در حال بارگذاری ...

حضور حسین پارسایی و علی رفیعی در جمع اهالی تئاتر خیابانی

رحیم عبدالرحیم‌زاده: بهزاد فراهانی، فرهاد آئیش و حسین عاطفی به عنوان هیأت داوران چهارمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند. به گزارش سایت ایران تئاتر، در نشست رسانه‌ای که صبح امروز - ۳۱ شهریورماه- برگزار شد، منصور ایمانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و دبیر چهارمین جشنواره و شهرام کرمی دبیر اجرایی حضور داشتند.

در ابتدای‌ نشست ایمانی درباره دلایل انتخاب مریوان به عنوان میزبان جشنواره گفت:«مطابق گفته‌های مقام معظم رهبری کردستان سرزمین فرهنگی و استان کردستان استانی فرهنگی است. مردم کردستان علاقه خاصی به نمایش‌های آئینی دارند و‌ فروردین هر سال هزاران علاقمند در مراسم آئینی ـ نمایشی پیر شالیار شرکت می‌کنند.»
وی افزود:«مریوان از قطب‌های گردشگری کشور است و جلوه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد که آن را مناسب برای برگزاری جشنواره می‌کند.»
دبیر جشنواره در ادامه گفت:«سومین دلیل عمده‌ برای انتخاب مریوان تلاشی است که دشمنان انجام می‌دهند تا کردستان و مناطق مرزی آن را ناامن جلوه دهند اما ما با برگزاری جشنواره در منطقه صفر مرزی می‌خواهیم اعلام کنیم کردستان امن است.»
ایمانی در ادامه به تشریح روند برگزاری جشنواره در سال‌های قبل پرداخت و گفت:«این جشنواره از سال 73 به عنوان یک جشنواره شهرستانی شروع به کار کرد. از سال 75 تا 78 به شکل استانی برگزار شد و از سال 78 تا 82 به جشنواره‌ای منطقه‌ای در غرب کشور ارتقاء پیدا کرد. سال 83 جشنواره برگزار نشد‌ اما از سال 84 به شکل سراسری و مداوم برپا می‌شود.»
وی افزود:«امسال پذیرای گروه‌های بیشتری ‌هستیم و جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده است. حتی پنج‌شنبه گذشته که وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای حسینی به استان کردستان آمده بود از نکاتی که پیگیری کرد جشنواره خیابانی مریوان بود.»
ایمانی در پایان، جشنواره مریوان را رنگین کمانی از فرهنگ مختلف ایران دانست و گفت:«این جشنواره باعث تعامل میان خرده فرهنگ های ایران می‌شود.»
در ادامه‌ شهرام کرمی دبیر اجرایی جشنواره گفت:«در طی سه روز برگزاری جشنواره، تمام شهر مریوان تغییر می‌یابد و تئاتر خیابانی به عنوان یک نمایش مردمی بر زندگی مردم تاثیر دارد. این جشنواره می‌تواند الگویی برای تاثیر مستقیم تئاتر بر مخاطب باشد.»
کرمی در ادامه درباره روند برگزاری چهارمین دوره ‌جشنواره گفت:«فراخوان جشنواره اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شد که بر این اساس 168 گروه، طرح‌ها و آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و در این میان توسط هیأت انتخاب متشکل از افشین خورشیدباختری، شهرام کرمی و کوروش احمدی 30 اثر به بخش مسابقه راه یافت و 1 نمایش نیز در بخش خارج از مسابقه شرکت خواهد کرد.»
کرمی افزود:«برای نخستین بار بخش پژوهشی را در جشنواره امسال طراحی کردیم که 14 مقاله به این بخش ارسال شد. بنا داشتیم مجموعه‌ای از مقالات برگزیده را در قالب کتاب منتشر کنیم؛ اما هیأت انتخاب به جز یک اثر که در ویژه نامه جشنواره به چاپ می رسد، سایر مقالات را مناسب چاپ و انتشار تشخیص نداد.»
به گزارش سایت ایران تئاتر، وی همچنین به تشریح بخش بین‌الملل جشنواره پرداخت و گفت:«5 نمایش از چهار کشور لهستان، هلند، عراق و تاجیکستان متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره بودند که سطح هیچ کدام از این 5 اثر را برای حضور در جشنواره مناسب ندیدیم.»
کرمی در ادامه و درباره گستردگی جشنواره گفت:«175 هنرمند در جشنواره امسال حضور دارند که از ساعت 10 صبح تا 16  195 اجرا در 15 محل مختلف  خواهند داشت. این آثار از 18 شهر و 13 استان در‌ جشنواره حضور دارند که استان کردستان با 6 گروه حاضر در جشنواره، بیشترین سهم را دارد و پس از آن تهران با 5 گروه در جشنواره حضور خواهد یافت.»
وی افزود:«کمک هزینه‌ای که امسال به گروه‌ها تعلق می‌گیرد نسبت به دوره گذشته افزایش داشته و از 7 میلیون تا 10 میلیون ریال است. از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال برگزاری کارگاه سه روزه تئاتر شورایی با حضور یکی از اساتید دانشگاه است. همچنین نشست همدلی با هنرمندان تئاتر خیابانی درباره مشکلات و آسیب‌شناسی تئاتر خیابانی با حضور حسین پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌شود. ‌دکتر علی رفیعی نیز 6 مهرماه یک سخنرانی علمی درباره تئاتر خیابانی خواهد داشت.»
شهرام کرمی در ادامه با اشاره به عدم استقبال از بخش پژوهش گفت:«برای جبران کمبودهای موجود در زمینه پژوهش تئاتر خیابانی، کتاب مجموعه مقالات تئاتر خیابانی زیر نظر منوچهر اکبرلو و با مقالاتی از اساتید تئاتر در سال جاری توسط انتشارات نمایش منتشر می‌شود. همچنین به جای کاتالوگ جشنواره، این شماره از مجله نمایش ویژه چهارمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان منتشر می‌شود که تا پایان هفته در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد ‌گرفت.»
کرمی در پایان اشاره کرد:«آثار راه یافته به جشنواره ماحصل اجرای عمومی این آثار در شهرهای مختلف کشور است و از این آثار 15 نمایش برای حضور در بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب می‌شوند.»