در حال بارگذاری ...

خبرهای از هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی

چهارمین نشست تخصصی هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی که به ابتکار پایگاه اطلاع رسانی جشنواره (razavitf.ir) و دبیرخانه جشنواره برگزار می‌شود با حضور محمد حسین ناصر بخت و سید عظیم موسوی از صاحب نظران و کارشناسان تئاتر کشور برپا شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، محمد حسین ناصر بخت در این نشست با اشاره به کارکردها و دستاوردهای جشنواره رضوی گفت: این حرکت در شرایط فعلی مثبت و اثرگذار است و فضایی را فراهم می‌آورد تا هنرمندان و اهالی تئاتر دور هم جمع شوند و استعدادها و توانایی های خود را به عرصه ظهور برسانند.
وی ادامه داد: به اعتقاد من جشنواره تئاتر رضوی تا‌کنون موفق عمل کرده و اکنون جایگاه خوبی در میان تئاتری‌ها پیدا کرده است. خصوصاً در سه دوره اخیر، عملکرد جشنواره با جهش روبرو بوده و در مقایسه با بسیاری از جشنواره، استقبال خوبی از آن شده است.
رئیس دفتر پژوهش و انتشارات مرکز هنرهای نمایشی با بیان این که جشنواره‌های موضوعی باید موضوعات خود را گسترش دهند خاطر نشان کرد: گسترش موضوعات و تنوع مضامین باعث می‌شود تا دچار تکرار در سوژه‌ها نشویم.
وی اضافه کرد: از برنامه‌ریزی جشنواره و صحبت‌های محمد خزاعی دبیر این اتفاق می‌توان فهمید که تلاش بر این است با فرانگری و توسعه مضامین و موضوعات مسیر اعتلای جشنواره را فراهم نمایند.
ناصربخت با اشاره به وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) در ایران اظهارداشت: امام رضا (ع) در زندگی تک تک مردم جامعه حضور تاثیرگذار دارد. این می‌تواند باعث شود که نمایشنامه‌نویسان تا حد زیادی از الهامات مستقیم و کلیشه‌ها دور شوند و از سوژه‌های نو و تاثیرگذار استفاده کنند.
این کارشناس تئاتر بر مقوله پژوهش در تئاتر رضوی تاکید کرد و یادآور شد: خوشبختانه تلاش‌های خوبی در این زمینه توسط متولیان جشنواره در حال انجام است. به نظر من برای ماندگار شدن این جشنواره نیاز به این است که پژوهش در جشنواره نهادینه شود. به گفته وی، آئین‌ها در حوزه تئاتر رضوی می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند و هنرمندان با بهره‌گیری از آئین در مسیر اعتلا و پویایی تئاتر رضوی گام بردارند.
سید‌عظیم موسوی از هنرمندان صاحب نام تئاتر کشور نیز با تاکید بر ایجاد سالن‌های نمایشی با عنوان تئاتر رضوی گفت: شایسته است یک سالن تئاتر با محوریت رضوی ساخته شود تا برای همیشه بک کار ماندگار انجام شده باشد. مثلاً یک سالن در خراسان و با نام رضوی ساخته شود.
وی افزود: تحقیق و پژوهش لازمه کار تئاتر دینی و رضوی است و باید از طریق پژوهش لایه‌های کشف نشده زندگی و تفکر امام رضا (ع) که برای مردم ناشناخته است کشف و بیان شود و کارهای عمیقی انجام گیرد.
موسوی با تاکید بر لزوم پرهیز از کلیشه‌گرایی اظهار داشت: باید در این جشنواره سعی شود از تئاتری‌های جوان و دانشجوهای این رشته بیشتر کمک گرفته شود؛ چون آن‌ها انرژی بیشتری برای کار دارند. تا به حال این موضوع در جشنواره جواب داده ‌و آینده تئاتر ایران با این سرمایه‌های جوان شکل می‌گیرد.
سعید شاپوری: تئاتر رضوی دریچه‌ای برای ارتباط مخاطبان با کل تئاتر
شاپوری تئاتر رضوی را برای برخی از مردم که با تئاتر ارتباط نداشته‌اند، به مانند دریچه‌ای توصیف کرد که مردم می‌توانند به وسیله آن با تئاتر ارتباط برقرار کنند و این تصور که تئاتر دور از آنها و متعلق به خواص است ، در ذهن‌شان از بین برود.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، سعید شاپوری، نمایشنامه‌نویس و کارگردان در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی گفت: من در دوره‌های گذشته این جشنواره به عنوان داور و شرکت کننده حضور داشتم و می‌بینم که سطح کیفی کارها در این دوره بالا رفته است.. از این نظر که موضوع نمایشنامه‌ها دیگر شفا پیدا کردن و معجزه نیست و نویسندگان تنها به شنیده‌های خود در ارتباط با امام رضا(ع) بسنده نکرده‌اند.
وی که در جشنواره تئاتر رضوی مسوولیت انتخاب در بخش تولید متون نمایشی را نیز برعهده دارد، عنوان کرد: به اتفاق سایر همکارانم بر این نظر بودیم که در این دوره متون بهتر شده و به موضوعات خاصی محدود نبوده است و شاید دلیل این امر منابعی باشد که از سوی جشنواره معرفی شده است.
شاپوری تنوع موضوعی به وجود آمده در آثار را امتیاز مهم این دوره از جشنواره برشمرد و گفت: در این خصوص هنرمندان نباید به اطلاعات ذهنی خود بسنده ‌کنند و برای خلق اثر هنری به کتاب‌ها و تحقیقات موجود در این زمینه نیز باید مراجعه کنند.
وی همچنین اظهار کرد: جوانان و شهرستانی‌ها بیشتر به این جشنواره پاسخ داده‌اند و حتی می‌توان گفت کار شهرستانی‌ها به لحاظ کیفی از تهرانی‌ها کم ندارد که این اتفاق بسیار مبارکی است و باید تدبیری اندیشیده شود که این امر استمرار داشته باشد.
شاپوری این جشنواره را در سال‌های ابتدایی به خصوص از نظر موضوعی و تحقیقی ضعیف ارزیابی کرد و گفت: نوشتن راجع به هر موضوعی احتیاج به تحقیق و پژوهش دارد و زمانی که این موضوع یک امام یا معصوم باشد نیز کار سخت‌تر می‌شود و به پژوهشی جامع‌تر پیرامون زندگی امام رضا(ع)، شیوه‌های درام و شیوه‌های نمایش نیازمند است.
وی نقطه قوت جشنواره تئاتر رضوی را فعالیت تعدادی از هنرمندان تئاتر عنوان کرد که امکان حضور در عرصه تئاتر نداشتند، تصریح کرد: باید کسانی که به این موضوعات اعتقادی ندارند و تنها برای استفاده از امکانات جشنواره نظیر پول یا اعتبار، اثری ارائه می‌کنند، کنار گذاشته شوند.