در حال بارگذاری ...
هم‌زمان با برگزاری در 108 کشور

هفته جهانی دراماتراپی با تجلیل از قطب‌الدین صادقی به پایان رسید

اختتامیه هفته جهانی دراماتراپی با حضور هنرمندان برگزار شد و به قطب‌الدین صادقی مدالیوم بوعلی سینا اهدا شد.

به گزارش ایران تئاتر، اختتامیه هفته جهانی دراماتراپی، شب گذشته (پنج‌شنبه 4 آبان 1402) در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم، اسرافیل فرج‌الهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، قطب‌الدین صادقی، شهرام کرمی، مجید امرایی، وحید آگاه، شهرام گیل‌آبادی، حسین سازمند، محسن حسینی، وحید لک و احسان حاجی‌پور (دبیر هفته جهانی دراماتراپی) حضور داشتند.

گسترش فعالیت‌های جهانی انجمن دراماتراپی ایران

در ابتدا، احسان حاجی‌پور پشت تریبون رفت و گفت: «افتخاری برای من بود که امسال دبیر هفته جهانی دراماتراپی که از 30 مهر تا 4 آبان برگزار شد، بودم.»

او ادامه داد: «انجمن دراماتراپی در ایران از سال 2002 به عنوان یک تشکل رسمی کار خود را در کشور آغاز کرده و در سال 2017 عضو اتحادیه جهانی دراماتراپی شده و فعالیت‌های جهانی خود را نیز گسترش بخشیده است.»

این فعال هنری افزود: «هم‌زمان در ایران، 108 کشور دیگر هفته دراماتراپی خود را برگزار می‌کنند و باعث افتخار است که انجمن دراماتراپی در ایران به جایگاه خوبی رسیده است.»

برنامه‌های آموزشی انجمن دراماتراپی

سپس، مجید امرایی، دبیرکل انجمن نمایش درمانی ایران پشت تریبون آمد و گفت: «قبل از صحبت‌هایم میخواهم از اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه هنرمندان ایران، کانون کارگردانان تئاتر ایران، شهرداری و همه عزیزانی که همراهم بودند که انجمن دراماتراپی ایران مسیر روبه رشدی داشته باشد، تشکر کنم.»

او ادامه داد: «ما هرساله 50 تا 60 نفر را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش داریم که در پایان هر سال ۱۰ نفر به رده بین‌الملللی مربی و مدرس دراماتراپی می‌رسند.»

امرایی افزود: «ما در کنار فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های درمانی و توان پزشکی  نیز داریم که در مرکز انجام می‌شود و مراجعین بین ۱۶ جلسه تحت درمان قرار می‌گیرند و درمان می‌شوند.»

او در ادامه گفت: «اتحادیه جهانی دراماتراپی از سال ۲۰1۷ فعالیت خود را آغاز کرده که ایران یکی از 10 کشور موسس این اتحادیه است و تا کنون 108 کشور عضو آن شده‌اند. ما در ایران، سالانه هفته‌ای را به دراماتراپی اختصاص می‌دهیم و نشان بوعلی سینا را به عنوان بالاترین نشان این حوزه به ثبت جهانی رسانده‌ایم که به یک نفر اهدا میکنیم.»

امرایی همچنین خبر داد: «ما از سال آینده رتبه دراماتراپیست ارشد نیز خواهیم داشت و با ۳۰۰ ساعت آموزش و فعالیت، این دراماتراپیست‌ها معرفی خواهند شد.»

در ادامه این مراسم، پیام جهانی دراماتراپی هم‌زمان با کشورهای مختلف در ایران پخش شد.

کتابی مناسب برای تدریس در دانشگاه‌ها

شهرام گیل‌آبادی، رییس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، سخنران بعدی مراسم بود که گفت: «خوشحالم که کتاب مجید امرایی را خواندم و خیلی خوب است که این کتاب به فضاهای دانشگاهی معرفی و از آن در دروس دانشگاهی به عنوان یک منبع استفاده شود.»

او افزود: «دوست داشتم که این کتاب را قبل از انتشارات خصوصی، انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر کند و به صورت گسترده‌تری در اختیار مردم بگذارد که این امکان انجام نشده است.»

تلاش شخصی مجید امرایی برای زنده نگاه داشتن دراماتراپی در ایران

شهرام کرمی، دیگر سخنران و هنرمند حاضر در این مراسم بود که گفت: «تئاتر هنری است که ما به صورت ذاتی با وجوه مقدس با آن طرف هستیم که برای رشد و فکر و تعالی در کنار ماست. تئاتر، هنری محدودی نیست، شاید ما خانواده تئاتر این تصور را داریم که محدود است.»

او ادامه داد: «مجید امرایی بدون اینکه حامی داشته باشد، با هزینه‌های شخصی سعی کرده است دراماتراپی را در ایران زنده نگه دارد و مایه افتخار است که با توان شخصی در این حوزه حضور دارد.»

این کارگردان، در پایان صحبت‌های خود گفت: «شب گذشته یکی از هنرمندان عزیز و همشهری من دارفانی را وداع گفت. حسن همتی، هنرمند کوتاه قامتِ بلند همت ایران بود که در یک خانواده هنرمند و هنردوست زندگی می‌کرد.»

تقدیر از نشر دانژه و سایت ایران تئاتر

در ادامه مراسم، با حضور محسن حسینی و اسرافیل فرج‌اللهی روی صحنه، از حسین سازمند، مدیر نشر دانژه، ناشر برتر در حوزه کتب دراماتراپی تجلیل به عمل آمد.

همچنین از مهدی یاورمنش (سردبیر سایت ایران تئاتر)، علی کیهانی (خبرنگار سایت ایران تئاتر) و فریبرز دارایی (خبرنگار باسابقه خبرگزاری مهر) برای پوشش رسانه‌ای دراماتراپی تقدیر شد.

انجمن دراماتراپی از همکار برتر خود مصطفی محمودی نیز در این بخش تقدیر به عمل آورد.

بخش بعدی مراسم باحضور وحید آگاه و شهرام کرمی برای تقدیر از همکاران برگزاری هفته دراماتراپی و فعالان این حوزه صورت گرفت.

از شیما شهرکی به عنوان روانشناس برتر و برگزیده انجمن دراماتراپی ایران تقدیر شد.

طیبه محمدعلی نیز برای بخش داوری‌ها تقدیر شد.

مریم یاسین‌زاده برای پژوهش در حوزه دراماتراپی نیز در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت.

اهدای مدرک به 11 دراماتراپیست

ادامه مراسم با حضور مجید امرایی و شهرام گیل‌آبادی صورت گرفت و 11 دراماتراپیست جوان در این بخش مدرک خود را دریافت کردند که عبارت بودند از: هنگامه کریمی، زهره ضرابی‌مقدم، مریم حبیبی، فاطمه وطن‌خواه، لیلا برآغوشی، رباب رضایی، منصوره احمدعلیخان، سارا حیدری‌زاده، حبیبه تدین، زهرا زندخانه و فهیمه سعادت. همچنین سوگندنامه مرکز بین‌المللی دراماتراپی ایران توسط مجید امرایی قرائت شد.

سپس دراماتراپیست‌های جوان از زهرا جعفری، مدیر انجمن دراماتراپی ایران و همسر مجید امرایی به پاس سال‌ها تلاش و حضور در این انجمن تقدیر کردند.

در این بخش از دو دراماتراپیست موفق که در سطح کاری‌شان پیشرفت داشته‌اند تقدیر شد و نشان «مستر» به زهره سلیمانی و مریم یاسین‌زاده اهدا شد.

اهدای مدال بوعلی به قطب‌الدین صادقی

در ادامه، با حضور اسرافیل فرج‌اللهی، وحید لک، حسین سازمند، محسن حسینی، شهرام کرمی، مجید امرایی، وحید آگاه و شهرام گیل‌آبادی، مدالیوم و نشان عالی بوعلی سینا از طرف انجمن بین‌المللی نمایش درمانی، به قطب‌الدین صادقی اهدا شد.

این هنرمند و مدرس پیشکسوت تئاتر، پس از دریافت این مدالیوم پشت تریبون رفت و گفت: «ممنونم از این همه لطفی که به من دارید؛ اگر من کاری کردم در این حوزه، وظیفه‌ام بوده است.»

او با اشاره به اینکه «الان در شهرهای بزرگ، سلامت روان، مسئله اصلی است»، ادامه داد: «در یک جامعه مدرن، وجود دستگاه‌ها و نهاد‌های دقیق است که می‌تواند امور شهر را در دست بگیرد و هر قدر جامعه دارای این تشکیلات و سازمان‌های اداری باشد، این جامعه مدنی‌تر است.»

صادقی در پایان صحبت‌هایش گفت: «الان این کاری که آقای امرایی با تلاش و پیگیری مثال زدنی‌اش انجام می‌دهد در همین راستا است و برای سلامت روح انسان‌ها تلاش می‌کند که این خیلی قابل ستایش است. این صرفا یک کار هنری نیست، بلکه او یک کار هنری-مدنی برای جامعه می‌کند.»

در پایان این مراسم، حضور مهمانان روی صحنه، از کتاب «نمایش درمانی و تئوری شخصیت» نوشته مجید امرایی رونمایی شد.

گزارش: علی کیهانی




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران