در حال بارگذاری ...
با حضور استادان بنام عرصه تئاتر

آیین رونمایی مجموعه نمایشنامه‌های «مونودراما» برگزار شد

آیین رونمایی از دفاتر اول و دوم مجموعه نمایشنامه‌های «مونودراما» با حضور فرهاد ناظرزاده کرمانی، احمد کامیابی‌مسک، سیدمصطفی مختاباد امرئی، یدالله وفاداری و داوود فتحعلی‌بیگی در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، انتشارات نظام‌الملک با همکاری تئاتر شهر، آیین رونمایی از دفاتر اول و دوم مجموعه نمایشنامه‌های «مونودراما» را جمعه  21 مهر با حضور پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی، پروفسور احمد کامیابی‌مسک، پروفسور سیدمصطفی مختاباد امرئی، دکتر یدالله وفاداری و استاد داوود فتحعلی‌بیگی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار کرد.

در این مراسم که با اجرای مسلم آیینی از نویسندگان مونودراما و حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان برگزار شد، ابتدا ویدئوی نکوداشت هنرمندان درگذشته فردوس کاویانی و آتیلا پسیانی پخش شد و به‌یادشان، جلسه با قیام حاضران و دعوت به یک دقیقه سکوت آغاز شد.

در ابتدای این نشست خلیل اسماعیلی، دبیر و ویراستار مجموعه‌ مونودراما، گزارشی از دلایل و روند شکل‌گیری این دفاتر و انتخاب گروه نویسندگان را ارائه کرد.

سپس رحیم‌رشیدی‌تبار قسمتی از نمایشنامه‌ خود با نام «هنبوری» که در دفاتر مونودراما منتشرشده را خوانش کرد و پروفسور کامیابی‌مسک دقایقی در رابطه با ریشه‌های فرهنگی برخی واژگان تئاتر به‌خصوص اصطلاح مونودرام سخنرانی کردند.

در ادامه، قسمتی از نمایشنامه‌ «قبل از غرق شدن باید» توسط پریسا عباس‌زاده نویسنده‌ آن خوانش شد و پروفسور ناظرزاده کرمانی نیز در رابطه با گونه‌های مختلف مونودرام سخن گفت و ضمن اشاره به این نکته که مایه‌ علم، تفکر است و مایه‌ هنر، تخیل و همچنین با اشاره به اشعار نمایشی (مونودرام) حافظ، حاضران را تشویق به خواندن اشعار ناب و متون کلاسیک کرد.

سعید قاسمی نویسنده‌ نمایشنامه‌ «بغض فرو خورده در فرودگاه» نیز قسمتی از نمایشنامه‌‌ خود را خوانش کرد و سپس پروفسور مختاباد با اشاره به اصل تمامیتِ «هگل»، با نگاهی آسیب‌شناسانه در رابطه با دلایل و موانع شکل‌گیری جریان‌های فرهنگی و هنری مؤثر در ایران و جهان صحبت کردند.

تارا ارژنگی نیز که خود از نویسندگان مونودراما است، قسمتی از نمایشنامه‌ «نوروفیبروما» به قلم رضوان کرباسی را خواند؛ و درنهایت مراسم رونمایی با حضور استادان حاضر و گروه نویسندگان در سالن مشاهیر تئاتر شهر به پایان رسید.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران