در حال بارگذاری ...
در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است

در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب‌پرور برگزار شد، با مطرح شدن این‌که تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.

به گزارش ایران تئاتر، آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» به نویسندگی و کارگردانی حامد نصرآبادیان با طرحی از مهدی رایگانی روز گذشته (شنبه بیستم آبان) با حضور ناصر آقایی (بازیگر و مدرس پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون)، منوچهر اکبرلو (پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر) و مسعود آب‌پرور (کارگردان سینما و تلویزیون) در تماشاخانه همای سعادت برگزار شد.

تقدیم «جامپ کات» به زنان، مادران و کودکان ایران

حامد نصرآبادیان، در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از مهمانان حاضر دراین رویداد با اشاره به چگونگی شکل‌گیری گروه تئاتر سربازان صلح گفت: «این گروه از اردیبهشت سال 1380 و با اجرای نمایش «دل من خواب پروانه شدن می‌بیند» در تالار وحدت تهران کار خود را آغاز کرد و  تا امروز با زبان بدن، تئاتر فیزیکال و پانتومیم آثار زیادی با محوریت صلح در کشورهایی همچون فرانسه، هند، مالزی، کانادا، ارمنستان، ترکیه و ایران اجرا کرده است.»

او در پایان سخنانش بیان کرد: «این اثر با احترام و افتخار از طرف گروه تئاتر سربازان صلح ایران به زنان، مادران و کودکان ایران تقدیم می‌شود.»

میم؛ تخصصی که سایر بازیگران از آن بی‌بهره‌اند

ناصر آقایی، بازیگر و مدرس پیشکسوت بازیگری نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه پانتومیم اکنون تغییر شکل داده است، گفت: «در حال حاضر میم، به آن شکل که مارسل مارسو آن را ایجاد کرد و وجه خاصی داشت؛ دچار دگرگونی شده است.»

او ادامه داد: «تغییر در میم و بی‌توجهی به این هنر تا حدی است که در جایی مثل انگلستان دیگر میم را نمی‌شناسند. به خاطر دارم که چند سال پیش با یکی از دوستانی که در لندن به تدریس هنرهای نمایشی مشغول بود، درباره میم صحبت کردم و او گفت که اینجا کسی میم را نمی‌شناسند. با اینحال با اصرار من برای برگزاری دوره آموزشی این هنر اقدام شد و تنها دو نفر هنرجو برای شرکت در دوره ثبت‌نام کردند.»

این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه خاستگاه میم فرانسه است، افزود: «این هنر در آمریکا هم رایج هست اما نه خیلی زیاد و البته در آلمان هم شکلی از پرفورمنس آرت را پانتومیم می‌نامند.»

او گفت: «پانتومیم رشته‌ای سخت از هنرهای دراماتیک است. اجرای میم؛ به درستی و به همان شکلی که مارسل مارسو مدنظر داشت، کار سختی است؛ چراکه ریزه‌کاری‌هایی در حرکت دارد که بازیگر آن باید به دقت به تمامی این جزییات آشنا باشد.»

این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه علاقه‌اش به پانتومیم از زمان حضور مارسل مارسو به ایران شکل گرفته است، توضیح داد: «زمانی که مارسو به ایران آمد، من دانشجوی هنرهای دراماتیک بودم. دکتر فروغ او را به کلاس ما دعوت کرد و من از همانجا شیفته میم شدم. در مورد این هنر کتاب نوشتم و ترجمه کردم.»

او افزود: «میم بسیار جذاب است. میم می‌تواند بدون داستان یا حتی در حد یک داستان تک خطی داشته باشد. در حالی که همان تک خط به اندازه نیم ساعت روی صحنه اجرا شود.»

آقایی با اشاره به برگزاری جشنواره پانتومیم در سال‌های قبل به همت حوزه هنری گفت: «در حال حاضر تعداد افرادی که به این هنر مشغول هستند، زیاد نیست اما این هنر همچنان مخاطبان خود را دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «در طول دوران برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این رشته شاهد هنرنمایی عزیزانی بودم که با وجود نبود آموزش کارشان خوب بود و باعث تاسف است که آن‌ها با این همه استعداد مربی نداشتند. چراکه قطعا با آموزش درست، از آن‌ها بازیگران میم خوبی تربیت می‌شد. متاسفانه با گذشت سال‌ها این علاقه‌مندان همچنان به‌طور خودجوش عمل می‌کنند.»

این مدرس تئاتر با اشاره به تلاش‌ گروه سربازان صلح برای اجرای پانتومیم «جامپ کات» گفت: «اکنون که به همت حامد نصرآبادیان فرصت پرداختن به این هنر پیش آمده است، امیدوارم هنرجویان نهایت استفاده را ببرند. تعداد هنرمندان پانتومیم در ایران بسیار کم است و افسوس که برای این جمعیت هنرجو تعداد مربیان ما ناچیز است.»

ناصر آقایی در پایان سخنانش گفت: «بازیگری که میم یادگرفته تخصصی را آموخته است که سایر بازیگران از آن بی‌بهره هستند. تخصصی که می‌تواند مایه افتخارش باشد.»

ترس از نادانسته‌ها، عامل بی‌توجهی به میم

منوچهر اکبرلو، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر دیگر سخنرانی بود که با یادآوری حضورش در کلا‌س‌هایی پانتومیم ناصر آقایی در دهه 60 گفت: «تنها جایی که مرا به پانتومیم علاقه‌مند کرد، کلاس‌های استاد ناصر آقایی در دانشگاه بود. من دانشجوی کارگردانی بودم و هیچوقت سراغ بازیگری نرفتم اما همیشه به این موضوع که جای این هنر در بازیگری خالی است، فکر می‌کنم.»

این هنرمند افزود: «همیشه برای من این سوال وجود دارد که چرا این هنر که ضرورت همزبانی را از تئاتر برمی‌دارد، باز هم در جهان ناشناخته مانده است. ادبیات و شعر ما را به‌واسطه زبان در دیگر کشورهای جهان کمتر می‌شناسد و قطعا اینجاست که به اهمیت پانتومیم و زبان بدن پی می‌بریم.»

او ادامه داد: «چرا در دنیایی که همه به دنبال ارتباطات بین‌المللی هستند؛ همچنان همه به جستجوی کلام می‌گردند.»

این هنرمند گفت: «مهم‌ترین عامل بروز احساسات، کلمات هستند و زمانی که بتوانی احساسات را بدون کلام به دیگران منتقل کنی قطعا کار سختی انجام داده‌ای. شاید این دشواری است که باعث می‌شود بازیگران به میم تمایل کمتری نشان دهند.»

اکبرلو با اشاره به تجربه‌های موفقی که در زمینه نمایش بی‌کلام داشته و شاهد بوده است، توضیح داد: «اشتیاق فراوانی در زمینه میم در بین هنرجویان و هنرمندان وجود دارد اما جالب است که این شور و شوق در عرصه حرفه‌ای کمتر به چشم می‌آید.»

او ترس از دانسته‌ها را دلیل بی‌توجهی برخی افراد به هنر میم دانست و گفت: «ما از آنچه نمی‌دانیم، می‌ترسیم. مثل جای تاریکی که به دلیل ناشناخته بودن وارد نمی‌شویم و نگران هستیم اتفاقی در آن بیفتد. برخورد ما با نمایش بی‌کلام و پانتومیم هم بر این اساس است. شاید یکی از دلایل عدم حمایت از این هنر و بی‌توجهی به آن هم همین نگرانی از عدم شناخت مفهوم حرکات آن باشد.»

اکبرلو گفت: «ترس از هنر میم باعث می‌شود تا به جای تلاش برای درک مفاهیمی که منتقل می‌کند، صورت مسئله را با حذف این هنر پاک کنیم. ما کلا پخته‌خوار و ریسک ناپذیر هستیم. به همین دلیل معرفی پانتومیم سخت است و شاید یکی از فاکتورهای نپرداختن به این هنر همان ترس و عدم تلاش برای فهم آن باشد.»

پانتومیم ریشه هنر بازیگری است

در ادامه، مسعود آب‌پرور، کارگردان سینما و تلویزیون نیز گفت: «یکی از مشکلات ما در بازیگری سینما این است که اکثر بازیگران حتی پیشکسوتان این عرصه به گویندگان دیالوگ تبدیل شده‌اند.»

او ادامه داد: «وقتی به بازیگر می‌گوییم برای بازی این لحظه نمایشی آماده هستی، از این جمله تنها حفظ بودن دیالوگ‌ها را بدون هیچ برنامه‌ریزی برای حرکات بدنی خود در نظر دارد.»

این هنرمند افزود: «من فکر می‌کنم حدود سال 1960 به بعد همه شاخه‌های مختلف علمی به سمت عمومی و مردمی شدن رفتند. در واقع همه چیز به سطح جامعه آمد. این موضوع باعث تعریف متفاوتی از هنر و هنرمند شد.»

آب‌پرور گفت: «من فکر می‌کنم همه هنرها تلاش می‌کنند به عالی‌ترین شکل خود که همان موسیقی است، برسند. همانطور که ما در ادبیات به شعر و ریتم می‌رسیم. اگر بازیگری در زیرشاخه‌های هنرهای نمایشی بخواهد نیل به هنر داشته باشد؛ حتما پانتومیم ریشه هنر بازیگری تلقی خواهد شد.»

این هنرمند ادامه داد: «شما در پانتومیم هیچ ابزار مخربی برای بیان احساسات و انتقال احساس‌تان به مخاطبان ندارید. تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، پس در ذات خودش به هنر بسیار نزدیک شده است.»

تئاتر خودش پوستر خودش را به دنیا می‌آورد

مهدی رایگانی، طراح پوستر نمایش «جامپ کات» نیز در این مراسم گفت: «برخلاف بقیه سفارش‌های گرافیکی، برای طراحی پوستر تئاتر باید کار را به تماشا بنشینی.»

او ادامه داد: «من همیشه بر این باور هستم که تئاتر خودش پوستر خودش را به دنیا می‌آورد. طراحی پوستر تئاتر کاری سخت و البته بسیار شیرین است.» 

رایگانی در پایان توضیح داد: «از نظر من کار همیشه شبیه سفارش‌دهنده‌اش است. با این تعریف امیدوارم پوستر «جامپ کات» کارش را درست انجام دهد و ترغیب‌کننده ذهن مخاطبان برای حضور در سالن نمایش باشد.»

فاطیما سرلک، آرمان طیران، امیر ساعتچی، سعید دولتی، شهرام اسدزاده، بهنا آریا، امیرحسین بصیر و ساواش آذخ از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

نمایش «جامپ کات» از روز شنبه چهارم آذرماه ساعت 18 به مدت زمان یک ساعت در عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مهران نعیمی ‌اقدم، طیبه کریمی‌دولت‌آبادی، پانته‌آ کریمی دولت‌آبادی، ساناز خدایی، آیسان مرامی، زهره صادقیان و شهین مولایی بازیگران این نمایش هستند که در قالب پانتومیم روی صحنه خواهد رفت.

بلیت‌فروشی این اثر نمایشی از امروز، یکشنبه بیست‌ویکم آبان در سایت تیوال آغاز خواهد شد.




مطالب مرتبط

عمارت نوفل‌لوشاتو و اجرای سه نمایش

عمارت نوفل‌لوشاتو و اجرای سه نمایش

«جامپ کات» به کارگردانی حامد نصرآبادیان، «سگ گرافی» به کارگردانی علی حبیبی و «مهمانسرای دو دنیا» به کارگردانی صابر کریمی در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه هستند.

|

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند
مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو:

15هزار مخاطب‌ به تماشای «فین جین» نشستند

داوود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو گفت نمایش «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی تاکنون میزبان بیش از ۱۵ هزار مخاطب بوده است و این عمارت از اجرای نمایش‌هایی با متون ایرانی استقبال می‌کند.

|

گفت‌وگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه»

تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است
گفت‌وگو با سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه»

تئاتر شقاوت؛ نیشتری که برای سلامتی جامعه لازم است

سوران احمدی، کارگردان نمایش «سیزن سه» براین باور است که تئاتر به ویژه تئاتر شقاوت، مانند نیشتر پزشکی است که درد دارد اما برای سلامتی، شادابی و حال خوب لازم است.

|

نظرات کاربران