در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با مهدی روشن‌ضمیر، منتقد سی‌و‌‌پنجمین جشنواره تئاتر مازندران

جای جوایز «کار اولی‌ها» در جشنواره‌های استانی خالی است

مهدی روشن‌ضمیر، منتقد سی‌و‌‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران، خواستار آن شد در چنین رویدادهایی، جوایزی برای نوآموزان و هنرمندانی که کاراولی هستند، در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، سه‌شنبه ۲۳ آبان با اعلام برگزیدگان در دو بخش‌ صحنه‌ای و خیابانی، پایان یافت.

یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال استان مازندران، برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار بود که با استقبال هنرمندان و فعالان تئاتر همراه شد.

در همین ارتباط، گفت‌و‌گویی با مهدی روشن‌ضمیر، منتقد مهمان در جشنواره تئاتر مازندران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

شما همه آثار سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران را دیدید و ارزیابی کردید. با پایان جشنواره، نظرتان درباره کمیت و کیفیت نمایش‌ها چیست؟

می‌توانم به طور خلاصه بگویم هیئت انتخاب آثار، کارهای خیابانی و صحنه‌ای خوبی را انتخاب کرده بودند. در گزینش آثار، به درستی، بیشتر به کیفیت توجه شده بود تا کمیت و برای همین یک جشنواره خوب را شاهد بودیم.

چه ویژگی یا شاخصی در نمایش‌ها بیشتر توجه شما را جذب کرد؟

از ویژگی‌های شاخص، می‌توانم به حضور هنرجویان دوره‌های مختلف کارگاه‌های آموزشی کارگردانان حاضر در جشنواره اشاره کنم.

دیگر ویژگی جشنواره امسال، حضور قدرتمند و کم ایراد گروه‌های اجرایی بود که موجب بالندگی هنرمندان جوان و اطمینان خاطر پیشکسوتان در عرصه فرهنگ و هنر است.

ضعف آثار را در چه دیدید؟

در جلسات نقد و بررسی هر نمایش، به مواردی برای بهتر شدن کار اشاره شد و اینجا نمی‌توانم به‌طور کلی برای همه آثار نسخه یک‌جا بپیچم. مهم آموختن از یکدیگر و پوشاندن ضعف‌های اجرایی با انتقادات درست و مؤثر هست که خوشبختانه همه هنرمندان جشنواره به آن واقف بودند.

کدام نمایش‌ها از نظر شما برتر بودند؟

به نظر من همه کارها خوب بودند. در ایام برگزاری جشنواره، من خودم را جای داوران محترم می‌گذاشتم و از خودم می‌‌پرسیدم چگونه می‌خواهند دست به انتخاب بهترین‌ها بزنند؛ واقعا کار سختی بود.

ولی تنها نکته این بود که ای‌کاش یک جشنواره‌های رقابتی، جایی برای نوآموزان در اهدای جایزه اندیشیده شود؛ چرا که برخی بازیگر اولی‌ها، شایسته تقدیر بودند.

برای تاثیر بیشتر جلسات نقد و بررسی در جشنواره‌ها چه باید کرد؟

آن‌چه جلسات نقد و بررسی را مؤثرتر می‌سازد، رابطه متقابل و اطمینان‌بخش شخص منتقد و هنرمندان و صاحبان آثار است. هم منتقد باید بداند که چه می‌خواهد بگوید و با چه زبان و احساسی حرفش را بیان کند و هم هنرمندان و صاحبان آثار بدانند که چه چیزی را با چه کیفیتی می‌خواهند از منتقد بپذیرند. من در جلسات نقد به نگاه و مشارکت دوطرف بیشتر اهمیت می‌دهم تا این‌که منتقد یک طرفه شروع کند به سخنرانی.

جلسات نقد برای آگاهی‌بخشی و آموختن است و نه درگیری بین منتقد و هنرمند؛ جایی است برای کشف و جستجو و نه جایی برای تخطئه کردن آثار.

این جلسات، جایی برای قانع کردن یکدیگر نیست، بلکه جایی است برای درمیان گذاشتن دیدگاه‌ها، بینش‌ها و دانش‌ها.

و سخن آخر؟

امیدوارم بخش تشریفات جشنواره ساماندهی بشود. همچنین امیدوارم در آیین‌نامه جشنواره‌ها، کار اولی‌ها که هنرجویان یا دانشجویان جوان هنرهای نمایشی هستند، بتوانند خودشان را در مواجهه با مخاطبین ارزیابی و تجربه کسب کنند.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود
نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود

علیرضا نراقی: رئالیسم به‌مثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینه‌ای از جبر و موجبیت محقق می‌شود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدی‌ها نزدیک است. این اتکا به جبر برآمده از ...

|

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

گفت‌وگو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران، یک معادله دوطرفه است
گفت‌وگو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران، یک معادله دوطرفه است

هوشنگ توکلی هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که یکی از داوران سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران بود، از پیشرفت هنرمندان جوان تئاتر استان می‌گوید و معتقد است این پیشرفت در بعد کیفی آن باید با حمایت مسئولین و مدیران فرهنگی در سال‌های آینده ادامه یابد.

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار

بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونه‌های مردمی‌اش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرش‌شده در حیاط خانه، تماشاگرش را بر ضد حاکم ریاکار آگاه ...

|

نگاهی به نمایشنامه «تفنگ‌های کارار» نوشته برتولت برشت و کار «بهروز سروعلیشاهی»

فاشیسم و تفنگ‌های کارار
نگاهی به نمایشنامه «تفنگ‌های کارار» نوشته برتولت برشت و کار «بهروز سروعلیشاهی»

فاشیسم و تفنگ‌های کارار

سیدعلی تدین صدوقی: شاید بتوان با خیالی آسوده‌تر عنوان «نمایش» را به‌جای «تئاتر» برای آثار برشت به کار گرفت؛ چراکه به‌زعم من آثار برشت با تفاوتی که البته بین تئاتر و نمایش قائل هستیم، ...

|

نگاهی به نمایش «داش‌آکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی

باز هم قصه بگو...
نگاهی به نمایش «داش‌آکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی

باز هم قصه بگو...

احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابسته‌ای به نام «ادبیات نمایشی»، کم‌تر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از آثار داستانی ایران و جهان ...

|

نظرات کاربران