در حال بارگذاری ...

کتاب «هنر‌های نمایشی» دوباره منتشر شد

کتاب «هنر‌های نمایشی» به نویسندگی حسن پورگل‌محمدی توسط انتشارات طراحان تین برای دومین بار منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، چاپ اول کتاب «هنر‌های نمایشی» به نویسندگی حسن پورگل‌محمدی اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر شد؛ انتشارات طراحان تین به دلیل تقاضای بالا و موجود نبودن نسخه‌های این کتاب، این اثر را به چاپ مجدد رساند.

این کتاب پس از چاپ برای دریافت بازخورد دیدگاه نقادانه، در اختیار استادان بزرگ و بنامی چون زنده‌یادان پرویز پورحسینی، احمد دامود، داریوش مهرجویی، جلال‌الدین جنیدی و نیز کاظم نظری، داریوش مؤدبیان، مهرداد رایانی‌مخصوص، ایرج افشاری‌اصل، همایون علی‌آبادی، منصور خلج، کوروش زارعی، حسین فدایی‌حسین و دیگر هنرمندان قرار گرفت.

در حال حاضر این کتاب به‌عنوان یکی از منابع درسی «آموزشی» دانشگاهی رشتۀ تئاتر معرفی‌ شده و شناخته می‌شود.

نویسنده در مقدمه، نگاهی بر سیر تألیف این کتاب داشته و به بازگویی مشکلاتی پرداخته که در حین نگارش آن اتفاق افتاده است.

جبار آذین، مدرس دانشگاه و منتقد تئاتر و سینما نیز درباره چاپ مجدد این کتاب، گفته است: «هنرهای نمایشی، همپای فرهنگ غنی ایران‌زمین، قدمت و جایگاهی ارزشمند و پرافتخار دارد و آثار نمایشی و تئاتری و هنرمندان این عرصه و تئاتر، جلودار و پیشگام تحولات بزرگ تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در جهان و ایران بوده‌اند. آنچه طی قرون و عصر حاضر بر آن رفته و هنرمندان فرهیخته‌ای که از این پله‌ اجتماع و انسان‌ساز به قله‌های اجتهاد رسیده و تأثیرات آن در دوره‌های مختلف تاریخ ماندگار بوده‌اند و همچنین تمام کسانی که با قلم و قدم به تداوم حیات وقوام آن‌همت گماشته و در کنار هنرمندان نخبه و مدیران هنر و فرهنگ شناس، پرچم هنرهای نمایشی «تئاتر» کشور را در مبارزه باجهل در اهتزاز نگهداشته اند، تاریخ هنرهای نمایشی ایران را رقم می‌زنند.

تاکنون ده‌ها کتاب محققانه و هزاران مقاله مفید درباره پاره‌ای از شخصیت‌ها، ویژگی‌ها، مناسبات و رخدادهای هنرهای نمایشی و تئاتر کشور نگاشته شده و هرکدام درحد بضاعت دانشی و کوشش پدیدآورندگان آن‌ها مهم، ثمربخش و تأثیرگذار بوده‌اند که جای تحسین دارد. بااین‌همه تا به امروز اثری منسجم و کاربردی که از مناظر روان‌شناسی و جامعه‌شناختی تئاتر به هنرهای نمایشی ایران و جهان پرداخته و در این زمینه پژوهش گسترده علمی، تخصصی و راهگشا صورت داده باشد، به منصه ظهور نرسیده بود.

این کاستی و نبود تحقیقات لازم و تألیف اثری استراتژیک، راهنما و راهبردی، همیشه از سوی اهالی هنر و تئاتر احساس می‌شد تا سرانجام از میان پژوهشگران و هنرمندان کارشناس و متخصص تئاتر و هنرهای نمایشی، جوانی خوش‌فکر و با آتیه و مستعد و هنرشناس و فرهنگ‌شناس که فوق دکترای روان‌شناسی هنر و دکتر تئاتر، مدرس دانشگاه، مدیر دپارتمان نمایش مرکز رشد دانشگاه هنر و مؤسس و مدیر آکادمی هنر دراما و مترجم است، به یاری هنرمندان و اهالی هنر و تئاتر آمد و مجموعه‌ای مانا و علمی و کارشناسی شده را تألیف و ارائه کرد که در نوع خود بی‌نظیر است. کتاب ارجمند «هنرهای نمایشی» پژوهش و نگارش حسن پورگل‌محمدی، حاصل سال‌ها کار و پژوهش این محقق و هنرمند و نویسنده توانا و خلاق است که اکنون به دلیل استقبال فراوان دانشجویان، استادان، هنرمندان و دوستداران تئاتر در آبان ۱۴۰۲ به چاپ دوم رسیده است.

کتاب ارزشمند و نیک و خردمندانه «هنرهای نمایشی» توسط انتشارات طراحان تین و در 9 فصل، عالمانه و محققانه به مباحث مهم؛ کلیات و تعریف هنرهای نمایشی_تئاتر، تئاتر از نگاه روانکاوی؛ فلسفه و تئاتر «روان و جامعه‌شناسی»، تئاتر خیابانی؛ میدانی و محیطی، تئاتر و مسئله تعلیم و تربیت، تئاتر آیینی و سنتی؛ نقالی، پرده‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی، تئاتر کودک و نوجوان؛ تئاتر درمانی، طراحی در تئاتر، سبک‌شناسی تئاتر، تئاتر صحنه در اروپا، تئاتر صحنه در ایران و فلسفه تئاتر و... پرداخته است.

بااین‌همه، چنانچه فصل‌هایی تازه به مضامین والای این کتاب افزوده شود و یا در جلد دوم آن مورد توجه، پژوهش و تالیف قرار گیرد، می‌تواند در کامل و جامع بودن آن نقش ایفا کند، فصل‌هایی با موضوع‌هایی مانند نگاه به نمایش‌ها و اجراها و هنرمندان ماندگار تئاتر، تحقیق و تحلیل مقوله نقدهای هنری و تئاتری، سهم رسانه‌های هنری و تئاتری در ارتباط با رونق و توسعه هنرهای نمایشی، بررسی پیدایش و جایگاه و تاثیر تشکل‌هایی مانند کانون ملی منتقدان تئاتر و انجمن منتقدان تئاتر، آسیب‌شناسی تئاتر امروز، ارزیابی جشنواره‌های تئاتری، نگرش نقادانه به مدیریت‌ها و مناسبات تئاتری و... نگارش کتاب مرجع و مهم «هنرهای نمایشی» و چاپ دوم آن را به حسن پورگل‌محمدی، هنرمندان فرهیخته نمایش و دانشگاهیان شادباش می‌گوییم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار
گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار

مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»می‌گوید نسلی که الان تئاتر کار می‌کند شاید هیچ‌وقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کرده‌اند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...

|

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران