در حال بارگذاری ...

نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان به ایستگاه پایانی رسید

نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان پس از یک هفته برگزاری، روز گذشته با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی و با معرفی نفرات برتر و اهدای لوح و تندیس به آنان به کار خود خاتمه داد.

به گزارش ایران تئاتر، نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان پس از یک هفته برگزاری، صبح روز جمعه 26 آبان در مجتمع آترینا به پایان رسید.

در آیین اختتامیه این رویداد، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سعید ضابطی (رییس اداره فرهنگ و ارشاد کاشان)، اعضای شورای شهر کاشان، اکبر رضوانیان (مدیر موسسه فرهنگی هنری گذر و رییس نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان)، مسعود نوری‌فرد (دبیر رویداد) و جمعی از اهالی تئاتر شهرستان حضور داشتند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد در سخنانی با تمجید از ایده برگزاری این رویداد گفت: «تلاش می‌کنیم تا این رویداد برای سال آینده در تقویم جشنواره‌ها و رخدادهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ثبت شود.»

نظری با قدردانی از عوامل برگزاری و دبیرخانه این رویداد و به‌ویژه حضور نقالان خردسال و کودک پراستعداد از برخی شهرهای کشور در این جشنواره افزود: «امیدواریم سال آینده این رخداد در مقیاس و گستره بین‌المللی برگزار شود، هرچند پیش‌ازاین نیز، جای جشنواره سراسری و بین‌المللی نقالی در ایران به‌شدت احساس می‌شد.»

او با تمجید از میزبانی شهر فرهنگی و تاریخی کاشان از این رویداد گفت: «نظیر جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان، در ونیز ایتالیا نیز برگزار می‌شود.»

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد در ادامه، حضور جالب و امیدبخش شمار زیادی نونهال و نوجوان را از برجستگی‌های این رویداد در کاشان دانست و افزود: «اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر ۱۶ نونهال و نوجوان شرکت‌کننده در این رخداد، به‌پاس شوق و انگیزه آن‌ها، جایزه‌ای اهدا می‌کند.»

در بخش دیگری از این آیین، اکبر رضوانیان (مدیر موسسه فرهنگی هنری گذر و رییس نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان)، در سخنانی از تلاش جمعی عوامل این رویداد تشکر و برگزاری موفق آن را نقطه عطفی برای شهر تاریخی کاشان دانست.

او با قدردانی از نگاه مثبت مدیرکل هنرهای نمایشی به این رویداد، خواستار حمایت کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی از منتخبان و برگزیدگان این رویداد و ترتیب دادن اجرای نقالی آنان در کنار آرامگاه حکیم طوس در پرتو یک مراسم و آیین فرهنگی شد.

رضوانیان، همچنین توسعه فرهنگ و هنر از طریق برگزاری رویداد را مورداشاره قرارداد و یادآور شد: «گردشگری نیز ذیل برپایی رخدادهای فرهنگی و هنری می‌تواند توسعه باید.»

مسعود نوری‌فرد (دبیر نخستین جشنواره نقالی و روایت‌گری سیلک در کاشان) نیز در سخنانی با اشاره به ایده مدنظر خود در سال ۹۸ برای برگزاری این جشنواره گفت: «به دلیل شماری مشکلات و موانع ازجمله شیوع کرونا امکان برگزاری این رویداد در سال‌های گذشته فراهم نشد تا این‌که پس از گفت‌وگو و رایزنی با آقای رضوانیان و همراهی ایشان، در سال جاری موفق به برگزاری این رویداد در کاشان شدیم.»

او با اشاره به برگزاری این رویداد از ۲۰ تا ۲۵ آبان گفت: «از بین ۷۰ اثر ارسالی از سراسر کشور، ۲۷ اثر در سه بخش «رویش، مرشد ترابی و پژوهشی» پذیرفته شدند و مکان‌هایی همچون بازار و خانه‌های تاریخی و چندی از کافه‌های شهر برای اجراها در نظر گرفته شد.»

سعید ضابطی (رییس اداره فرهنگ و ارشاد کاشان) نیز در بخشی از این مراسم، نقالی را هنر فاخر ایرانی و ارزشمندی دانست که به دلایل مختلف مورد بی‌مهری واقع‌ شده است.

او با تأکید بر ریشه ایرانی این هنر یادآور شد: «خوشبختانه وجود منابع مکتوب و استعدادهای فراوان و همچنین زیرساخت تاریخی و فرهنگی، داشته‌های این هنر در ایران و به‌ویژه شهر کاشان است.»

برگزیدگان این جشنواره با داوری حسین ظاهری، مهدی صفاری‌نژاد و داریوش نصیری به این شرح اعلام شدند:

بخش «مرشد ترابی»

فاطمه زارعی از رشت، برگزیده اول

سیدمهرداد کاووسی از همدان، برگزیده دوم

پویا بازرگان از کرمانشاه، برگزیده سوم

بخش «رویش» 

کوثر رحیمی از کاشان، برگزیده اول

محدثه صالحی از اراک و مهدیس زیدی از کاشان، مشترکا برگزیدگان دوم

سحر مستوری از کاشان، برگزیده سوم

محمدحسین پاسیار، جایزه ویژه هیئت‌داوران 

کیان دامغانی نوجوان نقال از کاشان، جایزه ویژه هیئت‌داوران به‌واسطه رعایت اخلاق و روحیه جوان‌مردی.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

نمایندگان مجلس باید برای توسعه تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

نمایندگان مجلس باید برای توسعه تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به پیگیری سند تحول تئاتر می‌گوید انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم و نمایندگان مردم در مجلس باید برای توسعه فرهنگ و تئاتر ردیف بودجه‌هایی را مشخص کنند. باید تمام دستگاه‌ها بیایند و کمک کنند تا افزایش بودجه در تئاتر داشته‌ ...

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

کاظم نظری: با تصویب سند ملی تئاتر، مشکل بودجه هم حل می‌شود
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

کاظم نظری: با تصویب سند ملی تئاتر، مشکل بودجه هم حل می‌شود

مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره مشکلات زیرساختی حوزه تئاتر و دغدغه‌های معیشتی فعالان این عرصه، مشکل نبود منابع مالی را از بزرگترین چالش‌های مدیران تئاتر کشور برشمرد و گفت با تصویب سند ملی تئاتر، مشکل بودجه هم حل می‌شود.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران