در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان «مهمانسرای دو دنیا»

صابر کریمی: وظیفه کارگردان خلق فضا و اتمسفر نمایش است

صابر کریمی، کارگردان نمایش «مهمانسرای دو دنیا» با بیان این‌که سینما و تئاتر یعنی ساخت فضا و اتمسفر و کارگردان باید به‌منظور خلق این فضا تلاش کند، گفت سعی کردم تا عناصر صحنه همگی به‌صورت تمام و کمال در خدمت فضای نمایش باشند.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «مهمانسرای دو دنیا» به نویسندگی اریک امانوئل اشمیت با کارگردانی صابر کریمی از 21 آبان در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

این اثر اولین تجربه کارگردانی کریمی پس از حضور به‌عنوان بازیگر در نمایش‌هایی چون «شبح اپرای تهران»، «طهران چهارراه سیروس»، «پشت دیوار عمارت»و «نوری که هست» به شمار می‌رود.

کریمی درباره دلیلی که برای انتخاب این نمایشنامه برای اجرا داشته است، گفت: «این اثر نمایشی با این‌که حول محور مرگ می‌گذرد، اما شدیداً به زندگی و روند کمی و کیفی آن اشاره دارد و ازآنجاکه من عاشق زندگی هستم، این کار را برای اجرا انتخاب کردم.»

کارگردان نمایش «مهمانسرای دو دنیا» با اشاره به اینکه زندگی در نگاه او به‌شدت زیبا و جذاب است و نباید آن را با فکر مرگ گذراند، افزود: «دوست دارم به مخاطب یادآور شوم که فاصله چندانی بین مرگ و زندگی وجود ندارد و قطعاً این فرصت نیازمند مراقبت بیشتر است و همچنین مخاطبان را به‌سوی عشق به‌عنوان تنها چیزی که بشر را از تمام ملال و رنج‌ها نجات می‌دهد، یادآور شوم.»

او ادامه داد: «به نظر من سینما و تئاتر یعنی ساخت فضا و اتمسفر و خوشبختانه نمایشنامه «مهمانسرای دو دنیا» از فضا و اتمسفر خوبی برای اجرا برخوردار است. به همین دلیل اگر کارگردان برای خلق فضا تلاش کند، قطعاً در جذب مخاطب هم موفق عمل خواهد کرد. در این راستا، تلاش کرده‌ام تا ابتدا چشم مخاطب و نگاه او را با اثر همراه کنم و سپس به آنچه قرار است بشنود، توجه داشته باشم.»

این هنرمند با بیان این‌که حدود چهار ماه زمان برای تمرین این اثر صرف شده است، افزود: «برزخ، عالمی دیده‌نشده است و هیچ اطلاعات علمی در مورد آن وجود ندارد. به همین دلیل من فضای ذهنی خودم را برای کار در نظر گرفتم.»

کریمی، همچنین ضمن اظهار این‌که تمام میزانسن‌های این نمایش، خطی و کلاسیک است، گفت: «سعی ما این بوده تا عناصر صحنه همگی به‌صورت تمام و کمال در خدمت فضای نمایش باشند. درواقع ذهن مخاطب از ترکیب کار نمایش لذت ببرد و عناصر آن را از هم تفکیک نکند.»

او در پایان با قدردانی از همراهی مدیریت و عوامل عمارت نوفل‌لوشاتو توضیح داد: «خدا را شاکر هستم که موقعیتی برای پرداخت هزینه‌های اقتصادی کار فراهم شد. اقتصاد از هنر جدا نیست و اگر اقتصاد نباشد نمی‌توان هنر را به مخاطب ارائه داد. امیدوارم که شرایط تهیه و تولید نمایش برای همه هنرمندان به‌راحتی فراهم شود و همچنین با جذب مخاطب بتوانند برای کارهای آتی آماده شوند.»

«مهمانسرای دو دنیا» از 21 آبان با بازی بابک نوری، آرام نیک‌بین، مهدی کازرانی، مریم زارعی، فرناز رحمانی، صابر کریمی، حسین تفرشیان و آیدا حاجی ایالویی ساعت 21:15 به مدت 65 دقیقه در عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا خواهد شد.

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

عمارت نوفل‌لوشاتو و اجرای سه نمایش

عمارت نوفل‌لوشاتو و اجرای سه نمایش

«جامپ کات» به کارگردانی حامد نصرآبادیان، «سگ گرافی» به کارگردانی علی حبیبی و «مهمانسرای دو دنیا» به کارگردانی صابر کریمی در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه هستند.

|

گفت‌وگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه»

تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است
گفت‌وگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه»

تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است

سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه» براین باور است که تئاتر به ویژه تئاتر شقاوت، مانند نیشتر پزشکی است که درد دارد اما برای سلامتی، شادابی و حال خوب لازم است.

|

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

نمایش «مافیای روباه‌ها» به کارگردانی امید بنکدار که در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است، به مدت ۱۰ شب دیگر تمدید شد.

|

نظرات کاربران