در حال بارگذاری ...
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، اسماعیل زارعی کوشا (استاندار کردستان)، رحمان هوشیاری (دبیر جشنواره)، اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، اسماعیل احمدی (فرماندار مریوان)، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اعلام شد که این برنامه به زنده‌یادان فردوس کاویانی، آتیلا پسیانی و داریوش مهرجویی تقدیم شد.

جشنواره برای مردم مریوان است​

رحمان هوشیاری، دبیر جشنواره نخستین سخنران مراسم اختتامیه گفت: «یک نسل از جمعیت مریوان در این رویداد هستند و برخی هنوز به دنیا نیامده بودند که ما این جشنواره را برنامه‌ریزی کردیم.»

او ادامه داد: «جشنواره برای مردم مریوان است. همه هنرمندان این مردمی بودن را با گوشت و پوست خون لمس کردند و محبت این مردم را دیده‌اند. من از مهمان‌نوازی مردم مریوان سپاسگزارم.»

این هنرمند گفت: «این همراهی دوطرفه از سوی مردم و مسئولان است. تمامی دوستان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا مدیران استانی دلگرم می‌شوند و بالعکس. استقبال مردم مسئولیت مدیران نیز بیشتر می‌شود. این جشنواره نشان فرهنگی استان کردستان است.»

او توضیح داد: «از زمان اعلام فراخوان، ۱۸۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۳۷ اثر برای حضور نهایی شدند. جشنواره مریوان تنها جشنواره مادرتخصصی نمایش‌های بیرونی و فضای باز است و ادعا می‌کنیم بزرگ‌ترین جشنواره خیابانی خاورمیانه است. این تعداد با آمار برگزیدگان دیگر جشنواره‌های خیابانی کشور، ۲۱۵ اثر در بخش داخلی شد و ۲۵ اثر در بخش بین‌الملل نیز به جشنواره رسید.»

این مدیر هنری افزود: «سایت جشنواره به سه زبان فارسی، کردی و انگلیسی فعال است و بازدید بخش انگلیسی در خارج از کشور شناخته شده است. چندین گروه خارجی به‌طور اختصاصی کار را برای جشنواره مریوان آماده کردند و فرستادند. درنهایت ۱۱ نمایش بین‌الملل انتخاب شد که متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی تعداد محدود به چهار گروه شد.»

او در پایان از مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و تمامی داوران و حاضران قدردانی کرد. 

کردستان به سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌ها تبدیل شده است

در ادامه اسماعیل زارعی کوشا، استاندار استان کردستان با خوشامدگویی به حضار گفت: «استان ما به لطف ظرفیت‌های کم‌نظیر و بی‌بدیلی که دارد به سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌ها تبدیل شده است.»

او ادامه داد: «بالاتر از همه ظرفیت‌های این دیار، مردم غیرتمند، شریف و ارجمند این دیار هستند.»

استاندار کردستان افزود: «امیدوارم سال آینده با مقدمات بهتر، باشکوه‌تر و همچنین مشارکت جمع بیشتری از هنرمندان ایران و سایر کشورها در این نقطه شاهد باشیم.»

تجلیل از قطب‌الدین صادقی، مجید امرایی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر کشور و همچنین بانوی هنرمند مریوانی، کژال راستبین بخش دیگر این مراسم بود که با حضور کاظم نظری، علی‌اصغر دریایی، رحمان هوشیاری، اسماعیل زارعی‌کوشا و اسماعیل احمدی انجام شد.

امیدوارم جشنواره مریوان سال‌های آینده همین‌طور پرقدرت به کار خود ادامه دهد

همچنین کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با یادی از شهدای دفاع مقدس و حماسه غزه، از هیئت‌داوران و هنرمندان به‌ویژه دکتر قطب‌الدین صادقی و بهروز غریب‌پور تشکر کرد و گفت: «امیدوارم این جشنواره که بلوغ رسیده است، سال‌های آینده همین‌طور قوی و پرقدرت به کار خود ادامه دهد.»

مدیرکل هنرهای نمایشی توضیح داد: «ما در تمام کشور از لحاظ برنامه‌ریزی و دلسوزی مسئولان از این جشنواره یاد می‌کنیم. اگر جشنواره‌های دنیا مثل ونیز و سایر رویدادهای هنری موفق هستند، به دلیل تلاش مسئولان آن‌هاست. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم به پاس زحمات مدیران این استان موفق بوده و ازاین‌پس هم موفق‌تر خواهد بود.»

او افزود: «ما دوست داشتیم این رویداد هنری در زمان خودش برگزار شود و امیدوارم که دبیرخانه برنامه‌ریزی کند و با معرفی گروه‌های برتر ما را برای اجرای آثار در سراسر کشور همراهی کند‌.»

نظری در ادامه با توجه به کارگاه‌های آموزشی گفت: «برگزاری جشنواره همواره به آموزش نیاز دارد و در این راستا از دکتر اصغر خلیلی بابت این امر سپاسگزارم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنانش، بر لزوم داشتن یک سایت تخصصی به زبان‌های مختلف برای معرفی جشنواره و همراهی بیشتر گروه‌های بین‌الملل برای حضور در جشنواره تأکید کرد.

در ادامه از رحمان هوشیاری (دبیر جشنواره) و فاتح بادپروا (رئیس انجمن نمایش کردستان و از بنیان‌گذاران جشنواره) و مختار محمدی (هنرمند تئاتر مریوان) به پاس فعالیت‌های هنری‌شان تجلیل شد.

سه نمایش برگزیده مردمی

نمایش‌های «غوص» از میناب با کارگردانی مشترک، «استریت تئاتر مید این فیلیپین» به کارگردانی فاطمه پارسایی‌فرد از اندیمشک و «اگر تو بودی» به کارگردانی مهرداد کاووسی از همدان با دریافت لوح سپاس از قطب‌الدین صادقی، گلچین خوش‌سپهر (رئیس شورای شهر مریوان)، اسماعیل احمدی و سامان سعیدی (شهردار مریوان) تقدیر شدند‌.

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان

بخش آزاد

طراحی لباس

رتبه سوم طراحی لباس به شهناز آیینی، طراح لباس «پارادوکس» رسید.

رتبه دوم به بهار زارعی، طراح لباس «استریت تئاتر مید این فیلیپین» رسید.

رتبه اول این بخش به الهه نجفی برای طراحی لباس «غول مرحله آخر» رسید.

طراحی فضا

جایزه رتبه سوم طراحی فضا به سیدسوران حسینی برای نمایش «نقطه سرخط» اهدا شد.

جایزه رتبه دوم طراحی فضا به علیرضا شمس و محمد رادمهر برای «زمین شماره ایکس» تعلق گرفت.

رتبه اول این بخش به غزل هدایتی طراح فضای نمایش «استریت تئاتر مید این فیلیپین» رسید.

ساخت و طراحی

جایزه ویژه داوران به سارا شیروی، کیمیا حسینی و نگار هاشمی برای ساخت سازه چندوجهی و کاربردی در نمایش «واگویه‌های یک لک‌لک نسبتاً عاقبت‌اندیش» اهدا شد.

موسیقی

دیپلم افتخار و تندیس جشنواره این بخش به محمد نادری برای ساخت و اجرای توانمندانه موسیقی برای اکثر گروه‌های نمایش تعلق گرفت.

بازیگری زن

رتبه سوم بازیگری به‌طور مشترک به سعیده امیری بازیگر نمایش «غول مرحله آخر» و ریحانه اکبری بازیگر «نمایش ائو» رسید.

رتبه دوم بازیگری به ساغر کیخواه برای نمایش «پلاسما» اهدا شد.

رتبه اول بازیگری با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به نجمه مهرابی برای نمایش «هزارپیشه» رسید.

بازیگری مرد

رتبه سوم بازیگری به‌صورت مشترک به بهنام کاوه برای نمایش «نقطه سر خط» و مالک آبسالان برای نمایش «پارادوکس» رسید.

رتبه دوم بازیگری دوم به احمد صمیمی برای نمایش «نقطه سر خط» اهدا شد.

رتبه اول بازیگری با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به امید فرامرزی برای نمایش «جهانگردان بی‌نوا» تعلق گرفت.

طرح و ایده

جایزه رتبه سوم طرح و ایده به‌صورت مشترک به نسا سلیمانی برای نمایش «واگویه‌های یک لک‌لک نسبتاً عاقبت‌اندیش» و آرزو علی‌پور برای نمایش «مصائب زنان جنگ» اهدا شد.

جایزه رتبه دوم این بخش به سوران حسینی برای نمایش «نقطه سر خط» رسید.

جایزه طرح و ایده اول این بخش با اهدای دیپلم افتخار و تندیس به نسیم عموزاده برای نمایش «ائو» تعلق گرفت.

کارگردانی

رتبه سوم کارگردانی مشترک به مجید احمدی برای نمایش «غول مرحله آخر» و سعید بادینی برای نمایش «پلاسما» رسید.

جایزه رتبه دوم کارگردانی به سوران حسینی برای نمایش «نقطه سر خط» اهدا شد.

جایزه رتبه اول کارگردانی شامل دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به فاطمه پارسافرد کارگردان نمایش «استریت تئاتر مید این فیلیپین» اهدا شد.

آثار معرفی‌شده به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

«هزار پیشه» به کارگردانی نجمه محرابی

«نقطه سر خط» به کارگردانی سید سوران حسینی

«کوچه در کوچه» به کارگردانی علی رحیمی شهوار از بخش ایثار

آثار معرفی‌شده به جشنواره بسیج خراسان

نمایش «علی سوت بلبلی» به کارگردانی پویان عطایی

نمایش «نامه» به کارگردانی علی قاسمی

 بخش بین‌الملل

اثر برگزیده

هیئت‌داوران دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را به کارگردان نمایش «سیوی 21» آوات جلال از چمچمال اقلیم کردستان عراق اهدا کرد.

بخش کودک و نوجوان

بازیگری

هیئت‌داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی از بازیگر کودک را به بازیگر نمایش‌ «شیلو»، آیدا کیانی‌تبار از شهرستان خمینی‌شهر و علیسان رضایی بازیگر نمایش «پیاده‌رو» از شهرستان تکاب اهدا کرد.

همچنین هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از بازیگران نوجوان نمایش «پیاده‌رو»، فاطمه اختیاری و اسما برادری از شهرستان تکاب تقدیر کرد.

هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از بازیگران نمایش «روزی روزگاری در سرزمین زباله‌ها» سیده مائده هوشیار، امیر روانان و مژگان هوشمند از شهرستان رودسر نیز تقدیر کرد.

طراح صحنه و فضا کودک و نوجوان

در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فرامرز غلامیان برای نمایش «شیلو» از شاهین‌شهر اهدا شد.

طرح و ایده کودک و نوجوان

در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی به هیام احمدی ایده‌پرداز نمایش «رنگینک و شهر آرزوها» از شاهین‌شهر تقدیم شد.

کارگردانی (رتبه برگزیده کودک و نوجوان)

هیئت‌داوران تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به محسن پورنظری کارگردان نمایش «روزی روزگاری در سرزمین زباله‌ها» اهدا کرد.

 بخش آیینی-سنتی

موسیقی

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به گروه موسیقی نمایش «غوص» شامل جواد ذاکری، میران سلمانی، مصطفی نظری، مهرداد نوایی و علی بهاریان از شهرستان میناب اهدا شد.

طراحی حرکت

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به علیرضا تاجیک، طراح نمایش «بی‌وقتی» رسید.

طرح و ایده

دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به باقر رمضان‌زاده و حبیب‌الله ناصری، ایده‌پردازان نمایش «غوص» از شهرستان میناب رسید.

پژوهش

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به سولماز محمدی و شهریار صادق‌حسنی برای نمایش «آرسوواچینی» از استان گیلان تعلق گرفت.

کارگردانی

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به کارگردان نمایش «بی‌وقتی» آدینه رحیم‌نژاد رسید.

هیئت‌داوران نمایش «بی‌وقتی» را به دبیرخانه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر معرفی کرد.

بخش فراگیر (معلولین)

بازیگری

لوح تقدیر و جایزه نقدی هیئت‌داوران به‌صورت مشترک به بازیگران نمایش «ماده 7» شامل طیبه کاظمی و مجید احمدی از استان کرمانشاه رسید.

هیئت‌داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از گروه نمایش «اگر تو بودی» شامل سیدمهرداد کاووسی، علی حسینی و مرضیه علیزاده از همدان تقدیر کرد.

جایزه رتبه برگزیده بازیگری این بخش شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بازیگران نمایش «روز تولد من»، مهدی رسولی و صباح سلطانی، فریده کلوندی، زهره حنیفی و لیدا میهمی از شهرستان قروه رسید.

کارگردانی

هیئت‌داوران دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی را به کارگردانان نمایش «روز تولد من»، موسی هدایتی و صادق حسین‌زاده از شهرستان قروه اهدا کرد.

 بخش ایثار و شهادت

بازیگری مرد

رتبه سوم بازیگری این بخش به علی رحیمی برای نمایش «کوچه در کوچه» رسید.

رتبه دوم بازیگری به محسن ملاشی برای نمایش «زندگی با طعم باروت» اهدا شد.

جایزه رتبه اول بازیگری شامل دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به هومن حسینی برای نمایش «نامه» تعلق گرفت.

بازیگری زن

بازیگری سوم به فروزان حسینی نمایش «جولا»

بازیگری دوم به آرزو جعفری نمایش «زندگی با طعم باروت»

دیپلم افتخار و تندیس جشنواره برای بازیگر نخست به آرزو زند کریمی نمایش «نامه»

کارگردانی

دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به آقای مجتبی خلیلی کارگردان نمایش «زندگی با طعم باروت»

طرح و ایده

جایزه سوم طرح و ایده به حسین نادری برای نمایش «عاشقانه‌های زیرخاکی» اهدا شد.

جایزه رتبه دوم این بخش به مجتبی خلیلی برای نمایش «زندگی با طعم باروت» رسید.

جایزه رتبه اول به علی رحیمی برای نمایش «کوچه در کوچه» اهدا شد.

 بخش دگرگونه‌های اجرایی

جایزه این بخش به گروه بازیگران نمایش‌های «با بادها می‌رقصند» و «بدون توقف» تعلق گرفت.




مطالب مرتبط

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران