در حال بارگذاری ...

”مخمصه”ی سه دزد در هفتمین جشنواره تئاتر رضوی

نمایش‌"مخمصه‌" مسائل اجتماعی و اعتقادی معاصر را در داستانی که سه دزد قهرمان آن هستند، به نمایش می‌گذارد.

خیرالله تقیانی‌پور نویسنده و یکی از کارگردانان نمایش"مخمصه" در‌باره این نمایش گفت: در این متن که برای اجرا در جشنواره تئاتر رضوی نوشته شده دو داستان موازی دنبال می‌شود. ماجرای سه دزد را می‌بینیم که درحرم امام رضا(ع) دست به جیب بری و کیف قاپی می‌زنند. به طور موازی داستان یک زن و مرد روس را که برای شرکت در یک مسابقه بین‌المللی به مشهد سفر کرده اند نیز دنبال می‌شود. این افراد نا خواسته باهم درگیر می‌شوند و داستان در مسیری دیگر به حرکت در می‌آید.


او پرداخت ایده اولیه این نمایشنامه را با هم فکری و مشاوره نیما دهقان عنوان کرده و افزود‌: از آنجا که در داستان و اتفاقات با برخی از اعتقادات مذهبی ارتباط تنگاتنگ وجود دارد نمی‌توان این نمایشنامه را تنها یک اثر اجتماعی برشمرد‌. نمی‌توان از این متن، محل وقوع آن را جدا کرد‌. وقایع تنها می‌تواند در حرم امام رضا(ع) و شهر مشهد اتفاق بیافتد.


این کارگردان جوان در خصوص شیوه اجرایی‌ نمایش گفت: در بازیگری کاملا کارگاهی پیش رفته‌ایم و در طراحی صحنه نیز سعی کرده‌ایم به سمت استفاده از المان‌ها و سمبل‌ها پیش برویم. تمام صحنه‌پردازی ما از یک جعبه شکل می‌گیرد که مکان‌ها، فضا‌ها و ابزار مختلف را نشان می‌دهد.


نمایش"مخمصه" با کارگردانی مشترک خیرالله تقیانی‌پور و محسن طراوت مراحل تمرین را پشت سر می‌گذارد. نقش‌های آن را مسعود حجازی‌مهر، رضا پاپی، علی هاشمی، مصطفی سلطانی و ساناز رسولی بازی می‌کنند.


تقیانی‌پور که خود طراحی صحنه و لباس این نمایش را بر عهده دارد، در معرفی دیگر همکارانش گفت: در گروه کارگردانی حمید‌رضا اسفندیاری به عنوان دستیار کارگردان و پگاه ترکی به عنوان منشی صحنه حضور دارند. آهنگسازی نمایش ‌را‌ ‌آرش عزیزی بر عهده دارد.