در حال بارگذاری ...
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، غروب روز شنبه ۲۷ آبان و یک روز بعد از زادروز صادق صفایی که اتفاقا همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی است، جمعی از هنرمندان و دانشجویان قدیمی او در عمارت خانه تئاتر گردهم آمدند تا در مراسم زادروز او و اهدای کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر حضور داشته باشند.

در این برنامه علی دهکردی که در فیلم «از کرخه تا راین» با صفایی همبازی بوده و وحید آقاپور و محمد لقمانیان به‌عنوان دانشجویان صفایی، درباره او صحبت و خاطراتی را که با او داشتند، روایت کردند.

در آغاز این برنامه، هما جدی‌کار، عضو هیئت‌مدیره خانه تئاتر و رییس انجمن نمایشگران عروسکی که استاد بازنشسته دانشکده هنرهای زیباست، با خوشامدگویی به حاضران، عنوان کرد که دلیل برگزاری این برنامه قدردانی از خانواده صادق صفایی است که کتابخانه او را به خانه تئاتر اهدا کرده‌اند.

او تأکید کرد که صادق صفایی با آثاری که از خود به‌جای گذاشته و با پرورش دانشجویان متعدد، همچنان زنده است و تأثیرات او در جامعه هنری دیده می‌شود.

در این برنامه که با حضور چهره‌هایی همچون فرشاد فرشته حکمت، مهدی رضاخانی، افسر اسدی، سعید اسدی، زهرا سعیدی، مهدی قلعه، حجت علیخانی، موسی علیجانی و ... برگزار شد، سه کلیپ متفاوت درباره زندگی، آثار نمایشی و سینمایی و درنهایت کتابخانه صادق صفایی پیش‌روی حاضران قرار گرفت.

همچنین فرشاد فرشته حکمت، دیگر استاد دانشکده هنرهای زیبا خاطره‌ای از صفایی روایت کرد و قطعه شعری را که برای صفایی سروده بود، خواند.

در ادامه برنامه، به خانواده این هنرمند دو پوستر با امضای هنرمندان حاضر اهدا شد و آنان نیز دو قاب عکس از عکس‌هایی را که صفایی در دوران زندگی خود ثبت کرده و نمایشگاهی هم با آن‌ها برپا کرده بود، به خانه تئاتر اهدا کردند.

در بخش پایانی این برنامه، کیک تولد صادق صفایی توسط خواهرانش بریده شد و یکی از خواهران او دل‌نوشته‌ای را درباره این چهره هنری خواند.

در این برنامه که با کارگردانی مشترک ابراهیم عزیزی و لادن شیرمرز و اجرای هادی حسنعلی برگزار شد، بخشی از یکی از نمایشنامه‌های صادق صفایی نمایشنامه‌خوانی شد.

برگزارکننده این مراسم هیئت‌مدیره خانه تئاتر بود و البته دانشجویان صفایی نیز در برپایی آن مشارکت داشتند.

گفتنی است کتابخانه صادق صفایی نزدیک به ۴۰۰ کتاب دارد که روز گذشته به خانه تئاتر اهدا شد و هما جدی‌کار که پیشنهاد اهدای این کتابخانه را داده است، اظهار امیدواری کرد که کتابخانه خانه تئاتر هر چه زودتر راه‌اندازی شود چراکه این کتابخانه در شرایط فعلی و باوجود قیمت بالای کتاب، می‌تواند کمک شایانی باشد برای دانشجویان و علاقه‌مندان کتاب‌های تخصصی تئاتر.   

صادق صفایی، بازیگر تئاتر، سینما و عضو هیئت‌علمی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، متولد سال ۱۳۴۰ در شهر طبس بود. او در طول دوران حرفه‌ای خود علاوه بر تدریس در مراکز مختلف آموزشی، در آثار گوناگون نمایشی نیز ایفای نقش کرد.

او در نمایش‌هایی چون «پریشان در باد» به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت، «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی حمید سمندریان، «مرغ دریایی» به کارگردانی هما روستا و... به‌عنوان بازیگر حضور داشته است و همچنین نمایش‌هایی همچون «مرگ»، «پلیکان سبز»، «در جامعه مردگان» و «همچون انتظار الکترا» را در مقام کارگردان در تئاتر مولوی روی صحنه برده بود

صفایی در تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌هایی سینمایی ازجمله «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «من و زیبا»، «سفر سرخ»، «خوابگاه دختران» و ... نیز ایفای نقش کرده بود و برای فیلم «از کرخه تا راین» موفق به کسب سیمرغ بازیگر مرد مکمل از جشنواره فیلم فجر شد.

صادق صفایی شهریور سال ۱۴۰۰ براثر ایست قلبی درگذشت.

عکس‌: اختر تاجیک




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی، حمله به دانشجویان و استادان در آمریکا را محکوم کرد

کانون تئاتر دانشگاهی انجمن هنرهای نمایشی ایران، طی انتشار بیانیه‌ای، اقدام پلیس آمریکا در حمله به دانشجویان را محکوم کرد و آن را رفتار دوگانه مدعیان دموکراسی با نخبگان دانشگاهی دانست.

|

نظرات کاربران