در حال بارگذاری ...
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در ۱۴ پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه نیستیم.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش «رستاخیز عشق» به نویسندگی محمد رحمانیان، تهیه‌کنندگی جلیل اکبری‌صحت و با کارگردانی حسین مسافرآستانه از چهاردهم آبان روی صحنه تئاتر شهرزاد است.

جلیل اکبری‌صحت، تهیه‌کننده این اثر درباره دلیل همراهی‌اش در این پروژه گفت: «در وهله اول مجموعه آدم‌هایی که در پدید آمدن و خلق این اثر کنار هم قرار گرفته‌اند، برای کسی که تئاتر را پیگیری می‌کند، وسوسه‌انگیز است. تمام افراد حاضر در این پروژه اصطلاحاً استخوان‌ خردکرده تئاتر هستند و این نوع کار را به‌خوبی می‌شناسند و به استانداردهای ملی نزدیک هستند.»

او ادامه داد: «نکته دیگر محتوای پرطرفدار و جذاب زندگی مولاناست. این محتوا با توجه به شکل متفاوتی که می‌توانست در اجرای تئاتری داشته باشد، برای مخاطب جذاب است.»

                                                                                                  

تهیه‌کننده «رستاخیز عشق» افزود: «عشق از مولانا و شمس جدا نیست. در حقیقت نام این افراد بزرگ در ذهن بسیاری از مردم جهان با مفهوم عشق مترادف است و من فکر می‌کنم عشق رستاخیزی دارد که در این اثر با کمک زبان نمایش و فرم به آیینی نمایشی و هنری تبدیل شده است.»

او این نمایش را یک آیین فرهنگی-ادبی دانست و گفت: «این اثر قبل از آنکه به نمایشی با کمک حرکت و سماع تبدیل شود؛ ادبیات و محتوایی ادبی به شمار می‌آید. ویژگی مهم کار این است که هیچ دیالوگ مرسومی بین بازیگران ردوبدل نمی‌شود و مخاطب فقط حرکت را می‌بیند و صدای خوش کوروش ایرانمهر خواننده سنتی را می‌شنود و به جای دیالوگ‌ها با همین شعر متوجه موقعیت نمایشی می‌شود.»

این تهیه‌کننده درباره ارتباط مخاطب عام با نمایش توضیح داد: «هر مخاطبی بر اساس دانش و سلیقه‌ای که دارد با نمایش ارتباط برقرار می‌کند. به‌ویژه اینکه اساس کار بر حرکت است، حرکت در نمایش به‌خودی‌خود عنصری تسهیل‌کننده و کمک‌کننده برای فهم اثر به‌حساب می‌آید و باعث می‌شود مخاطب درک کافی از نمایش داشته باشد.»

او افزود: «این اثر 14 تابلو از زندگی مولانا از مواجهه‌اش با عطار، حمله مغول‌ها،‌ رفتنش به قونیه، رشدش در این شهر،‌ مواجهه‌اش با شمس و... را در قالب حرکت به نمایش می‌گذارد. فاصله‌گذاری بین پرده‌ها با دقت صورت گرفته تا مخاطب در درک مفاهیم و روند داستان دچار اشتباه نشود.»

                                                                                                   

تهیه‌کننده «رستاخیز عشق» ادامه داد: «گفته می‌شود انسان در لحظه مرگ طی چند لحظه همه زندگی‌اش در مقابل دیدگانش پدیدار می‌شود و این نمایش روایتگر این موضوع در مورد زندگی مولانا است.»

به گفته اکبری‌صحت، زمانی که روایت در موقعیت نمایشی درستی قرار بگیرد، مخاطب آن را درک خواهد کرد و «رستاخیز عشق» هم از این قاعده جدا نیست.

اکبری‌صحت درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت: «ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه نیستیم، به‌عنوان‌مثال 20 سال پیش می‌دانستیم که اگر چند رسانه آگهی‌های نمایش ما را پخش کنند و خبرهایی هم از این نمایش منتشر شود؛ جریانی ایجاد می‌شود که می‌تواند نمایش را تبلیغ کند اما امروز شرایط تغییر کرده و این‌گونه نیست.»

او افزود: «امروزه فضای رسمی دیگر کارکرد گذشته را دارا نیست و فضای مجازی است که در این زمینه تعیین‌کننده خواهد بود. البته که تبلیغات در این فضا نیز سختی‌های خودش را دارد و ما سعی می‌کنیم از این فضا بهره‌مند شویم.»

او در پایان با اشاره به میزان استقبال مخاطبان گفت: «خوشبختانه روزهای تعطیل و اواخر هفته استقبال بسیار خوب است، اوایل هفته هم مثل تمامی کارها میزان مخاطبان کمی کاهش پیدا می‌کند. درمجموع تا امروز استقبال خوبی صورت گرفته و کار به‌خوبی دیده شده است.»

اصغر فریدی ماسوله، بهزاد ‌جاودان‌فرد، بهادر ‌فاضل، محمدرضا ‌شریفی ‌علیایی، علیرضا ‌شریفی ‌علیایی، مهرداد ‌آبجار، محمد ‌آقا‌علی‌اکبری، کمال رضوی، سروش ‌پارسا، امیرحسین ‌اسفندیاری، علی ‌پورمراد، لاله کریمی، نهال ‌سرخابی، فرانک ظاهری، سارا یزدانی، سانیا ‌مسعودی، ستاره ستاری، الینا اخوان‌ثالث، تیارا خادمان و آرتین جوشنی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین
با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» برگزار می‌شود

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین

هفته دوستی کودکان جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین با اجرای نمایش عروسکی «شکست کلاغ‌ها» و برنامه‌های فرهنگی در این شهر در حال برگزاری است.

|

گفت‌وگو با عمران خان، هنرمند هندوستانی حاضر در جشنواره اردکان

حال تئاتر ایران خوب است و به پیشرفتش ادامه می‌دهد
گفت‌وگو با عمران خان، هنرمند هندوستانی حاضر در جشنواره اردکان

حال تئاتر ایران خوب است و به پیشرفتش ادامه می‌دهد

عمران خان، هنرمند هندوستانی و یکی از سخنرانان بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گوید تئاتر ایران دوباره به او ثابت کرده است که با حال خوبش، راه پیشرفتش را ادامه می‌دهد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

محمد سایبانی: «خرده‌شوخی‌های زناشویی» روایتی طنز از خشونت است

کارگردان «خرده‌شوخی‌های زناشویی» می‌گوید خشونت بخش جدانشدنی از زندگی بشر از ابتدا تاکنون بوده است و ما در قالب طنز به این بخش از وجود انسان‌ها پرداخته‌ایم.

|

نظرات کاربران