در حال بارگذاری ...
دو نمایش با یک کارگردان در خانه موزه استاد انتظامی

افشین قاسمی: کار پرمخاطب باید سال‌ها روی صحنه بماند

افشین قاسمی، کارگردان تئاتر که از اول آذر با نمایش «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» و «عمو ماهیگیر» در خانه موزه استاد انتظامی میزبان مخاطبان کودک و بزرگسال خواهد بود، می‌گوید کار پرمخاطب باید سال‌های سال روی صحنه بماند و نسل‌های جدید به تماشای آن بنشینند.

به گزارش ایران تئاتر، افشین قاسمی، کارگردان و بازیگر تئاتر قصد دارد تا از اول آذر، نمایش «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت را که پیش از این در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه برده بود، در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی روی صحنه ببرد.

«جایی در میان ابرها»، «پدر شعر فارسی»، «10/01/61»، «نخ‌های شمارش شده» و «تاریخ یک مادر» تعدادی از آثاری است که این هنرمند تاکنون اجرای صحنه‌ای آن‌ها را بر عهده داشته است.

قاسمی درباره تصمیمش برای اجرای مجدد «خرده جنایت‌های زن و شوهری» گفت: «پیش از اجرایی که سال گذشته از این نمایش داشتیم، اجراهای متفاوتی از این متن دیده بودم و همیشه دوست داشتم، آن را به شیوه خودم و با دیدگاهی که به متن دارم، روی صحنه ببرم.»

او ادامه داد: «در این نمایش سعی کردم با وفادار ماندن به متن، پیچیدگی‌ها و لایه‌های شخصیتی زن و مرد و آنچه را که از جهان خلق‌شده توسط نویسنده دریافت کرده‌ام، به نمایش بگذارم. در این نمایش این زوج همدیگر را بسیار دوست دارند اما تضادهای زیادی با هم دارند که باعث می‌شود برای‌شان مشکلاتی پیش بیاید.»

این هنرمند درباره تغییراتی که در طراحی صحنه و اجرای نمایش در دور جدید آن ایجاد شده است هم گفت: «در اجرای سال گذشته این اثر در سالن پلتفرم عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفت و ما برای انتقال حس نزدیک بودن روند زندگی این زوج به مخاطب، کار را در فاصله یک متری با مخاطبانی که در ضلع شمالی و جنویی سالن به تماشا نشسته بودند، اجرا کردیم، اما در اجرای جدید با توجه به بلک‌باکس بودن سالن فاصله بین بازیگران و مخاطبان بیشتر شده است.»

کارگردان نمایش «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» در پاسخ به این سوال که «باتوجه به دور بودن خانه موزه استاد انتظامی از مرکز شهر، روند جذب مخاطب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» توضیح داد: «اکثر سالن‌هایی که دور از مرکز شهر هستند، در طول سال میزبان اجراهای  کودک و نوجوان می‌شوند که این موضوع بسیار ارزشمند است. مخاطبان این گروه سنی برای حضور در سالن نیاز به تبلیغ گسترده ندارند چراکه فرهنگسازی کافی صورت گرفته است؛ اما از آنجا که نمایش‌های گروه سنی بزرگسال در این سالن‌ها جایگاه ویژه و همیشگی نداشته است، قطعا جذب مخاطب سخت خواهد بود و نیازمند صرف هزینه و زمان بیشتری برای تبلیغ است. البته این موضوع درباره سالن‌هایی چون تالار محراب هم که فاصله‌ای هرچند اندک با تئاترشهر به عنوان مرکز تئاتر دارد، صدق می‌کند.»

این هنرمند، همزمان با اجرای «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری»، نمایش «عمو ماهیگیر» را که اکنون بیش از 15 سال از اجرای آن برای گروه سنی کودکان و نوجوانان می‌گذرد، در همین سالن روی صحنه خواهد برد.

قاسمی درباره نمایش «عمو ماهیگیر» گفت: «این نمایش به کودکان اهمیت سوادآموزی را به زبان شاد و کودکانه یادآور می‌شود.»

او افزود: «این نمایش با شیوه ساخت عروسک‌های سنتی اسپانیا و انگلستان تولید و بومی‌سازی شده و از سال 1388 در فرهنگسراهای مختلف روی صحنه رفته است. اکنون بسیاری از مخاطبان کودک آن، دوران جوانی خود را سپری می‌کنند.»

قاسمی درباره به‌روزرسانی نمایش برای نسل جدید توضیح داد: «ما در دیالوگ‌ها با توجه به نیاز مخاطبان به‌روزرسانی انجام داده‌ایم اما در طرح کلی داستان و شیوه اجرایی تغییری ایجاد نشده چراکه داستان در تمامی دوره‌ها جذاب و مورد توجه مخاطبان است. در طول این سال‌ها تنها دکور کار، با توجه به گذشت زمان دوبار بازسازی شده است.»

او ادامه داد: «مباحث درسی در دوران ما بدون توجه به شکل کاربردی آن و نیازی که در آینده به آن‌ها خواهیم داشت، تدریس می‌شد ولی اکنون نسل جدید سوالات زیادی مثل کاربرد شیمی، فیزیک یا ریاضی در زندگی‌اش دارد که باید به شکل اصولی به این سوالات پاسخ داده شود.»

افشین قاسمی در پایان با بیان این‌که کار پرمخاطب می‌تواند سال‌های سال روی صحنه باشد، گفت: «وقتی کاری از نظر محتوا و مخاطب جذاب است، اجرای آن باید روی صحنه ادامه داشته باشد. نسل بعدی کودک و نوجوان کار ما را ندیده‌اند و تا زمانی که برای دیده شدن تقاضا داشته باشد، روی صحنه خواهیم ماند.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه»

تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است
گفت‌وگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه»

تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است

سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه» براین باور است که تئاتر به ویژه تئاتر شقاوت، مانند نیشتر پزشکی است که درد دارد اما برای سلامتی، شادابی و حال خوب لازم است.

|

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

«مافیای روباه‌ها» تمدید شد

نمایش «مافیای روباه‌ها» به کارگردانی امید بنکدار که در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است، به مدت ۱۰ شب دیگر تمدید شد.

|

نظرات کاربران