در حال بارگذاری ...

جشنواره پانتومیم ایران طفلی نوپا و نیازمند حفاظت است

علی آقاجانلو*: برگزاری دومین جشنواره پانتومیم ایران که در دوره‌ دوم در گستره‌ بین‌المللی در زنجان برگزار شد، فرصتی فراهم آورد تا دوباره شاهد تلاش هنرمندان جوان باشیم. پانتومیم دارای شاخصه‌ها و گونه‌های متنوع اجرایی است که می‌توان به میم، میمودراما و نمایش‌های بی‌کلام اشاره کرد.

جشنواره دوم این تنوع را در آثار اجراشده داشت ولی ضعف تکنیکی و اجرایی اکثر آثار و عدم آشنایی بسیاری از هنرمندان تازه‌کار با مؤلفه‌ها و اصول فنی و بازیگری میم و مخصوصاً شکل پردازش ایده و طرح عاملی شده بود برای فاصله کیفی آثار با یکدیگر.

باید پذیرفت در دنیای نمایش پانتومیم در شکل کلاسیک آن جزو گونه‌های نمایشی است که همواره دوام و جایگاه ثابت داشته و در عصر حاضر این جایگاه از بعد ارتباط با مخاطب فراگیرتر خواهد شد و این خود ضرورت تداوم برگزاری جشنواره پانتومیم را صدچندان می‌کند و در دومین جشنواره بین‌المللی این مهم از سمت سوی ستاد و دبیرخانه جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی احساس شده و تصمیماتی مانند حضور چهره‌ها و گروه‌های خارجی در این راستا قابل‌ستایش است، مخصوصاً برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های عملی در حاشیه جشنواره نقش به‌سزایی در آشنایی نسبی هنرمندان و هنرجویان شرکت‌کننده در جشنواره با اصول و تکنیک‌های بازیگری پانتومیم داشت.

برعکس هنر پانتومیم که دیرپا، کهن و جهان‌شمول است، جشنواره پانتومیم ایران در زنجان مانند طفلی نوپا و خردسال است که به جد نیازمند حمایت و حفاظت است. هنر پانتومیم با توجه به بی‌پیرایگی و محدود بودن در زمان و مکان و فقط با تکیه بر بدن و تکنیک‌های حرکتی و نمایشی به‌راحتی می‌تواند در هر شرایطی اصالت و ماهیت خود را حفظ و در میان خانواده‌ها نفوذ کند و مشارکت تماشاگران خود را همراه داشته باشد و با توجه به حضور رسانه‌ها و پلتفرم‌های تصویری، هنرمندان به‌راحتی می‌توانند در توسعه و اشاعه این هنر فاخر و جذب مخاطب فعال باشند و مهم‌تر این‌که با توجه به حضور مدیر کل هنرهای نمایشی و همکاران ایشان در ترسیم و تدوین این جشنواره و حساسیت و دقت نظری که از آقای کاظم نظری با توجه به پیشینه تئاتری ایشان وجود دارد، انتظار می‌رود جشنواره پانتومیم ایران با دید کارشناسی و آسیب‌شناسی و تدابیر دوستان به مسیر خود ادامه دهد چون هنوز آغاز راه است.

*منتقد تئاتر




مطالب مرتبط

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

علیرضا خمسه: جهان همواره دو دوره صلح و جنگ را تجربه کرده است، دوره صلح، زمان پانتومیم و دوره جنگ، دوره کلام است؛ این جمله معروف مارسل مارسو، یکی از نامدارترین هنرمندان میم است مبنی بر اینکه تمامی ...

|

گفت‌وگو با طیبه کریمی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات» 

در کشور ادب‌پروری چون ایران، اجرای تئاتر فیزیکال سخت است
گفت‌وگو با طیبه کریمی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات» 

در کشور ادب‌پروری چون ایران، اجرای تئاتر فیزیکال سخت است

طیبه کریمی‌دولت‌آبادی، بازیگر پانتومیم «جامپ کات»، با اشاره به پیشینه شعر و ادب در کشورمان و اخت بودن تماشاگران با نمایش‌‌های دیالوگ‌محور، اجرای آثار فیزیکال را در تئاتر ایران سخت دانست.

|

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، برگزیدگانش را معرفی کرد

در آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان، دو نمایش صحنه‌ای «مرثیه‌ای برای کلمات» به کارگردانی سجاد انصاری و «لابیرنت» به کارگردانی اصغر محمدی از شهرستان زنجان به جشنواره مناطق فجر معرفی شدند.

|

در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است
در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است

در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب‌پرور برگزار شد، با مطرح شدن این‌که تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.

|

گفت‌وگو با بازیگر و کارگردان پانتومیم

حامد نصرآبادیان: نسل جدید حوصله شنیدن دیالوگ‌های سنگین و طولانی ندارد
گفت‌وگو با بازیگر و کارگردان پانتومیم

حامد نصرآبادیان: نسل جدید حوصله شنیدن دیالوگ‌های سنگین و طولانی ندارد

حامد نصرآبادیان، بازیگر، کارگردان پانتومیم «جامپ کات» با بیان این‌که جامعه هدف این اثر زنان و کودکان هستند، گفت تماشاگر نسل جدید دیگر حوصله شنیدن دیالوگ‌های سنگین و طولانی ندارد به‌ویژه در زمانی که می‌توان با زبان بدن و تصویر با او ارتباط برقرار کرد.

|

نظرات کاربران