در حال بارگذاری ...

خبرهایی از هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی

پوستر هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی رونمایی شد ‌پوستر هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی عصر روز گذشته طی مراسمی با حضور حسین پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی، محمد خزاعی دبیر جشنواره، حسین مسافرآستانه مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، محمد حیدری مدیر مجموعه تئاتر شهر، محمد حسین ناصربخت مدیر پژوهش و انتشارات مرکز هنرهای نمایشی، جلال تجنگی مدیرامور جشنواره‌های مرکز، سید صادق موسوی مدیر ارزشیابی مرکز، یزدان عشیری معاونت ارتباطات و تبلیغات جشنواره تئاتر رضوی رونمایی شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی جشنواره تئاتر رضوی با اعلام این خبر عنوان کرد: در پوستر جشنواره رضوی با توجه به موضوع جشنواره و مقوله تئاتر از المان‌های سنتی و مذهبی الهام گرفته شده است. دستی برآمده از زمینه‌ای نورانی با قطعه کاشی مزین به هنر ایرانی و اسلامی و منقش به تلالو نام امام رضا‌(ع) و کبوتری اوج گرفته از فراز عنوان جشنواره و... از جمله اجزای این اثر را تشکیل می‌دهند.‌
محمد خزاعی دبیر جشنواره در این مراسم با اشاره به اهمیت حساسیت جشنواره تئاتر رضوی گفت: اتودهای متعددی برای پوستر جشنواره به دستمان رسیده بود که متاسفانه اغلب نمایشگر هویت و فضای معنوی جشنواره نبودند و سرانجام پس از فراز و نشیب‌ها این پوستر تقریبا تامین کننده دغدغه‌هایمان بود.
وی افزود : سادگی، معنویت نهفته در اثر، المان تئاتر، نشانه‌های مذهبی و رضوی، رویکرد ارجاعی اثر به قبله دل‌ها - آستانه بارگاه منور امام رضا (ع)، کاشی به عنوان سمبل هنر ایرانی – اسلامی، کبوتر تداعی پاکی و رهایی، ...و اتمسفر نورانی اثر از مفاهیم تنیده شده در پوستر این دوره جشنواره است.
خزاعی اظهار امیدواری کرد: همچنان که که تاکنون شاهد روند رو به گسترش و رشد جشنواره بوده‌ایم این حرکت ریشه دار و جریان ساز با همدلی و همراهی همه عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت به ویژه قاطبه هنرمندان کشور بالنده تر و شکوفاتر و تاثیر گذارتر تداوم یابد.
در این مراسم پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی از پوستر جشنواره رونمایی کرد.
داوود کیانیان: سفارش کار به حرفه‌ای‌های تئاتر، اقدام مثبت هفتمین دوره تئاتر رضوی
داوود کیانیان یکی از اقدامات مثبت هفتمین دوره را سفارش کار به حرفه‌ای‌های تئاتر عنوان کرد که سبب شده است این گروه از هنرمندان برای ارائه کارهایی در حد خودشان، کیفیت جشنواره را نیز بالا ببرند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، داوود کیانیان، هنرمند تئاتر در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی  نقش جشنواره تئاتر رضوی در ایجاد انگیزه میان هنرمندان را موثر دانست و افزود: البته این جشنواره تا مرحله‌ای که بتواند تمام هنرمندان را جذب و فعال کند، راه درازی دارد.
وی راهکار رسیدن به هدف نهایی در جشنواره تئاتر رضوی را انگیزه درونی خود هنرمندان عنوان کرد و اعلام داشت: مسئولان برگزارکننده جشنواره باید به سراغ افرادی بروند که نسبت به این موضوع انگیزه‌های مذهبی و اعتقادی درونی داشته باشند و درهای جشنواره را برای انجام فعالیت به روی آن‌ها باز کنند.
کیانیان البته توضیح داد: به نظر من قبل از اینکه به کارگردانان تئاتر سفارش کار داده شود، باید سراغ نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای رفت تا کارگردانان  برای انتخاب دست‌شان باز باشد زیرا اغلب شاهد هستیم که ایشان برای انجام یک کار حرفه‌ای با کمبود متن مناسب مواجه هستند.
وی همچنین اظهار کرد: جشنواره رضوی ظرفیت دارد و می‌تواند بیشتر از این وسعت و عمق داشته باشد و با توجه به اینکه جشنواره به سمت بین‌المللی شدن در این دوره رفته است، باید اطلاع‌رسانی‌های بیشتری صورت بگیرد تا فراگیرتر شود و عده بیشتری با آن آشنا شوند.
این هنرمند تئاتر ادامه داد: بین‌المللی شدن این جشنواره فقط مختص کشورهای اسلامی نیست بلکه همه کشورها در آن درگیر خواهند شد که در صورت صبر، اطلاع‌رسانی دقیق و سفارش‌های بهتر شاهد خواهیم بود جشنواره به جایگاه واقعی خود برسد.
وی در خصوص درگیر کردن طیف بیشتری از مخاطبان با نمایش‌های حاضر در جشنواره تئاتر رضوی گفت: کسانی که کمتر با تئاتر ارتباط برقرار می‌کردند و با موضوعات آن ارتباط برقرار نمی‌کردند، وقتی دیدند که مسائل دینی و اعتقادی مانند حضرت رضا(ع) در آن مطرح می‌شود، با تئاتر آشتی می‌کنند.
کیانیان با بیان اینکه اهمیت مضمون امام رضا(ع) در جشنواره تئاتر رضوی باعث قداست این جشنواره شده است، افزود: مسوولان برگزار کننده جشنواره باید مراقب باشند که این جشنواره را از آسیب‌های آن مصون دارند و اجازه ورود به آثاری که تنها موضوع جشنواره را به اثر خود الصاق کرده‌اند، ندهند.
وی اضافه کرد: در برخی از نمایش‌ها دیده می‌شود که مضمون نمایش از دل موضوع نمی‌جوشد بلکه الصاقی است و این خطر که موضوع فرع بر داستان نمایش است، ممکن است این جشنواره را تهدید کند.
این پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان پیشنهاد داد: باید به دنبال کسانی باشیم که به این قبیل مسائل ایمان و اعتقاد و باور دارند و امکانات در اختیار آن‌ها قرار دهیم که بتوانند خود و ایده‌های‌شان را نشان دهند و این باعث خواهد شد که آنچه از درون‌شان جوشیده، بر بیننده نیز تاثیر بگذارد و جلوه هنری درخشان‌تری داشته باشد.
وی که بازخوانی بخش کودک و نوجوان و عروسکی جشنواره را برعهده داشت، درباره سطح کیفی آثار حاضر در این جشنواره اظهار کرد: برخی آثاری که در این دوره برای بازبینی به دست من رسید، آن قدر باارزش بود که من را بر سر ذوق آورد و نمایشنامه و فیلمنامه‌ای با این موضوع نوشتم.
وی خواستار برگزاری کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی ویژه جشنواره تئاتر رضوی شد و گفت: ضرورت برگزاری این کارگاه‌ها نه فقط در زمان برگزاری جشنواره بلکه در طول سال هم ضروری است تا بتواند نقاط ضعف کارهای ارائه شده را برطرف کند و آثار ارزشمندی بیرون دهد.
کیانیان برگزاری این کارگاه‌ها را در دور هم جمع شدن اهالی تئاتر، نقد کارهای یکدیگر و تبادل تجربه با یکدیگر مفید دانست و نتیجه آن را خلق تولیدات باارزش و ماندگار اعلام کرد.