گفتوگو با عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر زنجان
حسین رحمانیزاده: شاهد گسست نسلی در تئاتر استان هستیم
حسین رحمانیزاده، عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان زنجان، میگوید هنرمندان جوان و پیشکسوتان هنرهای نمایشی، ارتباط چندانی با هم ندارند و برای همین در تئاتر زنجان، گسست نسلی به وجود آمده است.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در زنجان، سیوپنجمین جشنواره تئاتر این استان، به دبیری امرالله حسنی و میزبانی شهر زنجان، از 22 تا 25 آبان 1402 در حال برگزاری است.
ساسان قجر، حسین رحمانیزاده و امیر رجبی، اعضای هیئت انتخاب این جشنواره بودند که پس از بازبینی آثار، 12 نمایش را برای بخش صحنهای و 5 نمایش را برای بخش خیابانی پذیرفتند.
در همین ارتباط، گفتوگویی با حسین رحمانیزاده انجام دادهایم که میخوانید:
امسال بخش خیابانی به جشنوارههای استانی اضافه شده است. این اتفاق را چگونه ارزیابی میکنید؟
تئاتر خیابانی میتواند سهم بسزایی در ارتباط هنر نمایش با جامعه داشته باشد. از این طریق، مردم بیشتر با تئاتر آشنا میشوند و به این هنر دیرین گرایش پیدا میکنند. برای همین، افزوده شدن بخش خیابانی به جشنواره را مثبت ارزیابی میکنم. البته این نکته را باید یادآور شوم که به جز یکی دو نمایش، مابقی آثار بخش خیابانی، الزامات تئاتر خیابانی را نداشتند و بیشتر از آنکه نمایش خیابانی باشند، نمایش در خیابان بودند. از همین رو به نظر میرسد هنرمندان جوان در این زمینه نیاز به تلاش و شناخت بیشتری دارند.
بعد از وقفهای طولانی، جشنوارههای منطقهای تئاتر از سال گذشته برگزار میشوند. از سرگیری این جشنوارهها چه تاثیری بر تئاتر استانها خواهد داشت؟
یکی از مهمترین رویدادهای تئاتری در ایران، جشنوارههای منطقهای هستند. در این جشنوارهها، گروههای نمایشی از استانهای مختلف با یکدیگر مواجه میشوند و از تجربیات هم بهره میبردند. ضمن اینکه مردم و هنردوستان نیز با سبکهای مختلف آشنا میشوند. در مجموع، جشنوارههای منطقهای، سهمی ویژه در نشر و ارتقای هنر تئاتر دارند که به شکر خدا از سال گذشته برگزاری آنها از سر گرفته شده است.
برای بهبود وضعیت تئاتر استان زنجان چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟
به نظر بنده، مهمترین معضل تئاتر استان زنجان، انقطاع و گسست هنرمندان با تجربه و قدیمی با این هنر است. قدیمیهای تئاتر استان، کمتر کار تولید میکنند و میدان بیشتر دست جوانانی است که کمتر ارتباطی با تجربه انباشته گذشته دارند. بزرگان و پیشکسوتان نیز ارادهای جدی برای ارتباط با نسل جدید ندارند. لذا ما شاهد یک گسست نسلی در تئاتر هستیم.
نقاط ضعف و قدرت آثار جشنواره تئاتر امسال استان را در چه چیزهایی میبینید؟
یکی از ویژگیهای مثبت جشنواره تئاتر استانی امسال، تنوع در ژانر و سبکهای نمایشی است. به عنوان مثال، هم نمایش بیکلام داشتیم و هم نمایش به زبان محلی و هم نمایش تجربهگرا. همچنین اینکه یک متن از 8 نمایشنامه صحنهای و 3 اثر از 4 نمایش خیابانی در جشنواره، توسط نویسندگان بومی استان نگارش شده بودند، از نقاط قوت این جشنواره محسوب میشود. همچنین ورود جوانان و هنرمندان کار اولی در این جشنواره نیز از امتیازات جشنواره امسال است.
اما عدم توجه به اصول و مبانی هنر تئاتر، عدم مطالعه کافی توسط هنرمندان، عدم احاطه کافی به بدیهیات و نکات اولیه در نویسندگی، کارگردانی و بازیگری، از جمله نقاط ضعف آثار و نمایشهای امسال بود. لذا ضروری است هنرمندان جوان استان، زمان بیشتری برای فراگیری این مبانی و نیز آموزشهای اصولی و حرفهای اختصاص دهند. از سویی دیگر، متولیان فرهنگ و هنر استان، باید برنامهریزی دقیقی در زمینه طراحی دورههای آموزشی و تربیت هنرمندان زبده تئاتری در مناطق مختلف استان داشته باشند.