در حال بارگذاری ...

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، قطار سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور، حرکت خود را 6 آبان 1402 در استان آذربایجان شرقی آغاز کرده ‌است و 30 آبان در استان خوزستان به پایان راه می‌رسد.

31 استان کشور به‌علاوه جنوب کرمان در این بازه زمانی، جشنواره‌های استانی خود را برگزار می‌کنند.

امسال برای نخستین بار جشنواره‌های تئاتر استانی در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود به‌طور میانگین 400 نمایش در این دو بخش اجرا شوند.

برای برگزاری این گسترده‌ترین رویداد نمایشی کشور، هزاران هنرمند، دست‌کم از دو ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و این روند تا پایان برگزاری جشنواره‌های استانی ادامه خواهد داشت.

آثار حاضر در جشنواره هر استان، از سوی 3 داور، بررسی می‌شوند و امسال به‌منظور حمایت و استقلال در برنامه‌ریزی استان‌ها، هیئت انتخاب آثار و هر سه داور مرحله نهایی جشنواره‌های استانی، توسط ستاد برگزاری در استان انتخاب می‌شوند که می‌توانند از استان خودشان یا هر استان دیگری باشند.

پس از رقابت آثار نمایشی استان‌ها در قالب جشنواره‌های استانی؛ حدود 140 نمایش در بخش صحنه‌ای و خیابانی انتخاب خواهند شد تا برای شرکت در جشنواره مناطق معرفی ‌شوند و در پنج منطقه به رقابت بپردازند و در نهایت به چهل‌و‌دومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که مؤثرترین رویداد تئاتری ملی و ویترین تمام‌نمای هنرهای نمایشی کشور است، راه پیدا کنند.

آمار نشان می‌دهد در سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استان‌ها که سال 1401 برگزار شد؛ 244 گروه نمایشی و 3563 هنرمند حضور داشتند و 36020 تماشاگر با حضور در سالن‌های نمایشی سراسر کشور به تماشای آثار اجراشده نشستند؛ که به نظر می‌رسد با توجه به استقبال از سی و پنجمین دوره، امسال شاهد حضور پرتعدادتر هنرمندان و تماشاگران در این رویداد بزرگ ملی باشیم.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران به‌منظور گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان خیمه‌شب‌بازی و ارتقا سطح کیفی این‌گونه نمایش سنتی ایرانیف مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تمدید کرد.

|

نظرات کاربران