در حال بارگذاری ...
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در ۱۴ پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه نیستیم.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش «رستاخیز عشق» به نویسندگی محمد رحمانیان، تهیه‌کنندگی جلیل اکبری‌صحت و با کارگردانی حسین مسافرآستانه از چهاردهم آبان روی صحنه تئاتر شهرزاد است.

جلیل اکبری‌صحت، تهیه‌کننده این اثر درباره دلیل همراهی‌اش در این پروژه گفت: «در وهله اول مجموعه آدم‌هایی که در پدید آمدن و خلق این اثر کنار هم قرار گرفته‌اند، برای کسی که تئاتر را پیگیری می‌کند، وسوسه‌انگیز است. تمام افراد حاضر در این پروژه اصطلاحاً استخوان‌ خردکرده تئاتر هستند و این نوع کار را به‌خوبی می‌شناسند و به استانداردهای ملی نزدیک هستند.»

او ادامه داد: «نکته دیگر محتوای پرطرفدار و جذاب زندگی مولاناست. این محتوا با توجه به شکل متفاوتی که می‌توانست در اجرای تئاتری داشته باشد، برای مخاطب جذاب است.»

                                                                                                  

تهیه‌کننده «رستاخیز عشق» افزود: «عشق از مولانا و شمس جدا نیست. در حقیقت نام این افراد بزرگ در ذهن بسیاری از مردم جهان با مفهوم عشق مترادف است و من فکر می‌کنم عشق رستاخیزی دارد که در این اثر با کمک زبان نمایش و فرم به آیینی نمایشی و هنری تبدیل شده است.»

او این نمایش را یک آیین فرهنگی-ادبی دانست و گفت: «این اثر قبل از آنکه به نمایشی با کمک حرکت و سماع تبدیل شود؛ ادبیات و محتوایی ادبی به شمار می‌آید. ویژگی مهم کار این است که هیچ دیالوگ مرسومی بین بازیگران ردوبدل نمی‌شود و مخاطب فقط حرکت را می‌بیند و صدای خوش کوروش ایرانمهر خواننده سنتی را می‌شنود و به جای دیالوگ‌ها با همین شعر متوجه موقعیت نمایشی می‌شود.»

این تهیه‌کننده درباره ارتباط مخاطب عام با نمایش توضیح داد: «هر مخاطبی بر اساس دانش و سلیقه‌ای که دارد با نمایش ارتباط برقرار می‌کند. به‌ویژه اینکه اساس کار بر حرکت است، حرکت در نمایش به‌خودی‌خود عنصری تسهیل‌کننده و کمک‌کننده برای فهم اثر به‌حساب می‌آید و باعث می‌شود مخاطب درک کافی از نمایش داشته باشد.»

او افزود: «این اثر 14 تابلو از زندگی مولانا از مواجهه‌اش با عطار، حمله مغول‌ها،‌ رفتنش به قونیه، رشدش در این شهر،‌ مواجهه‌اش با شمس و... را در قالب حرکت به نمایش می‌گذارد. فاصله‌گذاری بین پرده‌ها با دقت صورت گرفته تا مخاطب در درک مفاهیم و روند داستان دچار اشتباه نشود.»

                                                                                                   

تهیه‌کننده «رستاخیز عشق» ادامه داد: «گفته می‌شود انسان در لحظه مرگ طی چند لحظه همه زندگی‌اش در مقابل دیدگانش پدیدار می‌شود و این نمایش روایتگر این موضوع در مورد زندگی مولانا است.»

به گفته اکبری‌صحت، زمانی که روایت در موقعیت نمایشی درستی قرار بگیرد، مخاطب آن را درک خواهد کرد و «رستاخیز عشق» هم از این قاعده جدا نیست.

اکبری‌صحت درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت: «ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه نیستیم، به‌عنوان‌مثال 20 سال پیش می‌دانستیم که اگر چند رسانه آگهی‌های نمایش ما را پخش کنند و خبرهایی هم از این نمایش منتشر شود؛ جریانی ایجاد می‌شود که می‌تواند نمایش را تبلیغ کند اما امروز شرایط تغییر کرده و این‌گونه نیست.»

او افزود: «امروزه فضای رسمی دیگر کارکرد گذشته را دارا نیست و فضای مجازی است که در این زمینه تعیین‌کننده خواهد بود. البته که تبلیغات در این فضا نیز سختی‌های خودش را دارد و ما سعی می‌کنیم از این فضا بهره‌مند شویم.»

او در پایان با اشاره به میزان استقبال مخاطبان گفت: «خوشبختانه روزهای تعطیل و اواخر هفته استقبال بسیار خوب است، اوایل هفته هم مثل تمامی کارها میزان مخاطبان کمی کاهش پیدا می‌کند. درمجموع تا امروز استقبال خوبی صورت گرفته و کار به‌خوبی دیده شده است.»

اصغر فریدی ماسوله، بهزاد ‌جاودان‌فرد، بهادر ‌فاضل، محمدرضا ‌شریفی ‌علیایی، علیرضا ‌شریفی ‌علیایی، مهرداد ‌آبجار، محمد ‌آقا‌علی‌اکبری، کمال رضوی، سروش ‌پارسا، امیرحسین ‌اسفندیاری، علی ‌پورمراد، لاله کریمی، نهال ‌سرخابی، فرانک ظاهری، سارا یزدانی، سانیا ‌مسعودی، ستاره ستاری، الینا اخوان‌ثالث، تیارا خادمان و آرتین جوشنی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست
گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» می‌گوید این نمایش با توجه به محتوا و ساختار، محدود به زمان و مکان خاصی نیست و باید در نظر داشته باشیم که ضرورت دارد زمان و هزینه بیشتری برای پرداختن به وجوه متفاوت تمدنی خودمان صرف کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است

مبین بوی‌افزار، کارگردان رادیوتئاتر «عبور از هم» می‌گوید در این نمایش برگی از تاریخ را ورق زده و آن را در قالب تئاتر بازگو کرده است.

|

ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
ثبات‌بخشی به مولّفه‌های اسلامی، انقلابی و ملّی 

پیام کاظم نظری به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه آغاز چهل‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشت نقش‌آفرینی عرصه «نمایش»، به دلیل نزدیکی عمیق به آنچه در متن زندگی و بطن تفکّرات مردم می‌گذرد، هرروز بیش‌ازپیش سنگین‌تر و خاص‌تر می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت

مهرنوش ثابت‌نیا، کارگردان نمایش رادیویی «معبر کربلا»، این نمایش را مبتنی بر بازنگری دوباره به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و آن را روایت آدم‌هایی دانست که به هیچ قیمتی حاضر نیستند از اعتقاد و آرمان‌های‌شان دست بکشند.

|

در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند
در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ مطرح شد

هنرمندان، سرمایه‌های ملی کشور هستند

سیدعباس عظیمی (مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت) در آیین پاسداشت و تکریم هنرمندان پیشکسوت متولد دی‌ گفت هنرمندان عزیز کشور به‌عنوان سرمایه‌های ملی هستند و امیدوارم با بهبود شرایط درآمدی دولت، شاهد افزایش بودجه برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به هنرمندان پیشکسوت باشیم.

|

نظرات کاربران