در حال بارگذاری ...

کوروش نریمانی: رییس مرکز هنرهای نمایشی از تجربیات گذشتگان برای رفع مشکلات تئاتری‌ها استفاده کند

کوروش نریمانی معتقد است:«رئیس مرکز هنرهای نمایشی باید نگاهی کارشناسانه و بی‌غرض به امور مربوط به تئاتر داشته باشد؛ چرا که هرچه این نگاه کارشناسانه‌تر باشد، جماعت تئاتر نیز راضی‌تر خواهند بود.»

وی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر در بیان انتظارات و توقعات خود از رئیس مرکز هنرهای نمایشی در دوره جدید گفت:«هر هنرمندی دوست دارد ارزش کارش از لحاظ مادی و معنوی دیده شود و رئیس مرکز هنرهای نمایشی باید شرایط و امکانات لازم برای این امر‌‌ را فراهم کند.»
وی با اشاره به کمبود امکانات تئاتر از قبیل فقدان کارگاه خیاطی و دوخت لباس ادامه داد:«وجود کارگاه خیاطی و دوخت لباس در هر سالن تئاتری یک امر بدیهی است که در حال حاضر ما از ‌داشتن آن محروم هستیم، مثلاً اگر دقایقی قبل از اجرا لباس یکی از بازیگران پاره شود واقعاً چاره چیست؟ این کارگاه نباید از بدنه تئاتر حذف می‌شد، چرا که ما جشنواره‌های متعددی را در طول سال برگزار می‌کنیم، ولی به جزئی‌ترین و بدیهی‌ترین مسائل کمتر می‌پردازیم. پیشنهاد من این است که حتی با کمک گرفتن از بخش خصوصی چنین کارگاه‌هایی نزدیک به سالن‌های تئاتری دایر شود.»
نریمانی که کارگردانی آثاری چون"شب‌های آوینیون"، "والس مرده‌شوران"، "هتل پلازا" و... ‌در کارنامه کاری او دیده می‌شود، درباره تصویب قرارداد تیپ گفت:«به نظر من در بخش دستمزدهای کارگردانان و طراحان صحنه باید تجدیدنظر صورت گیرد و مسئولان مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر با توجه به این که خود نیز تئاتری‌ هستند ‌کارشناسانه به این امر بنگرند. در واقع مرکز هنرهای نمایشی نباید صرفاً به شکل اداری به امور هنری بپردازد.»
وی افزود:«آیا واقعاً این دستمزد برای کارگردانی که در هر سال می‌تواند یک اثر را اجرا کند و همچنین برای طراحان صحنه و لباس کفایت می‌کند؟ طراحان صحنه و لباس زحمت زیادی را متحمل می‌شوند و گاهی اوقات به کارگر صحنه مبدل می‌شوند. کارگردان هم به جای این که بیشتر به جنبه هنری کار بپردازد باید دنبال کارهای جانبی باشد.»
وی در پایان اضافه کرد:«انتظارات تئاتری‌ها ازلی و ابدی است و رئیس مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند از تجربیات گذشته برای ‌ر‌فع این مشکلات استفاده کند.»