در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «مامان»

الهام سلج‌‎محمودی: نمایش عروسکی مختص به کودکان نیست

الهام سلج‌محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «مامان» می‌گوید نمایش عروسکی دنیای نامحدودی دارد که تنها مختص به کودکان نیست و با کمک آن می‌توان مفاهیم عمیق را برای مخاطب بازگو کرد.

نگار امیری: همه ما در طول زندگی تجربه وابستگی‌ را به اشکال و انواع مختلف آن، تجربه کرده‌ایم. وابستگی در بسیاری موارد یک مقوله طبیعی به شمار می‌رود اما افراط در آن باعث اختلال در زندگی فردی و اجتماعی خواهد شد.

در این میان وابستگی فرزندان و والدین به یکدیگر از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که در بسیاری مواقع افراد را در شناخت مرزهای مسئولیت‌پذیری‌شان در قبال هم با چالش جدی مواجه می‌کند.

الهام سلج‌محمودی، نویسنده و کارگردان «مامان» که از هشتم آبان در تالار سایه تئاترشهر روی صحنه است، با کمک و بهره‌مندی درست از دنیای شگفت‌انگیز و خیالی عروسک‌ها این موضوع را دستمایه نمایش خود قرار داده است.

«مامان» روایتگر فرهنگ مهرطلبی و به‌نوعی وابستگی شدید به اعضای خانواده است. چقدر می‌توان این مفهوم را به دیگر وابستگی‌های انسانی تعمیم داد؟

به نظرم وابستگی‌های عاطفی خانوادگی تاثیر عمیق‌تری در زندگی شخص ایجاد می‌کنند. در واقع همین تجربه ما با والدین‌مان است که شخصیت ما را در روابط عاطفی با دوستان و یا شکل رابطه با همسر یا فرزندمان شکل می‌دهد و به دیگر وابستگی‌های انسانی تعمیم می‌یابد.

قطعا پرداختن به چنین مفهوم عمیق و اثرگذاری آن هم در قالب نمایش عروسکی کار سختی است. دلیلی که باعث شد با کمک گرفتن از دنیای عروسک‌ها به این مفهوم بپردازید، چه بود؟

نمایش عروسکی دنیای نامحدودی دارد که من با توجه به این امکان می‌توانستم چنین مفهوم عمیق و آشنایی را برای مخاطب بازگو کنم. احساسات، عواطف و درونیات شخصیت نمایش جز با تصاویری که مخاطب صرفا ممکن است در خواب ببیند، نمی‌توانست ارائه شود. به تصویر کشیدن ذهنیت شخصیت نمایش راجع به زندگی مادرش با استفاده از عروسک‌ها به بهترین شکل امکان بروز داشت.

به نظرتان رمز موفقیت یک نمایش عروسکی در ارتباط با مخاطبان چه چیزی است؟

وجه تمایز نمایش عروسکی با سایر گونه‌های نمایشی در عینیت بخشیدن به خیال، رویا و فانتزی است. خیال‌پردازی همواره یکی از جذابیت‌های ذهن آدمیزاد شناخته می‌شود. شما در نمایش عروسکی می‌توانید افسانه، جادو،  خیال و غیرممکن‌ها را به تصویر بکشید. ما در نمایش «مامان» درونیات و ذهنیت کاراکتر را به تصویر می‌کشیم. آنچه مخاطب روی صحنه می‌بیند شخصیت‌های عروسکی‌ای هستند که هر اتفاقی را می‌توانند رقم بزنند چراکه از همان ابتدای نمایش می‌پذیرد که این موجودات خیالی هستند پس خیلی راحت وقایع نمایش را می‌پذیرند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

نمایش عروسکی آن طور که باید، به مخاطبان معرفی نشده است. به نظرتان اجرای چنین آثاری در مجموعه تئاترشهر چقدر می‌تواند در معرفی بهتر این گونه نمایشی موثر باشد؟ و در این مسیر، اجرا در این مجموعه چقدر می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ 

مجموعه تئاترشهر شناخته‌شده‌ترین مرکز تئاتر ایران است که در طول سال پذیرای نمایش‌هایی برای مخاطبان بزرگسال می‌شود. نمایش‌های عروسکی کودکان و نوجوانان نیز سالن‌های مخصوص خود را دارند. در این شرایط وقتی صحبت از نمایش عروسکی می‌شود، تماشاگران عموما به یاد مخاطب کودک می‌افتند، در صورتی که این نوع نمایش در دنیا مخاطبان و طرفداران بزرگسال دارد و جزو تاثیرگذارترین گونه‌های نمایشی به شمار می‌رود. امسال بعد از دیده شدن نمایش ما در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران-مبارک و کسب جوایز متعدد از طرف این رویداد هنری، امکان اجرای عموم در تئاتر شهر به نمایش‌های برگزیده داده شد که حمایت قابل توجهی از طرف مهم‌ترین مجموعه تئاتری کشور محسوب می‌شود.

امیدوارم این نگاه که مخاطب عروسک‌ها فقط کودکان هستند، تغییر کند و این روند ادامه داشته باشد تا این گونه نمایشی جایگاه خود را میان مخاطبانش پیدا کند. ما از مخاطبان خواستیم تا کودکان را برای تماشای نمایش «مامان» به همراه نیاورند تا به صورت نمادین بر تهیه و تولید این نمایش برای بزرگسالان تاکید کرده باشیم.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مامان»

الهام سلج محمودی: شیوه داوری جشنواره نوزدهم عروسکی تهران، تمرین دموکراسی بود

الهام سلج محمودی، نویسنده و کارگردان نمایش «مامان» با اشاره به اینکه جامعه عروسکی خیلی کوچک است، گفت ما با توجه به شناخت و ارتباطی که با هم داریم به داوری کارهای یکدیگر پرداختیم و این شیوه داوری نوعی تمرین دموکراسی بود.

|

نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند
نگاهی به نمایشنامه «کوران» نوشته موریس مترلینگ اجراشده در جشنواره عروسکی تهران-مبارک

بی‌دیدگانی که خورشید را می‌جویند

بهنام حبیبی: در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، نمایشنامه «کوران» اثر موریس مترلینگ، با کارگردانی وحید نفر در تالار چارسوی مجموعه تأتر شهر تهران روی صحنه رفته‌ است. ...

|

یار همدل عروسک‌ها به تماشای روایت عاشقانه‌ای از غواصان شهید نشست

مرضیه برومند: نمایش عروسکی عامل تعقل و تفکر است
یار همدل عروسک‌ها به تماشای روایت عاشقانه‌ای از غواصان شهید نشست

مرضیه برومند: نمایش عروسکی عامل تعقل و تفکر است

مرضیه برومند، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایش عروسکی عامل تعقل و تفکر است، بر لزوم تعریف دوباره‌ای از حریم تئاتر شهر به‌منظور برقراری و حفظ سلامت روانی و امنیت محیطی در فضای باز این مجموعه تأکید کرد.

|

پس از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی

برنامه جدید تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد
پس از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی

برنامه جدید تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

برنامه تالارهای نمایشی تئاتر شهر در حالی اعلام شد که هفت نمایش جدید پس از پایان نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران–مبارک در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش میزبان مخاطبان خواهند بود.

|

گفت‌وگو با سازنده رُبات‌های غول پیکر ایرانی

حامد زارعان: احترام به مخاطب، رکن اصلی جشنواره نوزدهم است
گفت‌وگو با سازنده رُبات‌های غول پیکر ایرانی

حامد زارعان: احترام به مخاطب، رکن اصلی جشنواره نوزدهم است

سازنده رُبات‌های غول‌پیکر ایرانی می‌گوید هدف او از اجرا و نمایش این گونه از عروسک‌ها، این است که ذهن مخاطب را به نحوی درگیر کند که در آن لحظه به هیچ چیز فکر نکند و صرفا به دیدن یک اثر توجه داشته باشد.

|

گزارش نخستین روز از برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک 

عروسک‌ها، محوطه تئاتر شهر را تسخیر کردند 
گزارش نخستین روز از برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک 

عروسک‌ها، محوطه تئاتر شهر را تسخیر کردند 

با آغاز نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک در روز پنجشنبه هشتم تیر، هنرمندان با عروسک‌های‌شان، جمعیتی بزرگ از تماشاگران مشتاق را به محوطه تئاتر شهر کشاندند و با ایجاد حال و هوای هنری، این محیط را به تسخیر خود درآوردند.  

|

نظرات کاربران