در حال بارگذاری ...
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری، کورش زارعی (مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی) به همراه سیدمصطفی موتورچی (مسئول دفتر تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری)، یک‌شنبه 30 مهر در سفر به شهرکرد با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد استان و فعالان تئاتر حرفه‌ای این استان به صورت جداگانه جلسه تشکیل داده و از نزدیک با مشکلات هنرمندان تئاتر استان آشنا شدند.

کورش زارعی در نشست با فعالان تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: «متولی اصلی حمایت از سینما و تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما با این وجود حوزه هنری کشور از استان‌های فعال در تئاتر حمایت می‌کند«.

او افزود: «این نهاد فرهنگی-هنری با حمایت از هنرمندان فعال و فراهم کردن فضای مناسب، این هنر را از حالت رکود خارج کرده و آثار بسیاری را در این عرصه تولید کرده است. تلاش ما این است که هنرمندان کشور را فعال نگه داریم تا بتوانند به علاقه خود بپردازند«.

زارعی به نشست خود با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: «در این نشست چالش‌ها و حمایت‌هایی که قرار است از این بخش انجام گیرد، مطرح شد چراکه برنامه حوزه هنری این است که فعالانی که به صورت حرفه‌ای در حوزه تئاتر فعال هستند نه تنها در استان‌های خود حمایت شوند بلکه زمینه‌ای فراهم شود تا در تهران نیز به اجرا بپردازند«.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمایت مالی را از برنامه‌های حوزه هنری برای فعال کردن هنر تئاتر در استان‌های کشور عنوان کرد و گفت: «حمایت‌های مالی خود را از سال آینده برای تولید و اجرای تئاتر در استان‌ها، از جمله چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار می‌دهیم و زمینه‌ای فراهم می‌کنیم که هنرمندان استانی بتوانند در تهران هم نمایش خود را روی صحنه ببرند تا از این طریق استعدادهای شهرستانی را به تئاتر حرفه‌ای کشور معرفی کنیم«.

زارعی ادامه داد: «حمایت‌های مالی و سخت‌افزاری از تئاتر استان‌ها مختص به استان‌های پویا و دارای پتانسیل است و استان‌های غیرفعال حمایتی نخواهند شد تا بیشتر به تکاپو واداشته شوند«.

او با بیان این‌که حوزه هنری متولی اصلی بخش فرهنگ و هنر در کشور نیست، افزود: «با این وجود متناسب با ساختار و مرام‌نامه‌ خود به اندازه بودجه اندکِ در اختیارمان، از رشته‌های هنری نظیر تئاتر حمایت می‌کنیم«.

زارعی مجموع بودجه حوزه هنری کشور را اندک دانست و ادامه داد: «با اعتبار موجود و هزینه‌های بالای اجرا که به طور متوسط برای هر اجرا باید ۲ میلیارد ریال(۲۰۰ میلیون تومان) اعتبار تامین شود، نمی‌توان به طور گسترده از هنرمندان حوزه تئاتر حمایت زیادی داشته باشیم هرچند به اندازه ظرفیت خود تلاش می‌کنیم اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد«.

زارعی در مورد تقویت امکانات سخت‌افزاری استان‌ها در حوزه تئاتر نیز گفت: «در تهران و برخی استان‌ها، پلاتو و امکانات سخت‌افزاری وجود دارد، در شهرکرد هم با توجه به فضای موجود در پردیس سینمایی بهمن شهرکرد و کمک اعتباراتی ستاد و همچنین کمک استان می‌توان فضای موجود در پردیس سینمایی بهمن شهرکرد را به یک پلاتوی حرفه‌ای تبدیل کرد و بچه‌های تئاتر استان صاحب تماشاخانه استاندارد و خوب شوند«.

او در مورد برنامه حوزه هنری انقلاب اسلامی در بخش تله‌تئاتر نیز توضیح داد: «این‌که ما به‌تنهایی به حوزه تله‌تئاتر ورود کنیم امکان‌پذیر نیست چراکه نه در مرام‌نامه حوزه هنری قرار دارد و نه وسع مالی آن را داریم، اما صداوسیما در قالب برنامه سیمرغ تولید تله‌تئاتر را در دستور کار خود قرار داده است و ما می‌توانیم با معرفی تولیدات خوب و موفق خود به صداوسیما این نهاد را در تولید تله‌تئاترهای حرفه‌ای یاری دهیم«.

درخواست از هیئت امنای مساجد برای همراهی با گروه‌های هنری

کوروش زارعی همکاری مناسب هیئت امنای مساجد با گروه‌های فرهنگی و هنری مساجد را یکی از چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: «مشکلی که در بسیاری از استان‌ها داریم، این است که ارکان مسجد با جوانان و نوجوانان هنرمند مشارکت و همراهی لازم را ندارند که در همین خصوص در تلاشیم تا با برگزاری نشستی با رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، امام جماعت و خادمان و هیات امنا را با گروه‌های هنری فعال در مساجد همراه کنیم«.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، گروه‌های تئاتر بچه‌های مسجد استان چهارمحال و بختیاری را بسیار خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: «همواره دغدغه رهبر معظم انقلاب این است که مساجد تنها مختص به اقامه نماز نباشند و به فضای مناسبی برای حضور جوانان و نوجوانان و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی تبدیل شوند«.

زارعی ادامه داد: «در شرایطی که دشمن روی قشر جوان و نوجوان تمرکز کرده، مسجد امن‌ترین مکان برای این قشر است؛ به همین جهت از خُدام، ائمه جماعات و هیات امنای مساجد تقاضا داریم تا با همراهی با جوانان و نوجوانان برای جذب آن‌ها به کانون مسجد اقدام کنند و از گرایش جوانان و نوجوانان به فضاهای غیراستاندارد جلوگیری کنند«.

حمایت از تعزیه در برنامه‌های محوری حوزه هنری

زارعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد رویکرد حوزه هنری در قبال تعزیه، توضیح‌ داد: «این نهاد به صورت جدی از تعزیه حمایت می‌کند به طوری‌ که دفتر تعزیه در حوزه هنری فعال است و در ایام اربعین نیز در مسیر پیاده‌روی زُوّار، گروه‌های تعزیه به زبان‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند«.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: «تا جایی که توانسته‌ایم در اصلاح نسخ و حمایت از هنرمندان این بخش برنامه‌هایی در دستور کار خود قرار داده‌ایم«.

همچنین در حاشیه این دیدار و با حضور کوروش زارعی آیین رونمایی از پوستر نمایشنامه‌نویسی شیدای دهکردی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در سینما بهمن شهرکرد برگزار شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است
گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است

احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید لازم است ارگان‌ها و نهادها از نظر تأمین هزینه‌های اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد چرخه برگزاری رویدادها و جشنواره هنری چهارمحال و بختیاری شوند و برای تئاتر هزینه کنند زیرا اهمیت و اثرگذاری آن ...

|

با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد
با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد

بر اساس آمار منتشر شده، 480 گروه نمایشی و 5719 هنرمند، در 32 جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از 6 آبان تا 3 آذر 1402 برگزار شد، حضور داشتند. این عددها، نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد بزرگ هنرهای نمایشی کشور است.

|

دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است
دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری، هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است، می‌گوید برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استادان مجرب باعث رشد و جهش قابل‌توجهی در تئاتر استان خواهد شد.

|

در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند
در گفت‌وگو با داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال‌وبختیاری مطرح شد

جلیل رفیعی: پیشکسوتان باید در کنار هنرمندان جوان بمانند

جلیل رفیعی، داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری جوان‌گرایی در جشنواره‌های تئاتر را اتفاقی خوب ارزیابی کرد، به‌شرط آن‌که این موضوع در همراهی با پیشکسوتان پیش برود و توان آن‌ها نیز به کار گرفته شود.

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران