در حال بارگذاری ...

تئاتر رضوی، موجد گرایش‌های جدید با موضوع امام رضا(ع) است

سید‌حسین‌ فدایی حسین، حرکت جشنواره تئاتر رضوی به خصوص در سال‌های اخیر را موجد گرایش‌های نو و جدید با موضوع امام رضا(ع) دانست.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، فدایی‌حسین، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با روابط عمومی هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی گفت: قطعا جشنواره تئاتر رضوی در گرایش هنرمندان به سمت موضوعات دینی و با مضامینی در ارتباط با امام رضا(ع) تاثیر داشته، اما باید زمان بگذرد تا بهتر بتوان در این باره قضاوت کرد که امام رضا(ع) در عمق آثار آن‌ها وجود دارد یا فقط در ظاهر آن گنجانده شده است. ‌
وی ادامه داد: شکی نیست که برگزاری جشنواره‌ها در تئاتر کشور جریاناتی به وجود می‌آورد اما نباید تنها به این بسنده کرد؛ زیرا کار جشنواره باید بنیادی‌تر از این باشد و شرایطی را فراهم کند که با تعطیلی جشنواره هم آن انگیزه مذهبی حفظ شود. البته جشنواره‌ تئاتر رضوی به خوبی توانسته‌ بسیاری از هنرمندان را به سمت آفرینش از با موضوعات امام رضا(ع) سوق دهد.
فدایی حسین در خصوص رشد کیفی آثار حاضر در جشنواره تئاتر رضوی گفت: این رشد از منظر فنی، به کیفیت کل تئاتر کشور بستگی دارد. پیشرفت تئاتر کشور باعث پیشرفت جشنواره‌ها خواهد شد و تئاتر رضوی هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی ادامه داد: به لحاظ مضمون نیز در سال‌های اخیر، جشنواره تئاتر رضوی توانسته است هرچند به صورت محدود گرایش‌های نویی با موضوع امام رضا(ع) به وجود آورد و نویسندگان از پرداختن به مسائل ظاهری و تاریخی گذشته‌اند و به چنین موضوعاتی از منظر جدیدی می‌نگرند که رشد مضمونی نیز به همراه خود داشته است.
فدایی‌حسین با بیان این که در دوره‌های ابتدایی کسی نمی‌دانست که سیاست‌های جشنواره تئاتر رضوی چیست و چه موضوعاتی قرار است در آن به اجرا درآید، افزود: اکنون برای هنرمندان و نیز برگزار‌کنندگان روشن شده‌ که بحث این جشنواره کلی است و لازم نیست حتما در آثار نمایشی به تاریخ و ظاهر زندگی امام رضا(ع) پرداخته شود.
وی تصریح کرد: درصورتی که موضوع جشنواره بسط پیدا کند، شاهد آثار بهتر و متنوع‌تری در این زمینه خواهیم بود.
این هنرمند تئاتر با اشاره به پویا شدن گروه‌های تئاتر شهرستان در خلال جشنواره تئاتر رضوی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ها بیشترین تاثیر را در شهرستان دارد زیرا تئاتر تهران به صورت یک جریان مشخص و جاری، در زمان‌های غیرجشنواره هم به کار خود می‌پردازد؛ اما گروه‌های تئاتر شهرستان به دلیل نبود امکانات و برنامه، منتظر اتفاقاتی از این دست هستند تا انگیزه‌ای برای فعالیت پیدا کنند. ‌
وی افزایش مخاطب تئاتر را با توجه به مضمونی که این جشنواره دارد، تایید کرد و اعلام داشت: کسانی که سال‌هاست به تئاتر نرفته‌اند،به این دلیل که مضامین مرتبط با خود را در تئاتر ندیده‌اند، زمانی که نمایش‌هایی با محوریت امام رضا(ع) را از دیدگاهی دیگر و در قالب متفاوت می‌بینند، استقبال می‌کنند.
فدایی‌حسین همچنین پیشنهاد داد تعامل بیشتری بین هنرمندان و دبیرخانه جشنواره برقرار شود و این ارتباط تنها به ماه‌های منتهی به زمان برگزاری جشنواره تئاتر رضوی محدود نشود تا شرایطی برای مسئولان جشنواره به وجود آید که گروه‌های تئاتری در سال‌های بعد نیز امکان فعالیت داشته باشند و با انرژی بیشتری به کار بپردازند.