در حال بارگذاری ...
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی تالار هنر، ناصر آویژه کارگردان، بازیگر و سخنگوی شورای هنری تالار هنر در گفت‌وگویی نسبتا بلند به سؤالاتی که هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در خصوص انتخاب آثار و اولویت‌های اجرایی این تالار مطرح‌کرده‌اند، پاسخ داد.

ناصر آویژه سخنگوی شورای هنری تالار هنر گفت: «اولین نکته‌ای که اهمیت دارد و باید دوستان هنرمند بدانند این است که شیوه‌نامه تالار هنر تهیه و تنظیم‌ شده و در سایت تالار هنر منتشر شده است. این شیوه‌نامه توسط مدیریت تالار و با نشست‌های متعددی که با برخی از هنرمندان این عرصه داشتند تنظیم‌ شده. قطعاً اگر شیوه‌نامه با دقت خوانده شود به سؤال‌های زیادی جواب داده می‌شود.»

او با اشاره به سؤال‌هایی که معمولاً از اعضا شورای هنری پرسیده می‌شود، درباره اولویت‌های انتخاب آثار توضیح داد: «معمولاً سؤالاتی که زیاد پرسیده می‌شود دراین‌باره است که اولویت اجراهای در تالار هنر در دوره جدید مدیریتی چگونه است؟ قطعاً می‌دانید که تالار هنر به‌عنوان مهم‌ترین مرکز اجرای نمایش برای کودک و نوجوان باید استانداردهای لازم را برای اجرا در نظر بگیرد؛ بنابراین اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند قطعاً در اولویت هستند. هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کار کرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند قطعاً اولویت‌دارند. براساس شیوه‌نامه متونی که با موضوعات مختلف ایرانی و بومی هستند، مسائل عاطفی، احساسی و اخلاقی را در نظر می‌گیرند قطعاً آن‌ها هم در اولویت هستند.»

این کارگردان تئاتر گفت: «اگر شما قرار است که در تالار هنر کار کنید حتما متون خود را به تالار ارائه بدهید و اگر کار را آماده کرده‌اید و می‌توانید اجرا را برای دیدن عرضه بکنید، شورای هنری تالار و شورای مرکز هنرهای نمایشی قطعاً کار را می‌بینند و وقتی‌که واجد اهمیت باشد و قابلیت اجرا داشته باشد تایم اجرا خواهیم داد.»

ناصر آویژه در پاسخ به این سؤال که به اجرا اولی به چه کسانی گفته می‌شود و چه کسانی در این کتگوری قرار می‌گیرند نیز گفت: «وقتی می‌گوییم پیشکسوت‌ها اولویت‌دارند دلیل نمی‌شود که هنرمندان عزیزی که تازه‌وارد این عرصه شده‌اند مثل دانشجویان و کسانی که برای اولین بار دارند کاری را کارگردانی می‌کنند نتوانند در این فضا ورود پیدا کنند. برای آن‌ها هم تایمی را در نظر گرفته‌ایم که به کار اولی‌ها و آماتورها و کسانی که ورودشان به‌تازگی در این بخش بوده، اختصاص پیدا می‌کند. تالار دو تایم را برای اجرا در نظر گرفته که از 5 عصر به بعد اجرای اول و به‌طور مثال 6 و نیم اجرای دوم باشد، این گروه از کارگردانان می‌توانند پیش از ساعت 5 یک اجرا داشته باشند که البته می‌تواند پایان هفته باشد، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در نظر گرفته می‌شود و البته اجراهای محدودی خواهد بود. این فرصت داده می‌شود که این کارگردانان نیز خودشان را محک بزنند و در حرفه‌ای‌ترین تالار اجرای نمایش بتوانند نمایششان را اجرا کنند.»

سخنگوی شورای هنری تالار هنر در پاسخ به این سؤال که به اجرای مجدد آثار نمایشی مربوط بود نیز توضیح داد: «پیش‌ازاین که شورای هنری تالار هنر به‌طور رسمی کار خودش را شروع کند و جلساتی داشته باشد مدیریت تالار با استفاده از اختیارات خودشان و به جهت خالی نبودن سالن چند کاری را که قبلا اجراشده بود؛ در همین سالن و یا در سالن‌های دیگر، مجدد بهشان اجرا دادند. این نمایش‌ها از بین اجراهای خیلی باکیفیت و کارگردان‌های باتجربه بوده است. حالا که شورا به شکل رسمی کار خودش را شروع کرده قطعاً اولویت با کارهای جدید و آثاری که به‌تازگی تولیدشده‌اند و جایی اجرا نداشته‌اند. ولی کارهایی که قبلا اجراشده‌اند، چه در این سالن و چه در سالن‌های دیگر، مطمئنا فرصت‌هایی برای اجرا خواهند داشت. مانند زمان‌هایی که گروهی انصراف می‌دهد، یا اینکه تولیدات جدید به حدنصاب نرسیده باشد و ...»

او درباره پارامترهایی که این دسته از کارها باید داشته باشند نیز گفت: «قطعاً یکی بحث کیفی این آثار است، هنرمندی که این اثر را خلق کرده و اینکه در زمان اجرای خودش چقدر توانسته با مخاطبش ارتباط برقرار کند و به لحاظ اقتصادی چه میزان برآیند داشته است. طبعا کارهایی که این ویژگی‌ها را داشته باشند، اولویت‌دارند ولی این کارها به‌مرورزمان در تالار اجرا خواهند شد.»

ناصر آویژه درباره کارهای جدید و فاکتورهای انتخاب آثار در شورای هنری نیز گفت: «در شیوه‌نامه کاملاً توضیح داده‌شده و تمام سلیقه‌های مختلف را در نظر گرفته است. محدودیتی را برای هنرمندان در نظر نگرفته‌اند که موضوع را محدود کنند. بنابراین هر متن با هر موضوعی که در شیوه‌نامه هم هست می‌تواند به تالار معرفی شود. فقط متن‌هایی را اولویت‌دار اعلام کرده‌اند که به جهت سیاست‌های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هرسال می‌تواند روی موضوعاتی بیشتر تمرکز  و برجسته‌ترشان کند. بنابراین هنرمندان با ارائه متن‌شان می‌توانند اعلام آمادگی کنند. متن مورد خوانش قرار می‌گیرد و در سامانه مرکز هنرهای نمایشی ثبت خواهد شد و گروه تمرینات‌شان را شروع می‌کنند و آماده اجرا می‌شوند. بعد از بازبینی اگر کیفیت لازم و استانداردهای درست را رعایت کرده باشد قطعاً بهشان اجرا داده می‌شود.»

سخنگوی شورای هنری تالار هنر در پایان به این سؤال که متقاضیان به چه شکل و از چه زمانی می‌توانند برای ارسال متون و یا کارشان اقدام کنند گفت: «از همین امروز که این مصاحبه را می‌بینند و می‌خوانند می‌توانند اقدام کنند. می‌توانند به امین اکبری‌نسب که امور هماهنگی بخش هنری تالار را بر عهده‌ دارند، متون‌شان را بدهند. متن خوانده می‌شود و جواب داده می‌شود. اگر کار آماده‌ای دارند و می‌خواهند به شکل زنده بازبینی بروند نیز در نوبت قرار می‌گیرند و اگر فیلم کار را گرفته‌اند می‌توانند فیلم را ارائه بدهند.»




مطالب مرتبط

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم
پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم

تالار هنر در جوابیه‌ای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اولین برنامه نمایشنامه‌خوانی تالار هنر در راستای معرفی آثار برتر جهان در قالب نمایشنامه‌خوانی، به نمایشنامه «پینوکیو» با کارگردانی داوود زارع اختصاص پیدا کرده است که در روزهای ابتدایی اردیبهشت 1403 به صحنه خواهد رفت.

|

نظرات کاربران