچوب ما گروه‌های تئاتر خیابانی زیادی داریم که دارای کارگردانان و بازیگران بسیار خلاقی هستند که می‌توانند برای این عرصه نمایشی، حامل خبرها و اتفاقات خوبی باشند.»

عضو هیئت‌داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان گفت: «مجموعه اتفاقاتی که در عرصه تئاتر خیابانی انجام شده باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد. این حمایت هم تنها به‌واسطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید انجام شود. تئاتر خیابانی ازجمله هنرهایی است که تمام سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی می‌توانند به حمایت از این‌گونه نمایشی ورود پیدا کنند. تئاتر خیابانی جنبه‌های آموزشی فوق‌العاده بالایی دارد که می‌توانیم از این کارکرد به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. البته یکی دیگر از جنبه‌های تئاتر خیابانی که در ایران به آن کمتر توجه می‌شود، بُعد سرگرمی این بخش از تئاتر است که متأسفانه در ایران کمتر شاهد رواج چنین شیوه‌ای بودیم.»

او افزود: «جنبه‌های سرگرمی که می‌تواند توسط تئاتر خیابانی ایجاد شود، دربرگیرنده جنبه‌های بی‌شماری برای تحقق کلیدواژه شورونشاط اجتماعی است. فرآیندی که متأسفانه در این سال‌ها کمتر شاهد آن بودیم. تجربه‌ای ازسال‌های پیش وجود داشت و حمایت‌هایی هم در این زمینه صورت گرفت اما متأسفانه این فضای حمایتی هم کمتر شد؛ بنابراین همین جشنواره‌ها تنها مسیر پیش‌ روی گروه‌های نمایش خیابانی است که در این حوزه به کسب تجربه بپردازند.»

شفیعی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «امروزه بسیاری از مفاهیم در کشور ما وجود دارد که می‌توانیم به‌واسطه تئاتر خیابانی درباره آن به طرح مسئله بپردازیم. شرایطی که متأسفانه به‌غیراز جشنواره‌های این‌چنینی از آن بهره‌مند نمی‌شویم و جا دارد که از این ظرفیت استفاده بیشتری کنیم.»

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» نوزدهم تا بیست‌ودوم مهرماه سال ۱۴۰۲ توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه‌های دیگر در شهر لاهیجان برگزار شد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند
گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند

داوود کیانیان، نویسنده، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر ضمن اشاره به تفاوت‌ ساختار، اجرا و همچنین رده سنی مخاطبان در نمایش خلاق با تئاتر خلاق، نمایش‌های تولیدشده در این زمینه را آثاری فرآیندمحور معرفی کرد که مخاطبانش، بازیگر آن هستند.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

نظرات کاربران